روسیه در آستانه تعطیلات روز پیروزی در 9 مه حملات گسترده ای را به اوکراین آغاز کرد

کیو: مقامات اوایل روز دوشنبه گفتند که روسیه موج گسترده ای از حملات را به کیف و سرتاسر اوکراین آغاز کرد که منجر به تخریب و مجروحیت شد. تعطیلات روز پیروزی که سالگرد شکست آن است آلمان نازی.
مقامات اوکراینی اعلام کردند که در اثر حملات روسیه به کیف حداقل پنج نفر زخمی شدند، در حالی که موشک های روسیه یک انبار مواد غذایی را در شهر اودسا در دریای سیاه به آتش کشیدند و انفجارهایی در چندین منطقه دیگر اوکراین گزارش شده است.
حملات جدید در حالی صورت می‌گیرد که مسکو برای رژه روز پیروزی خود در روز سه‌شنبه آماده می‌شود، یک سالگرد کلیدی برای رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، که روح ارتش شوروی را که نیروهای آلمان نازی را شکست داد و اعلام کرد که روسیه اوکراینی را که ظاهراً در چنگال یک اوکراین شکست می‌دهد را برانگیخته است. تجسم جدید نازیسم
ژنرال ارشد اوکراینی که مسئول دفاع از شهر محاصره شده است، گفت، پس از آن که گروه مزدور واگنر روسیه به نظر می رسد برنامه های عقب نشینی از آن را کنار می گذارد، روسیه گلوله باران باخموت را تشدید کرد تا بتواند آن را تا روز سه شنبه تصرف کند.
شهردار ویتالی کلیچکو در کانال پیام رسان تلگرام خود گفت که سه نفر در انفجارها در منطقه سولومیانسکی کیف زخمی شدند و دو نفر دیگر بر اثر سقوط لاشه هواپیمای بدون سرنشین به منطقه سویاتوشین، هر دو در غرب مرکز پایتخت زخمی شدند.
اداره نظامی کیف اعلام کرد که بقایای هواپیمای بدون سرنشین بر روی باند فرودگاه ژولیانی، یکی از دو فرودگاه مسافربری پایتخت اوکراین سقوط کرد و آتش سوزی در پی نداشت، اما نیروهای اورژانس در محل کار می کنند.
همچنین گفته می شود که در منطقه مرکزی شوچنکیفسکی کیف، به نظر می رسد که بقایای هواپیماهای بدون سرنشین به یک ساختمان دو طبقه برخورد کرده و خساراتی به بار آورده است. هیچ اطلاعات فوری در مورد تلفات احتمالی وجود ندارد.
شاهدان رویترز گفتند که صدای انفجارهای متعددی را در کیف شنیده‌اند و مقامات محلی گفته‌اند که سامانه‌های پدافند هوایی در حال دفع این حملات هستند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد پهپاد به کیف پرتاب شده است.
سرهی براتچوک، سخنگوی اداره نظامی اودسا، در کانال تلگرام خود عکس هایی از یک سازه بزرگ که به طور کامل در شعله های آتش سوخته است، منتشر کرد که به گفته او حمله روسیه به یک انبار مواد غذایی و غیره است.
پس از اینکه هشدارهای حمله هوایی برای ساعت ها در حدود دو سوم اوکراین پخش شد، همچنین گزارش های رسانه ای از صداهای انفجار در منطقه جنوبی خرسون و در منطقه زاپوریژژیا در جنوب شرقی منتشر شد.
ولادیمیر روگوف، یک مقام محلی مستقر در روسیه در Zaporizhzhia، گفت که نیروهای روسی یک انبار و موقعیت نیروهای اوکراینی را در Orikhiv، شهری کوچک در منطقه، هدف قرار دادند. رویترز قادر به تایید مستقل این گزارش نبود.
اداره نظامی منطقه در یک پست فیسبوکی اعلام کرد، نیروهای روسی روز یکشنبه هشت نقطه در منطقه سومی در شمال شرق اوکراین را به طور جداگانه گلوله باران کردند.
در دو هفته گذشته، حملات به اهداف تحت کنترل روسیه به ویژه در کریمه نیز تشدید شده است. اوکراین، بدون تایید هیچ گونه نقشی در این حملات، می‌گوید که از بین بردن زیرساخت‌های دشمن آماده‌سازی برای حمله زمینی مورد انتظارش است.
پوتین در 24 فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد و آن را یک “عملیات نظامی ویژه” برای دفاع از روسیه در برابر نئونازی ها در اوکراین خواند، اما کیف و متحدانش می گویند که این یک غصب زمین بدون دلیل بود.
این تهاجم باعث بزرگ‌ترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم شد و هزاران کشته و میلیون‌ها نفر را مجبور به ترک کشور کرد.