روسیه: “بترسید”: اوکراین مورد حمله سایبری قرار گرفت زیرا روسیه نیروهای بیشتری را جابجا می کند

کیو/مسکو: اوکراین مورد حمله سایبری قرار گرفت که هشداری را در وب‌سایت‌های دولتی منتشر کرد که «بترسید و انتظار بدترین‌ها را داشته باشید»، در حالی که روسیه که 100000 سرباز در مرزهای همسایه خود جمع کرده است، تصاویر بیشتری از نیروهای خود را در حال حرکت منتشر کرد.
این حمله سایبری ساعاتی پس از پایان مذاکرات بدون هیچ پیشرفتی بین روسیه و متحدان غربی رخ داد که می‌ترسند مسکو حمله نظامی جدیدی به کشوری که در سال 2014 به آن حمله کرد، انجام دهد.
کی‌یف گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور آمریکا، پیشنهاد دیدار سه جانبه با رهبران روسیه و ایالات متحده را داده است. آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی، گفت که “زندگی و مرگ” کشورش در وضعیت معلق است.
مایکل کارپنتر، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در پایان مذاکرات روز پنجشنبه گفت: “طل جنگ بلند است.”
روسیه طرح حمله به اوکراین را رد می‌کند، اما می‌گوید که می‌تواند دست به اقدام نظامی نامشخصی بزند، مگر اینکه خواسته‌هایش، از جمله وعده ائتلاف ناتو مبنی بر عدم پذیرش کیف، برآورده شود.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که روسیه امیدوار است مذاکرات امنیتی با ایالات متحده از سر گرفته شود اما این بستگی به پاسخ واشنگتن به پیشنهادات مسکو دارد.
او گفت: «ما قاطعانه ظاهر شدن ناتو در مرزهای خود را نخواهیم پذیرفت، به ویژه با توجه به روند فعلی رهبری اوکراین.
لاوروف در پاسخ به این سوال که منظور مسکو از تهدید این هفته به انجام “اقدامات نظامی-فنی” در صورت شکست مذاکرات چیست، گفت: “اقدامات برای استقرار سخت افزار نظامی، واضح است. زمانی که ما با سخت افزار نظامی تصمیم می گیریم، متوجه می شویم که منظورمان چیست و چه هستیم. آماده شدن برای.”
تصاویر وزارت دفاع روسیه که توسط خبرگزاری RIA منتشر شده است نشان می‌دهد که خودروهای زرهی و سایر تجهیزات نظامی در قطارهای شرق دور روسیه بارگیری می‌شوند، چیزی که مسکو آن را مانور بازرسی برای تمرین استقرار دوربرد نامید.
راب لی، یک تحلیلگر نظامی و یکی از همکاران موسسه تحقیقات سیاست خارجی مستقر در ایالات متحده، گفت: «این احتمالا پوششی برای واحدهایی است که به سمت اوکراین حرکت می کنند.
“انتظار بدترین”
مقامات اوکراینی در حال بررسی این حمله سایبری بزرگ بودند که به گفته آنها به حدود 70 سایت اینترنتی ارگان های دولتی از جمله وزارت امور خارجه، کابینه وزیران، و شورای امنیت و دفاع حمله کرد.
اگرچه آنها از متهم کردن مستقیم مسکو اجتناب کردند، اما به صراحت اعلام کردند که به روسیه مشکوک هستند. روسیه اظهار نظری نکرد، اما پیش از این مسئولیت حملات سایبری از جمله علیه اوکراین را رد کرده است.
در پیامی که در وب‌سایت‌های دولتی هک شده به زبان‌های اوکراینی، روسی و لهستانی نوشته شده، آمده است: “اوکراینی! تمام اطلاعات شخصی شما در شبکه عمومی آپلود شد. تمام داده‌های رایانه از بین رفته است، بازیابی آن غیرممکن است.”
“همه اطلاعات در مورد شما عمومی شده است، بترسید و انتظار بدترین را داشته باشید. این برای گذشته، حال و آینده شماست.”
ناتو در پاسخ اعلام کرد که ظرف چند روز با کیف توافقنامه جدیدی در مورد همکاری نزدیکتر در دفاع سایبری، از جمله دسترسی اوکراین به سیستم اتحاد نظامی غربی برای به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد نرم افزارهای مخرب، امضا خواهد کرد.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که کارشناسان سایبری ناتو از قبل با مقامات اوکراینی برای پاسخ به این حمله، چه از راه دور از مقر بروکسل و چه در زمین در اوکراین، همکاری می‌کنند.
در خیابان های اوکراین، تسلیم فزاینده ای نسبت به چشم انداز جنگ مجدد وجود داشت. روسلان کاواتسوک، 39 ساله، ساکن کیف، گفت که او این حمله سایبری را “مثبت” می‌داند، زیرا این امر عزم مردم اوکراین را تشدید می‌کند.
او گفت: “این به ما یادآوری می کند که ما در زمان نظامی زندگی می کنیم، روسیه دشمنی است که ما را به صورت فیزیکی خواهد کشت.” “به همین دلیل است که ما باید همیشه آن را به خاطر بسپاریم.”
سخنگوی وزارت خارجه اوکراین به رویترز گفت که هنوز خیلی زود است که بگوییم چه کسی می تواند پشت این حمله باشد، اما روسیه در گذشته پشت حملات مشابه بوده است.
دولت اوکراین اعلام کرد که اکثر سایت‌های آسیب‌دیده را بازیابی کرده و هیچ اطلاعات شخصی دزدیده نشده است.
اطلاعات نظامی اوکراین همچنین مسکو را به تدارک «تحریک‌آمیز» علیه نیروهای روسی مستقر در منطقه جداشده از همسایه مولداوی متهم کرد که می‌تواند بهانه‌ای برای حمله به اوکراین در یک جبهه جدید در غرب باشد.
جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، این حمله سایبری را محکوم کرد و گفت کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و واحدهای سایبری برای بررسی نحوه کمک به کیف تشکیل جلسه خواهند داد: “من نمی توانم کسی را سرزنش کنم زیرا هیچ مدرکی ندارم، اما می توانیم تصور کنیم. ”
پیام به جا مانده از این حمله سایبری مملو از اشاراتی بود که ادعاهای بلندمدت دولت روسیه را که کیف آن را رد کرد مبنی بر اینکه اوکراین در تیررس گروه های ناسیونالیست راست افراطی قرار دارد، منعکس می کرد. همچنین به مکان‌های قتل‌هایی که در لهستان تحت اشغال آلمان نازی توسط شورشیان اوکراینی انجام شد، اشاره کرد که محل اختلاف لهستان و اوکراین است.