روتردام: پلیس هلند در حالی که شورش های کووید روتردام را درنوردیده است، تیرهای هشدار دهنده شلیک می کند

روتردام: پلیس هلند پس از آن که آشوبگران علیه قرنطینه جزئی کووید در روز جمعه یک خودروی پلیس را به آتش کشیدند و سنگ پرتاب کردند، چندین نفر را مجروح کردند، شلیک کرد.
هرج و مرج پس از تظاهرات در شهر بندری علیه محدودیت‌های ویروس کرونا و برنامه‌های دولت برای محدود کردن دسترسی افراد واکسینه نشده به برخی مکان‌ها آغاز شد.
در جریان خشم شبانه در یکی از خیابان های اصلی خرید روتردام، ده ها نفر دستگیر و هفت نفر از جمله افسران پلیس مجروح شدند.
هلند شنبه گذشته با حداقل سه هفته محدودیت در رستوران‌ها، مغازه‌ها و ورزش‌ها به اولین قرنطینه نسبی زمستانی اروپای غربی بازگشت.
احمد ابوطالب، شهردار روتردام، این شورش ها را “عجیب خشونت” توصیف کرد.
وی به خبرنگاران گفت: «پلیس برای دفاع از خود در نهایت نیاز به کشیدن اسلحه پلیس را احساس کرده است.
پلیس در بیانیه ای اعلام کرد که تظاهراتی که در خیابان کولسینگل آغاز شد “به شورش منجر شده است. در چندین مکان آتش سوزی شده است. آتش بازی به راه افتاده و پلیس چندین گلوله هشدار شلیک کرده است.”
آنها افزودند: «در اثر شلیک گلوله جراحاتی وجود دارد. آنها شماره ای ندادند اما پخش عمومی NOS گفت که دو نفر زخمی شده اند.
رسانه‌های هلندی می‌گویند صدها معترض شعارهایی از جمله آزادی سر می‌دادند، سپس به سوی پلیس و آتش‌نشانان سنگ پرتاب کردند و چندین اسکوتر برقی را به آتش کشیدند.
یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که اوضاع بعداً تا حد زیادی آرام شد، اما بقایای دودی یک ماشین پلیس سوخته و ده ها دوچرخه شکسته شده صحنه را پر کرده است.
پلیس ضد شورش با سپر و باتوم در حال هدایت گروهی از مردم از منطقه بودند. افسران سوار بر اسب و وانت های پلیس در خیابان ها گشت می زدند.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که پلیس همچنین چندین صحنه را برای شانه زدن برای یافتن شواهد محاصره کرد و در یکی از آنها انگشت انسان روی زمین قابل مشاهده بود.
جسی بروبل، سخنگوی پلیس، به خبرگزاری فرانسه گفت: “اکنون اکثر تظاهرکنندگان رفته اند. تنها چند گروه در چند مکان باقی مانده اند.”
پلیس هلند گفت یگان هایی از سراسر کشور برای “بازگرداندن نظم” به روتردام آورده شده اند.
در بیانیه پلیس آمده است: “در حال حاضر ده ها نفر دستگیر شده اند، انتظار می رود که دستگیری های بیشتری دنبال شود. حدود هفت نفر از جمله در سمت پلیس زخمی شده اند.”
مقامات روتردام دستور اضطراری صادر کردند که مردم را از تجمع در این منطقه “برای حفظ نظم عمومی” منع کردند، در حالی که ایستگاه اصلی راه آهن آن بسته بود.
در دستور اضطراری شهرداری روتردام آمده است: “این یک وضعیت بسیار جدی است که نیاز به اقدام با بالاترین اولویت دارد.”
تنش ها در آستانه تظاهرات برنامه ریزی شده در آمستردام و شهر جنوبی بردا در روز شنبه بالا خواهد بود. رسانه های محلی می گویند انتظار می رود هزاران نفر در این مراسم شرکت کنند.
مانند بسیاری از سایر نقاط اروپا، هلند نیز شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید در روزهای اخیر بوده است و بیش از 21000 عفونت جدید در روز جمعه گزارش شده است.
آخرین محدودیت ها در 12 نوامبر اعلام شد و باعث درگیری بین تظاهرکنندگان و پلیس در خارج از وزارت دادگستری در لاهه شد.
در ژانویه، پس از اجرایی شدن مقررات منع آمد و شد شبانه کووید، هلند با بدترین شورش های خود در چهار دهه از جمله در روتردام مواجه شد.
اما بحث برانگیزترین اقدام ممکن است هنوز در راه باشد.
دولت هلند در نظر دارد افراد واکسینه نشده را از بارها و رستوران ها حذف کند – به اصطلاح گزینه 2G – محدود کردن پذیرش افرادی که واکسینه شده اند یا از این بیماری بهبود یافته اند.
با این حال مخالفت های قابل توجهی با این طرح در جریان مناظره این هفته در مجلس وجود داشت.
اقدامات مشابهی قبلاً در کشور همسایه آلمان انجام شده بود، در حالی که اتریش ابتدا این کار را انجام داد اما اکنون به قرنطینه کامل رفته است.
دولت هلند در اوایل روز جمعه، آتش بازی سنتی در سال نو را برای دومین سال متوالی “برای جلوگیری از بار اضافی بر دوش کارکنان مراقبت” غیرقانونی اعلام کرد.