رهبر قزاقستان در حالی که اجساد در خیابان ها افتاده است، دستور “کشتن بدون هشدار” را صادر می کند

توکایف در یک سخنرانی عمومی اعتراض آمیز روز جمعه مدعی شد که ناآرامی ها که در اوایل این هفته به دلیل اعتراضات علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شد، توسط “راهزنان تروریستی” آموزش دیده از داخل و خارج از کشور طراحی شده است.

رسانه دولتی قزاقستان روز جمعه گزارش داد که 18 پرسنل امنیتی و 26 “جنایتکار مسلح” در اعتراضات خشونت آمیز کشته شده اند. بیش از 3000 نفر بازداشت شده اند.

به گفته یک روزنامه نگار در منطقه، در آلماتی، بزرگترین شهر کشور، چندین جسد مملو از گلوله در خیابان ها افتاده بود و هوا بارها و بارها مملو از تیراندازی می شد.

این روزنامه نگار که سی ان ان پذیرفته است به دلیل ترس از امنیت آنها نامی از وی نبرد، گفت که قطع اینترنت دستگاه های خودپرداز را از کار انداخته و به نظر می رسد حداقل یک فروشگاه اسلحه مورد غارت قرار گرفته است.

توکایف گفت که وضعیت در آلماتی “ثبات” شده است و “اعمال وضعیت اضطراری نتایجی را به همراه دارد.”

او گفت: «اما تروریست ها به آسیب رساندن به اموال دولتی و خصوصی و استفاده از سلاح علیه شهروندان ادامه می دهند. من به سازمان‌های مجری قانون و ارتش دستور دادم که بدون اخطار برای کشتن تیراندازی کنند.»

توکایف بعداً در توییتر این لفاظی را دوچندان کرد و نوشت 20000 “گانگستر و تروریست” دست کم در “شش موج حمله” در هفته جاری در آلماتی دست داشتند و افزود: “با تروریست ها مذاکره نمی شود، ما باید آنها را بکشیم.”

این روزنامه نگار به سی ان ان گفت که دولت کنترل مرکز آلماتی در نزدیکی محل اقامت رئیس جمهور و دفتر شهردار را در اختیار دارد و سه ایست بازرسی نظامی بزرگ ایجاد شده است. اگر کسی نزدیک ایست های بازرسی برود، نیروهای نظامی به هوا شلیک می کنند. این روزنامه نگار گفت که مشخص نیست که آنها شلیک مستقیم می کنند یا گلوله های لاستیکی.

سخنرانی توکایف سعی داشت این روایت را تضعیف کند که تظاهرات محصول ناآرامی مردمی بود که به طور فزاینده ای ویرانگر و مرگبار شد. او گفت که این خشونت محصول یک دشمن سازمان‌یافته، مسلح به سلول‌های خوابیده است که «حملات تروریستی» را انجام می‌دهند و «متخصصانی که در خرابکاری ایدئولوژیک آموزش دیده‌اند، به طرز ماهرانه‌ای از اطلاعات نادرست یا «جعلی» استفاده می‌کنند و قادر به دستکاری خلق و خوی مردم هستند.

توکایف گفت: «اقدامات آنها نشان دهنده وجود یک طرح واضح از حمله به تأسیسات نظامی، اداری و اجتماعی تقریباً در همه زمینه ها، هماهنگی منسجم اقدامات، آمادگی رزمی بالا و ظلم به حیوانات بود». آنها باید نابود شوند.»

با این حال، چندین معترض که با رسانه های بین المللی صحبت کردند، این توصیف را رد کردند.

یک زن گفت: «ما نه اراذل و نه تروریست هستیم. “تنها چیزی که در اینجا شکوفا می شود فساد است”

مرد دیگری به CNN گفت که مردم “حقیقت را می خواهند” و افزود: “دولت ثروتمند است، اما همه این افراد در اینجا وام هایی برای پرداخت دارند. ما درد خود را داریم و می خواهیم در آن شریک شویم.”

این تظاهرات بزرگترین چالشی است که تاکنون برای حاکمیت خودکامه ایجاد کرده است، با خشم اولیه عمومی از افزایش قیمت سوخت به نارضایتی گسترده تر از دولت به دلیل فساد، استانداردهای زندگی، فقر و بیکاری در کشور نفت خیز – که همه اینها باعث شده است. کارشناسان می گویند که توسط همه گیری کووید-19 تشدید شده است.

پل استرونسکی از بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی: “این دولتی است که به شدت از واقعیت آنچه در میدان اتفاق می‌افتد جدا شده است. این کشوری است که هیچ نهادی وجود ندارد که از طریق آن اعتراض کنیم؛ تنها راه در خیابان‌ها است.” به CNN گفت.
رسانه‌های محلی گزارش دادند که معترضان در آلماتی به فرودگاه یورش بردند، به زور وارد ساختمان‌های دولتی شدند و دفتر اصلی اداری شهر را به آتش کشیدند. در درگیری های روز پنجشنبه ده ها نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر قطعی سراسری اینترنت و آسیب در سایر شهرهای بزرگ گزارش شده است، اگرچه توکایف گفت که با تثبیت وضعیت، اینترنت به تدریج در حال بازسازی است. به گفته رسانه های محلی، مقامات پیش از این وضعیت فوق العاده در سراسر کشور با منع آمد و شد و محدودیت های رفت و آمد تا 19 ژانویه اعلام کرده بودند.

