روسیه: دیدار ویدئویی پوتین و بایدن در هفته آینده: رئیس جمهور روسیه به دنبال تضمین در مورد اوکراین است

مسکو: کرملین روز جمعه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی تماس برنامه‌ریزی‌شده هفته آینده با همتای آمریکایی خود، جو بایدن، به دنبال تضمین‌های الزام‌آور برای جلوگیری از گسترش ناتو به اوکراین خواهد بود، در حالی که وزیر دفاع اوکراین هشدار داد که روسیه ممکن است ماه آینده به کشورش حمله کند.
تنش‌ها بین روسیه و غرب در هفته‌های اخیر تشدید شده است و اوکراین، ایالات متحده و دیگر متحدان غربی به طور فزاینده‌ای نگران هستند که تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین می‌تواند نشانه‌ای از قصد مسکو برای حمله باشد. ایالات متحده کرملین را تهدید کرده است که در صورت حمله، شدیدترین تحریم‌ها را تا به حال اعمال خواهد کرد، در حالی که روسیه هشدار داده است که هرگونه حضور نیروها و سلاح‌های ناتو در خاک اوکراین از «خط قرمز» عبور خواهد کرد.
الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز جمعه به قانونگذاران گفت که تعداد نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین و در کریمه الحاق شده به روسیه 94300 نفر تخمین زده می شود و هشدار داد که “تشدید در مقیاس بزرگ” در ژانویه امکان پذیر است.
در بحبوحه افزایش تنش ها، یوری اوشاکوف، مشاور امور خارجی پوتین، روز جمعه به خبرنگاران گفت که مقدمات تماس پوتین و بایدن در روزهای آینده فراهم شده است و افزود که این تاریخ پس از نهایی شدن جزئیات مسکو و واشنگتن اعلام خواهد شد.
روز پنجشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، رو در رو با همتای روس خود سرگئی لاوروف در استکهلم ملاقات کرد و از روسیه خواست تا نیروهای خود را از مرز با اوکراین خارج کند. لاوروف در پاسخ گفت که غرب با انکار روسیه در مورد گسترش بیشتر ناتو به کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، “با آتش بازی می کند”.
اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف، که وعده عضویت را دارد اما جدول زمانی تعیین نکرده است، فشار آورده است.
اوشاکوف خاطرنشان کرد که پوتین در طول تماس با بایدن، درخواست خود را برای سندی مطرح خواهد کرد که هرگونه حرکت ناتو به سمت شرق را حذف کند. او گفت که روسیه خواهان یک توافق قانونی الزام آور است که “هر گونه گسترش بیشتر ناتو به شرق و استقرار سیستم های تسلیحاتی که ما را در سرزمین های کشورهای همسایه، از جمله اوکراین تهدید می کند، کنار بگذارد.”
دستیار کرملین گفت که روسیه مدت‌هاست که برای چنین ترتیباتی فشار آورده است و تاکید کرد که این ترتیبات در بحبوحه افزایش تنش‌ها بسیار حاد شده‌اند و افزود که “به سادگی نمی‌توان به همین شکل ادامه داد.”
او مدعی شد که در اوایل دهه 1990، رهبری شوروی و روسیه تضمین‌های شفاهی از رهبران غربی دریافت کردند که ناتو به سمت شرق گسترش نخواهد یافت، اما غرب از این وعده‌ها در سال‌های بعد که شاهد پیوستن کشورهای بلوک شوروی سابق و جمهوری‌های شوروی سابق بود، سرپیچی کرد. اتحاد
روسیه و اوکراین پس از اینکه روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال 2014 ضمیمه کرد و از شورش جدایی طلبان در مرکز صنعتی شرق اوکراین موسوم به دونباس حمایت کرد، همچنان درگیر یک جنگ طناب کشی شدید هستند. بیش از 14000 نفر در این جنگ کشته شده اند.
وزیر دفاع اوکراین روز جمعه هشدار داد که تشدید تنش “یک سناریوی محتمل است، اما قطعی نیست و وظیفه ما جلوگیری از آن است”.
رزنیکوف گفت: «سرویس اطلاعاتی ما همه سناریوها، از جمله بدترین سناریوها را تجزیه و تحلیل می‌کند. محتمل ترین زمانی که (روسیه) برای تشدید تنش آماده شود، پایان ژانویه است.
کنستانتین کوساچف، معاون رئیس مجلس علیا، بار دیگر بر انکار مسکو مبنی بر اینکه در حال بررسی حمله است، تاکید کرد.
کوساچف به شبکه تلویزیونی دولتی روسیه روسیه-24 گفت: “ما هیچ برنامه ای برای حمله به اوکراین نداریم. ما هیچ گونه فعالیت نظامی افزایش یافته ای در نزدیکی مرزهای اوکراین نداریم. هیچ آمادگی برای حمله در حال انجام نیست.”
کرملین ابراز نگرانی کرده است که اوکراین ممکن است از زور برای بازپس گیری کنترل شورشیان شرق استفاده کند. و علاوه بر این تنش ها، رئیس جمهوری خودخوانده جدایی طلب در شرق اوکراین که مورد حمایت روسیه است، روز پنجشنبه گفت که در صورت مواجهه منطقه با حمله اوکراینی می تواند برای کمک نظامی به مسکو مراجعه کند.
رزنیکوف گفت اوکراین هیچ کاری برای تحریک روسیه انجام نخواهد داد اما آماده است در صورت حمله پاسخ دهد. وزیر دفاع گفت: اوکراین بیشترین علاقه را به راه حل سیاسی و دیپلماتیک دارد.