روسیه: روسیه تهدید به تلافی در صورت عدم برآورده شدن خواسته های اوکراین می کند

مسکو: روسیه روز چهارشنبه هشدار داد که اگر آمریکا و متحدانش خواسته‌های امنیتی این کشور را رد کنند و به سیاست‌های «تهاجمی» خود ادامه دهند، به‌سرعت «اقدامات تلافی‌جویانه» اتخاذ خواهد کرد و فشار بر غرب را در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه مسکو در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین است، افزایش می‌دهد.
روسیه بارها وجود چنین طرح هایی را رد کرده است، اما ایالات متحده و متحدانش در ناتو نگران هستند زیرا روسیه حدود 100000 سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین جمع آوری کرده و یک سری بازی های جنگی را در منطقه راه اندازی کرده است.
در قلب این بن‌بست، پرسش‌هایی درباره آینده اوکراین وجود دارد: روسیه ضمانت‌هایی را خواسته است که ناتو هرگز این کشور و دیگر کشورهای شوروی سابق را به عنوان عضو نخواهد پذیرفت و این ائتلاف استقرار نیروها را در سایر کشورهای بلوک شوروی سابق متوقف خواهد کرد.
برخی از اینها، مانند تعهد عضویت، برای ناتو غیر شروع کننده هستند و یک بن بست ظاهراً حل نشدنی ایجاد می کنند که بسیاری از آن می ترسند که فقط به یک جنگ ختم شود.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در صحبت با قانونگذاران گفت که او و سایر مقامات ارشد پس از دریافت پاسخ های کتبی از سوی ایالات متحده به درخواست ها، در مورد اقدامات بعدی، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را راهنمایی خواهند کرد.
این پاسخ‌ها در این هفته انتظار می‌رود – اگرچه ایالات متحده و متحدانش قبلاً به صراحت اعلام کرده‌اند که خواسته‌های اصلی روسیه را رد خواهند کرد.
وی گفت: اگر غرب به مسیر تهاجمی خود ادامه دهد، مسکو اقدامات تلافی جویانه لازم را انجام خواهد داد.
در حالی که روسیه در حال حاضر منتظر پاسخ آمریکاست، لاوروف خاطرنشان کرد که برای همیشه منتظر نخواهد ماند: “ما اجازه نخواهیم داد پیشنهادات ما در بحث های بی پایان غرق شود.”
لاوروف در پاسخ به سوال قانونگذاران مبنی بر اینکه آیا روسیه می تواند همکاری نظامی با کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را گسترش دهد، پاسخ داد که مسکو روابط نزدیکی با این کشورها دارد. در اوایل ماه جاری، معاون لاوروف آشکارا از رد استقرار تجهیزات نظامی روسیه به کوبا و ونزوئلا – بسیار نزدیک‌تر از اوکراین به ایالات متحده – در صورتی که خواسته‌های امنیتی مسکو برآورده نشود، خودداری کرد.
ناتو در این هفته اعلام کرد که بازدارندگی خود را در منطقه دریای بالتیک تقویت می کند و ایالات متحده به 8500 سرباز در حالت آماده باش بالاتر برای استقرار احتمالی در اروپا دستور داد. کشورهای غربی نیز هواپیماهای تسلیحاتی را برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاعی خود ارسال کرده اند.
در میان تشدید تنش ها، مقامات اوکراینی به دنبال آرام کردن اعصاب هستند.
دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه گفت که در حالی که تمرکز نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین یک تهدید است، “تعداد آنها اکنون برای یک حمله در مقیاس بزرگ کافی نیست.”
کولبا به خبرنگاران گفت: «آنها هنوز برخی از عناصر و سیستم های نظامی کلیدی را برای انجام یک حمله بزرگ و تمام عیار از دست داده اند.
همانطور که دیگران گفته اند، او خاطرنشان کرد که ایجاد هشدار می تواند به خودی خود یک هدف باشد. او گفت، روسیه امیدوار است که با “گسترش وحشت، افزایش فشار بر سیستم مالی اوکراین و انجام حملات سایبری” اوکراین را بی ثبات کند.
او گفت: “رئیس جمهور پوتین خوشحال خواهد شد که این طرح موفق شود، به طوری که او حتی نیازی به روی آوردن به نیروی نظامی برای قرار دادن اوکراین در موقعیت آسیب پذیر نداشته باشد.”
اظهارات او آخرین اظهارات مقامات اوکراینی بود که به دنبال اطمینان دادن به شهروندان خود بودند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور اواخر روز سه‌شنبه در دومین سخنرانی تلویزیونی خود برای ملت در چند روز اخیر گفت که اوکراین «آنقدر قوی است که بتواند همه چیز را تحت کنترل داشته باشد و هرگونه تلاش برای بی‌ثباتی را از مسیر خود خارج کند».
چندین دور دیپلماسی پرمخاطره نتوانسته است پیشرفتی در بن بست ایجاد کند، اما تلاش دیگری در روز چهارشنبه انجام شد.
قرار است مشاوران رئیس جمهور روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در پاریس ملاقات کنند تا راه های احیای توافقنامه صلح متوقف شده برای شرق اوکراین را بررسی کنند.
در سال 2014، پس از برکناری رئیس جمهور دوست کرملین در کیف، مسکو شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه کرد و از شورش جدایی طلبان در مرکز صنعتی شرقی این کشور حمایت کرد.
درگیری بین نیروهای اوکراینی و شورشیان مورد حمایت روسیه بیش از 14000 کشته برجای گذاشته است و تلاش ها برای دستیابی به توافق متوقف شده است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو انتظار دارد در نشست پاریس یک گفتگوی “صادقانه خوب” داشته باشد.
علاوه بر تحرکات نظامی، ایالات متحده و متحدانش تهدید کرده‌اند که اگر مسکو نیروهایش را به اوکراین بفرستد، تحریم‌هایی مانند هرگز اعمال نکرده‌اند، اما جزئیات کمی ارائه کرده‌اند و گفته‌اند که بهتر است پوتین را حدس بزند.
روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت که پوتین «به ایجاد نیرو در امتداد مرز اوکراین ادامه می‌دهد» و این حمله «بزرگ‌ترین تهاجم از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود». دنیا را تغییر خواهد داد.»
وی هشدار داد که در صورت تهاجم، عواقب اقتصادی جدی برای پوتین از جمله تحریم های شخصی به همراه خواهد داشت.
پسکوف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن، خاطرنشان کرد که رئیس جمهور روسیه و سایر مقامات ارشد دارایی در غرب ندارند، اما مجدداً تأکید کرد که چنین تحریم های ایالات متحده برای روابط دوجانبه “از نظر سیاسی مخرب” خواهد بود.
بریتانیا همچنین وعده تحریم‌ها را می‌دهد و لیز تراس، وزیر امور خارجه، از کشورهای اروپایی خواسته است تا برای حمایت از اوکراین اقدامات بیشتری انجام دهند.
بریتانیا تسلیحات ضد تانک را به اوکراین ارسال کرده است، هرچند اعزام نیروهای رزمی را رد کرده است.
او به بی‌بی‌سی گفت: «ما قوانینی را برای تشدید تحریم‌های خود وضع خواهیم کرد و مطمئن می‌شویم که به طور کامل می‌توانیم به افراد و شرکت‌ها و بانک‌ها در روسیه در صورت تهاجم ضربه بزنیم». آنچه مهم است این است که همه متحدان ما همین کار را انجام دهند.» در میان تنش های فزاینده، ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، آلمان و کانادا نیز اقدام به خروج برخی از دیپلمات ها و وابستگان خود از کیف کرده اند.