به گزارش شبکه دولتی خبر 24، وزارت صنعت و توسعه زیرساختی قزاقستان گفت: فرودگاه بین المللی آلماتی تا 9 ژانویه بسته خواهد بود. بیش از 20 پرواز بین المللی تاکنون لغو شده است.

به گزارش خبر24، پروازهای نورسلطان، پایتخت و برگشت، برقرار شد.

توکایف در سخنرانی خود تاکید کرد که تجمع مسالمت آمیز در سال 2020 برای ترویج دموکراسی قانونی شد. با این حال او گفت که درخواست های خارج از کشور برای یافتن راه حل مسالمت آمیز “بیهوده” است.

چه نوع مذاکره ای با جنایتکاران و قاتل ها می توان انجام داد؟ توکایف افزود.

توکایف گفت که گروهی از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، یک ائتلاف نظامی به رهبری روسیه متشکل از کشورهای شوروی سابق، برای انجام وظایف دفاعی و پشتیبانی “برای مدت کوتاهی” وارد کشور شده است. دبیرکل این سازمان، استانیسلاو زاس، به خبرگزاری دولتی انگلیسی زبان اسپوتنیک روسیه گفت که حدود 3600 پرسنل CSTO برای محافظت از تأسیسات دولتی و استراتژیک و کمک به حفظ نظم عمومی در قزاقستان مستقر خواهند شد. خبرگزاری دولتی روسیه تاس گزارش داد که یک تیپ از نیروهای هوابرد وارد قزاقستان شده است.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهی متشکل از 70 فروند IL-76 و پنج هواپیمای ترابری AN-124 در حال تحویل پرسنل و تجهیزات نظامی به نیروهای CSTO هستند.

توکایف از حمایت سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تشکر کرد و از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خاطر اینکه “بسیار سریع و مهمتر از همه به شیوه ای دوستانه به درخواست من واکنش گرمی نشان داد” برای حضور در سازمان پیمان امنیت جمعی “قدردانی ویژه” کرد.

قیام قزاقستان مدت‌ها پیش بود و این یک حواس پرتی ناخواسته برای ولادیمیر پوتین است.

رهبر قزاقستان همچنین از رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، روسای جمهور سایر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، روسای جمهور ازبکستان، ترکیه و “رهبران سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی به خاطر سخنان حمایتی خود” تشکر کرد.

به گزارش رسانه دولتی روسیه، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه به خبرنگاران گفت، پوتین پنجشنبه و جمعه با رهبران سازمان پیمان امنیت جمعی تلفنی گفتگو کرد.

قزاقستان، نهمین کشور بزرگ جهان از نظر وسعت و بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی، اغلب به ثبات خود در منطقه ای که سهم خود را از درگیری ها دیده است، می بالد.

حتی قبل از استقلال این کشور در سال 1991، صحنه سیاسی کشور تحت سلطه یک نفر بود – نورسلطان نظربایف. به گفته گروه‌های حقوق جهانی، رئیس‌جمهور قدیمی و مقام سابق حزب کمونیست تقریباً سه دهه حکومت کرد تا اینکه در سال 2019 از قدرت کناره‌گیری کرد. به گفته گروه‌های حقوق بین‌الملل، روش حکومت‌داری استبدادی او نگرانی بین‌المللی را برانگیخت و شاهد سرکوب شدید اعتراض‌ها، منتقدان زندان و سرکوب آزادی مطبوعات بود. به گزارش رویترز، منتقدان نظربایف را به انتصاب اعضای خانواده و متحدانش در مشاغل کلیدی در دولت متهم کردند و گمان می رود خانواده او بیشتر اقتصاد قزاقستان را کنترل می کنند.

نظربایف در غرب بیشتر به دلیل دست کشیدن از تسلیحات هسته‌ای و انتقال پایتخت به شهر آینده‌نگر آستانه – که بعداً به نام خود نورسلطان تغییر نام داد، شهرت داشت.

روز جمعه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، گفت که ایالات متحده همچنان “بسیار نگران وضعیت اضطراری جاری” در قزاقستان است و در مورد درخواست این کشور برای نیروهای حافظ صلح از سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادی از کشورهای شوروی سابق که شامل آن می شود، سوالاتی دارد. روسیه.

بلینکن در مورد حضور نیروهای روسی در قزاقستان گفت: “یکی از درس‌های تاریخ اخیر این است که وقتی روس‌ها در خانه شما هستند، گاهی اوقات بسیار دشوار است که آنها را ترک کنید.”

عفو بین‌الملل گفت که این اعتراضات “پیامد مستقیم سرکوب گسترده حقوق بشر توسط مقامات” است.

ماری استروترز، مدیر عفو بین‌الملل در اروپای شرقی و آسیای مرکزی در بیانیه‌ای گفت: «سال‌ها، دولت به‌طور بی‌امان مخالفان مسالمت‌آمیز را مورد آزار و اذیت قرار داده و مردم قزاقستان را در وضعیت آشوب و ناامیدی قرار داده است.

جاشوا برلینگر، هلن ریگان، تیم لیستر و راب پیچتا از CNN در این گزارش مشارکت داشتند.