رواندا پروازها با جنوب آفریقا را به دلیل ترس از کووید ممنوع می کند

نایروبی: رواندا پروازهای مستقیم به و از 9 کشور در جنوب آفریقا را ممنوع کرده است و به فهرست رو به رشد کشورهایی می پیوندد که محدودیت های سفر را به دلیل نوع جدید کووید-19 به شدت جهش یافته اعمال کرده اند.
نوع جدید، با نام Omicron، برای اولین بار هفته گذشته در آفریقای جنوبی گزارش شد، با مواردی که متعاقباً در چندین کشور شناسایی شد، و بسیاری از دولت‌ها به سرعت برای اعمال مجدد اقدامات مهار اقدام کردند.
ادوارد انگیرنته، نخست وزیر این کشور، اواخر روز یکشنبه اعلام کرد، پروازهای مستقیم بین رواندا و جنوب آفریقا به طور موقت «فوراً مؤثر» متوقف می شود.
انگیرنته در بیانیه ای گفت: «در حالی که این نوع در رواندا شناسایی نشده است، اثرات آن به طور بالقوه خطرناک است.
کشورهایی که تحت تأثیر این ممنوعیت قرار گرفته اند عبارتند از بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی، زامبیا و زیمبابوه.
بر اساس این اطلاعیه، تمامی مسافرانی که در هفت روز گذشته از این کشورها وارد شده‌اند، باید با هزینه شخصی خود، یک هفته را در قرنطینه در هتل‌های مشخص شده در رواندا بگذرانند.
رواندا، کشوری با 13 میلیون نفر جمعیت، همچنین قرنطینه اجباری 24 ساعته را برای همه مسافران مجدداً اعمال خواهد کرد.
این کشور آفریقای شرقی برخی از شدیدترین اقدامات مهار را در این قاره اعمال کرده و رژیم سختگیرانه آزمایش و ردیابی تماس را اجرا کرده است.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه هشدار داد که نوع جدید خطر “بسیار بالا” در سطح جهانی دارد.
حتی اگر سویه جدید کمتر از نمونه های قبلی کشنده باشد، در صورت انتشار آسان تر، فشار بیشتری بر بیمارستان ها وارد می کند.
سازمان جهانی بهداشت در یادداشتی فنی اعلام کرد: «اگر موج بزرگ دیگری از کووید-19 توسط Omicron اتفاق بیفتد، عواقب آن ممکن است شدید باشد» و افزود: «تا به امروز هیچ مورد مرگ مرتبط با نوع Omicron گزارش نشده است».
سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی روز یکشنبه به ممنوعیت‌های سفر “غیر موجه” اعتراض کرد و خواستار لغو فوری آنها شد.
رامافوزا گفت: «ما از همه کشورهایی که ممنوعیت سفر را برای کشور ما و کشورهای خواهر جنوب آفریقا اعمال کرده‌اند می‌خواهیم که فوراً و فوری تصمیمات خود را لغو کنند.»
لازاروس چاکورا، رئیس جمهور مالاوی، به نوبه خود، کشورهای غربی را به دلیل بستن مرزهای خود به “افروفوبیا” متهم کرد.
رئیس سازمان جهانی بهداشت در آفریقا نیز نسبت به بسته شدن مرزها هشدار داد.
Matshidiso Moeti مدیر کل منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای گفت: «با نوع Omicron که اکنون در چندین منطقه از جهان شناسایی شده است، اعمال ممنوعیت های مسافرتی که آفریقا را هدف قرار می دهد، همبستگی جهانی را مورد حمله قرار می دهد.
ده‌ها کشور از جمله آنگولای آفریقا و موریس محدودیت‌های سفر را از زمانی که دانشمندان آفریقای جنوبی پرچم Omicron را در روز پنجشنبه اعلام کردند، اعمال کرده‌اند.