روبرتا متسولا: رئیس جدید پارلمان اروپا بلافاصله با سؤالاتی در مورد دیدگاه خود در مورد سقط جنین مواجه شد

متسولا که در تولد 43 سالگی خود به این سمت انتخاب شد، از سال 2020 به عنوان نایب رئیس پارلمان فعالیت می کرد و در رای گیری رهبری روز سه شنبه به راحتی انتخاب شد و حمایت 458 نماینده از 705 عضو این گروه را به دست آورد.

او سومین زنی است که پارلمان را رهبری می‌کند، اما به دلیل مخالفتش با سقط جنین-روشی که در هر کشور اتحادیه اروپا، به جز کشور خود مالت، قانونی است، اگر محدود شود، انتقادهای اولیه را به دنبال داشته است. از زمانی که لهستان تقریباً ممنوعیت کامل فسخ را در سال گذشته اعمال کرد، حقوق باروری به یک موضوع اصلی در این قاره تبدیل شده است.
اگرچه نقش رئیس جمهور تا حد زیادی تشریفاتی است، متسولا در زمان حساسی مسئولیت بلوک را بر عهده می گیرد. او به دنبال جلوگیری از شکستگی در میان نمایندگان پارلمان این گروه است، در حالی که این گروه همچنین با افزایش ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، روابط تجاری پیچیده با چین و ظهور از همه‌گیری کووید-19 سر و کار دارد.

متسولا در اولین کنفرانس خبری پس از پیروزی خود گفت: “من در مقابل هر کسی که بخواهد پروژه اروپایی را نابود کند، خواهم ایستاد.”

در حالی که او از حقوق دگرباشان جنسی به عنوان بخشی از گروه راست میانه EPP – بزرگترین حزب سیاسی در پارلمان اروپا – حمایت کرده است – سابقه او در رای دادن به قانون سقط جنین انتقاد اعضای مترقی را برانگیخته است.
در سال 2015، او در بیانیه‌ای مشترک گفت که او و دو نماینده دیگر مالتی در پارلمان اروپا “قاطعانه مخالف سقط جنین هستند” و این روش را “خط قرمز” خواند. قانونگذاران به دلیل اصلاحیه ای که می گوید زنان باید “دسترسی آماده به سقط جنین” داشته باشند، به گزارش غیرقانونی در مورد برابری جنسیتی رای منفی دادند.
اخیراً، در ژوئن 2021، متسولا در میان اقلیتی از قانونگذاران بود که به لغو گزارش غیرقانونی دیگری که خواستار دسترسی همگانی به سقط جنین ایمن و قانونی در سراسر اتحادیه اروپا بود، رای دادند. او روز سه‌شنبه گفت که این حرکت زمینه «مالتی خاص» دارد.

انتخاب او در روز سه‌شنبه خشم برخی از چپ‌های پارلمان را برانگیخت و فدراسیون سبزهای جوان اروپا در توییتر نوشت: «این پیشرفت نیست».

دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا در سن ۶۵ سالگی درگذشت
اما متسولا به خبرنگاران گفت که متعهد خواهد شد که موضع “بدون ابهام” پارلمان را که در گذشته بارها به حمایت از حقوق سقط جنین رأی داده است، ارتقا دهد. سال گذشته، این نهاد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار حق سقط جنین ایمن شد – که به طور گسترده به عنوان پاسخی به قوانین محدودکننده در لهستان و مالت تلقی می‌شود.

متسولا پس از هفت مرد، اولین زنی است که در دو دهه اخیر ریاست جمهوری را بر عهده گرفته است. رهبر قبلی، ساسولی، هفته گذشته به دنبال یک عارضه جدی به دلیل اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدنش در سن 65 سالگی درگذشت.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از پیروزی متسولا در توییتی نوشت: “تلاش و عزم شما برای همه ما الهام بخش است. ما از نزدیک برای بهبود اتحادیه اروپا و آینده سبز، دیجیتال و روشن اروپایی همکاری خواهیم کرد.”

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، افزود: صمیمانه ترین تبریکات من به روبرتا متسولا به عنوان رئیس جدید پارلمان اروپا.

او گفت: “پارلمان اروپا قلب تپنده دموکراسی اروپایی ما است. مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستم، روبرتای عزیز.”