روسیه: رئیس جمهور اوکراین درباره تنش های روسیه با قانونگذاران آمریکایی گفتگو کرد

کیو: رئیس جمهور اوکراین روز جمعه در بحبوحه تنش ها با روسیه که اخیراً ترس از تهاجم احتمالی با تجمع سربازان در نزدیکی مرز اوکراین را برانگیخته است، با 20 سناتور ایالات متحده و اعضای کنگره تماس ویدیویی داشت.
به گفته دفتر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی با سناتورها و نمایندگان کنگره در مورد افزایش نیروهای روسیه و وضعیت در شرق کشورش که جنگ زده است صحبت کرد. شورشیان مورد حمایت روسیه از سال 2014 با نیروهای اوکراینی در شرق اوکراین می جنگند.
در بیانیه دفتر رئیس جمهور، “اهمیت مشارکت ایالات متحده در روند حل و فصل صلح آمیز” درگیری در شرق اوکراین، منطقه ای به نام دونباس، توصیف شده است.
در این بیانیه به نقل از زلنسکی آمده است: «اکنون، بیش از هر زمان دیگری، حرف مهم نیست، بلکه اقدامات قاطع است. “هدف من توقف خونریزی در شرق اوکراین است. تصور امنیت در اروپا بدون پایان دادن به جنگ در دونباس غیرممکن است.”
زلنسکی و قانونگذاران همچنین در مورد اعمال فشار تحریم های بیشتر بر روسیه، حمایت واشنگتن از “آرزوهای یورو-آتلانتیک” کیف و چشم انداز اوکراین برای عضویت در ناتو صحبت کردند.
روسیه و اوکراین از زمانی که مسکو شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال 2014 ضمیمه کرد و حمایت خود را از شورش جدایی طلبی که از آن زمان تاکنون بیش از 14000 کشته برجای گذاشته است، گرفتار یک جنگ طناب کشی شده اند.
توافق صلح در سال 2015 با میانجیگری فرانسه و آلمان به خصومت های گسترده در دونباس پایان داد، اما تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی درگیری تاکنون با شکست مواجه شده است.
تنش بین روسیه و اوکراین بر سر استقرار نیروها در نزدیکی مرز اوکراین شدت گرفت. مقامات در اوکراین و غرب نگران بودند که ممکن است نشان دهنده برنامه هایی برای تهاجم باشد، اما کرملین این قصد را رد کرده است.
در عوض، مسکو کیف را به تجمع نیروهای خود در شرق متهم کرده و گفته است که ارتش اوکراین ممکن است در حال برنامه ریزی برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل شورشیان با زور باشد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز ایالات متحده را برای تضمین تضمینی که ناتو را از گسترش شرق به اوکراین باز می‌دارد، تحت فشار قرار داده است. ائتلاف غربی و اوکراین در برابر این تقاضا مقاومت کرده اند.
زلنسکی در جریان تماس خود با قانونگذاران و سناتورهای آمریکایی گفت: «هیچ کشور ثالثی نمی تواند در مورد ادغام اوکراین در ناتو حرفی برای گفتن داشته باشد».
او گفت: “هیچ توافقی در مورد اوکراین بدون اوکراین وجود ندارد.”