روسیه خواستار عقب نشینی ناتو از شرق اروپا و عدم حضور در اوکراین است

اعضای خدمات نیروهای مسلح اوکراین هنگام عبور از رودخانه آیدار در حین مانور نظامی در نزدیکی نووایدار در منطقه لوهانسک اوکراین، یک پرتابگر راکت خودکششی را در امتداد پل پانتونی رانندگی می کنند (رویترز)

مسکو: روسیه روز جمعه اعلام کرد که خواهان یک تضمین قانونی الزام آور است که ناتو از هرگونه فعالیت نظامی در شرق اروپا و اوکراین صرف نظر می کند، بخشی از لیست آرزوهای تضمین های امنیتی که می خواهد با غرب مذاکره کند.
مسکو برای اولین بار جزئیات خواسته هایی را مطرح کرد که می گوید برای کاهش تنش در اروپا و خنثی کردن بحران اوکراین ضروری است، زیرا کشورهای غربی روسیه را متهم کرده اند که پس از ایجاد نیرو در نزدیکی مرز، آن را برای تهاجم احتمالی در نظر گرفته است. روسیه برنامه ریزی برای تهاجم را رد کرده است.
این خواسته ها حاوی عناصری است – مانند وتوی مؤثر روسیه در مورد عضویت اوکراین در ناتو – که غرب قبلاً آن را رد کرده است.
برخی دیگر به معنای حذف سلاح های هسته ای ایالات متحده از اروپا و خروج گردان های چند ملیتی ناتو از لهستان و کشورهای بالتیک استونی، لتونی و لیتوانی هستند که زمانی در اتحاد جماهیر شوروی بودند.
در واشنگتن، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که ایالات متحده آماده است تا در مورد این پیشنهادات گفتگو کند، اما افزود: “به گفته وی، مواردی در این اسناد وجود دارد که روس ها می دانند غیرقابل قبول است.”
این مقام گفت که واشنگتن هفته آینده با پیشنهادهای ملموس تر در مورد قالب هر گونه گفتگو پاسخ خواهد داد.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت واشنگتن با متحدان خود گفتگو خواهد کرد. او گفت: «ما اصول کلیدی را که امنیت اروپا بر اساس آن بنا شده است، از جمله اینکه همه کشورها حق دارند درباره آینده و سیاست خارجی خود فارغ از مداخله خارجی تصمیم بگیرند، به خطر نخواهیم افتاد.»
دیپلمات‌های ناتو به رویترز گفتند که روسیه نمی‌تواند در مورد گسترش بیشتر ائتلاف حق وتو داشته باشد و ناتو این حق را دارد که درباره وضعیت نظامی خود تصمیم بگیرد.
لوکاس جاسینا، سخنگوی وزارت خارجه لهستان گفت: روسیه عضو ناتو نیست و در مورد مسائل مربوط به ناتو تصمیم نمی گیرد.
“کرن دود”
برخی از تحلیلگران سیاسی غربی پیشنهاد کردند که روسیه آگاهانه خواسته های غیرواقعی ارائه می کند که می دانست برای ایجاد حواس پرتی دیپلماتیک و در عین حال حفظ فشار نظامی بر اوکراین برآورده نمی شود.
مایکل کوفمن، متخصص روسیه در سازمان تحقیقاتی CNA مستقر در ویرجینیا، در توییتر نوشت: “چیزی در این تصویر بسیار اشتباه است، به نظر می رسد طرف سیاسی یک پرده دود باشد.”
سام گرین، استاد سیاست روسیه در کینگز کالج لندن، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حال کشیدن خطی در اطراف فضای پس از فروپاشی شوروی و کاشت تابلوی «از خودت دور» است.
او گفت: “این یک معاهده نیست، بلکه یک اعلامیه است.” اما این لزوماً به این معنا نیست که این مقدمه ای برای جنگ است. این توجیهی است برای حفظ مواضع مسکو به منظور عدم تعادل واشنگتن و دیگران.”
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با ارائه خواسته های مسکو گفت که روسیه و غرب باید در بازسازی روابط از یک صفحه تمیز شروع کنند.
وی به خبرنگاران گفت: خطی که ایالات متحده و ناتو در سال های اخیر برای تشدید تهاجمی وضعیت امنیتی دنبال کرده اند، کاملا غیرقابل قبول و بسیار خطرناک است.
ریابکوف گفت روسیه مایل به تحمل شرایط فعلی نیست و از واشنگتن خواست تا سریعا واکنش سازنده ای ارائه دهد.
او گفت که روسیه آماده است تا گفتگوها را در اسرع وقت شنبه آغاز کند و ژنو یک مکان احتمالی باشد، اما خبرگزاری روسی تاس بعداً به نقل از او گفت که مسکو از سیگنال‌های واشنگتن و ناتو بسیار ناامید شده است.
ساخت نیروها
مسکو این هفته با افزایش تنش‌ها بر سر افزایش نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین، پیشنهادات خود را به ایالات متحده تحویل داد.
این سازمان می‌گوید که به آنچه تهدیدی برای امنیت خود می‌داند ناشی از روابط نزدیک فزاینده اوکراین با ناتو و آرزوها برای عضویت در ائتلاف است، حتی اگر هیچ چشم‌انداز قریب‌الوقوعی برای اجازه عضویت کیف وجود نداشته باشد.
پیشنهادات روسیه در دو سند – پیش نویس توافقنامه با کشورهای ناتو و پیش نویس معاهده با ایالات متحده – که هر دو توسط وزارت خارجه منتشر شده است، تنظیم شده است.
اولین مورد، از جمله موارد دیگر، روسیه و ناتو را ملزم می کند که سربازان و تسلیحات اضافی را در خارج از کشورهایی که در ماه مه 1997 در آن حضور داشتند مستقر نکنند – قبل از الحاق هر یک از کشورهای کمونیستی سابق در اروپای شرقی که برای دهه ها تحت سلطه ناتو بودند. مسکو این بدان معناست که ناتو هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی را کنار می گذارد.
معاهده با ایالات متحده از استقرار تسلیحات هسته ای مسکو و واشنگتن در خارج از قلمرو ملی خود جلوگیری می کند. این به معنای پایان دادن به به اصطلاح ترتیبات اشتراک هسته ای ناتو است، که در آن اعضای اروپایی ناتو هواپیماهایی با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای ایالات متحده ارائه می دهند.

فیس بوکتوییترلینکدینپست الکترونیک