روزنامه‌نگار مائوری، اورینی کایپارا، اولین کسی است که با علامت‌گذاری صورت، اخبار پربیننده را ارائه می‌کند

نوشته شده توسط جیوان راویندران، CNN

یک روزنامه‌نگار مائوری با تبدیل شدن به اولین فردی که دارای نشانه‌های سنتی صورت مجری یک برنامه خبری پربیننده در تلویزیون ملی است، در نیوزلند تاریخ ساز شد.

اورینی کایپارا پس از میزبانی اولین بولتن ساعت 6 بعدازظهر خود برای نیوشوب در کانال تلویزیونی سه، در سرتاسر جهان خبرساز شد و بسیاری این نقطه عطف را به عنوان یک پیروزی برای نمایندگی مائوری تحسین کردند.

کایپارا از لحظه‌ای که متوجه شد برنامه پرایم‌تایم را پوشش می‌دهد، به CNN گفت: “من واقعاً خوشحال بودم. من بالای ماه بودم.” “این یک افتخار بزرگ است. من نمی دانم چگونه با احساسات کنار بیایم.”

نقش ارائه کننده روز کریسمس کایپارا اولین مورد از شش روز متوالی بود که برای مجریان دائمی برنامه خبری پربیننده پوشش می داد، اگرچه فعالیت او تا اوایل ژانویه ادامه خواهد داشت و او گفت ممکن است در آینده دوباره با او تماس گرفته شود.

این زن 38 ساله در حال حاضر گوینده دائمی بولتن ساعت 4:30 بعدازظهر “نیوشوب زنده” است و قبلاً در سال 2019 در حالی که در TVNZ کار می کرد، تاریخ ساز شد، زمانی که او اولین فردی بود که با علائم صورت مائوری اخبار اصلی تلویزیون را ارائه کرد. برنامه

در سنت مردم مائوری که مردم بومی آن هستند در جایی که اکنون نیوزلند نامیده می شود، خطوط صورت برای زنان روی چانه خالکوبی می شود و به عنوان moko kauae شناخته می شود، در حالی که برای مردان بیشتر صورت را می پوشاند و به عنوان mataora شناخته می شود.

کایپارا “موکو” خود را در ژانویه 2019 دریافت کرد، که به گفته او تصمیمی شخصی بود که به دلایل اساسی گرفت تا قدرت و هویت خود را به عنوان یک زن مائوری یادآوری کند.

کایپارا به سی‌ان‌ان گفت: «وقتی به خودم شک می‌کنم و بازتابم را در آینه می‌بینم، فقط به خودم نگاه نمی‌کنم. من به مادربزرگ و مادرم، و دخترانم و دخترانم که بعد از من بیایند، و همچنین به تمام زنان دیگر، دختران مائوری، نگاه می‌کنم و این به من قدرت می‌دهد.»

اورینی کایپارا، مجری اخبار مائوری با همکارانش در نیوشوب.

اورینی کایپارا، مجری اخبار مائوری با همکارانش در نیوشوب. اعتبار: مبدا از طریق اینستاگرام

کایپارا که کار خود را در سال 2005 آغاز کرد، گفت که میزبانی بخش خبری پربیننده “اوج” رویاهای روزنامه نگاری او بود، اگرچه “لحظه ای تلخ” بود زیرا مادرش که اخیرا درگذشت، نمی توانست آن لحظه را با او در میان بگذارد.

علیرغم تمام نظرات مثبت، واکنش های منفی نیز به ارائه کایپارا وجود داشته است، به خصوص که او اغلب از عبارات مائوری مانند “E haere ake nei” (هنوز آینده)، “Ū tonu mai” (با ما بمانید) و “Taihoa” استفاده می کند. e haere” (هنوز نرو).

زبان مائوری برای کایپارا بسیار مهم است. او گفت که هدف نهایی او تشویق مردم به صحبت کردن به زبانی است که “از نسل مادربزرگم شکست خورده است” و آن را برای مردم مائوری باز پس بگیرند.

کایپارا گفت: «ما هنوز به بسیاری از آسیب‌های بین نسلی و استعمار رسیدگی نکرده‌ایم و برای مائوری، این موضوع بسیار بسیار مناسب و دردناک است.» از نظر روابط نژادی در اینجا در مدت زمان طولانی تغییر زیادی نکرده است.

با این حال، “عظمت” این مناسبت برای او از بین نرفته بود و از بسیاری جهات این یک لحظه کامل برای کایپارا بود، که از مجری اخبار تلویزیون مائوری تینی مولینوکس در زمانی که دختر جوانی بود الهام گرفته بود.

کایپارا به CNN گفت: «او بت من بود. “او همان رنگ پوست من بود… او شبیه من بود، او شبیه من بود. و او از جایی می آید که من در اصل از آنجا آمده ام، خانواده ام، whakapapa (اجداد)، جایی که پیوندهای اجدادی با سرزمین ما وجود دارد.”

کایپارا امیدوار است که دختران جوان مائوری از داستان او الهام بگیرند تا نشانه‌ای از تغییر زمانه باشد.

کایپارا به سی‌ان‌ان گفت: «مدت‌ها است که مردم ما، اجداد ما، تیپونا و ما اکنون کارهای زیادی برای رسیدن به جایی که هستیم انجام داده‌ایم. “به عنوان یک زن جوان، به عنوان یک جوان مائوری، کاری که امروز انجام می‌دهی بر آنچه فردا اتفاق می‌افتد تاثیر می‌گذارد و تاثیر می‌گذارد. بنابراین تنها چیزی که من می‌خواهم این است که زیبایی را در مائوری بودن ببینند و آن را در آغوش بگیرند و آن را تصدیق کنند و هر کاری که می‌توانند با آن انجام دهند. تغییر مثبت.”