روسیه: روسیه در بحبوحه تنش های اوکراین، نیروهای بیشتری را به سمت غرب منتقل می کند

مسکو: مقامات روز سه‌شنبه گفتند که روسیه نیروهایی را از شرق دور کشور به بلاروس برای بازی‌های جنگی بزرگ می‌فرستد که در بحبوحه ترس غرب از تهاجم، دارایی‌های نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین را تقویت می‌کند.
الکساندر فومین معاون وزیر دفاع گفت که این رزمایش برای تمرین پاسخ مشترک به تهدیدهای خارجی توسط اتحاد روسیه و بلاروس که دارای روابط نزدیک سیاسی، اقتصادی و نظامی هستند، انجام می شود. فومین نگفت که چه تعداد نیرو و سلاح برای این رزمایش ها مستقر شده اند، یا تعداد نیروهایی را که در بازی های جنگی شرکت خواهند کرد، اعلام نکرد.
مقامات اوکراینی هشدار داده اند که روسیه ممکن است از جهات مختلف از جمله از قلمرو متحد خود بلاروس حمله کند.
این استقرار به طور چشمگیری حدود 100000 سرباز را با تانک ها و سایر سلاح های سنگین جمع آوری شده در نزدیکی اوکراین تقویت می کند، چیزی که غرب از آن می ترسد که می تواند مقدمه ای برای تهاجم باشد. روسیه قصد حمله به همسایه سابق شوروی خود را رد کرده است، اما از غرب ضمانت می‌خواهد که ناتو به اوکراین یا دیگر کشورهای شوروی سابق گسترش نخواهد یافت و سربازان و تسلیحات خود را در آنجا مستقر نخواهد کرد.
واشنگتن و متحدانش در جریان مذاکرات هفته گذشته روسیه و آمریکا در ژنو و نشست ناتو و روسیه در بروکسل قاطعانه درخواست های مسکو را رد کردند.
فومین گفت این رزمایش ها، که شامل تعداد نامشخصی از نیروها از ناحیه نظامی شرقی روسیه است که سیبری شرقی و خاور دور را در بر می گیرد، نشان دهنده نیاز به تمرین تمرکز کل پتانسیل نظامی این کشور در غرب روسیه است.
فومین در نشستی با وابستگان نظامی خارجی گفت: «ممکن است شرایطی پیش بیاید که نیروها و ابزارهای گروه منطقه‌ای نیروهای برای تضمین امنیت قابل اعتماد کشور اتحادیه کافی نباشد و ما باید آماده تقویت آن باشیم». ما با بلاروس به تفاهم رسیده‌ایم که لازم است کل پتانسیل نظامی برای دفاع مشترک را درگیر کنیم.»
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور مستبد بلاروس، گفت که مانورهای مشترک در مرزهای غربی بلاروس و همچنین در جنوب این کشور، جایی که با اوکراین هم مرز است، انجام خواهد شد. لوکاشنکو در بحبوحه تحریم های غرب به دلیل سرکوب وحشیانه اعتراضات داخلی به طور فزاینده ای بر حمایت کرملین تکیه کرده است.
ایالات متحده و متحدانش از روسیه خواسته اند تا با فراخواندن نیروها به پادگان های خود، اوضاع را کاهش دهد.
آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان پس از گفتگو با همتای روس خود در مسکو به خبرنگاران گفت: در هفته‌های اخیر، بیش از 100000 سرباز روسی با تانک و تفنگ بدون دلیل قابل درک در نزدیکی اوکراین تجمع کرده‌اند و سخت است که آن را به عنوان یک تهدید درک نکنیم. سرگئی لاوروف
لاوروف با تایید مجدد استدلال مسکو مبنی بر اینکه این کشور آزاد است نیروهای خود را در هر جایی که لازم بداند در خاک خود مستقر کند، پاسخ داده است.
لاوروف گفت: «ما نمی‌توانیم درخواست‌های مربوط به نیروهای مسلح خود را در خاک خود بپذیریم» و افزود که «آموزش نیروها کاری است که هر کشوری انجام می‌دهد».
وی افزود: «ما کسی را تهدید نمی‌کنیم، اما تهدیدهایی برای خود می‌شنویم.» بسته به اینکه شرکای ما چه اقدامات خاصی را انجام خواهند داد، تصمیم خواهیم گرفت که چگونه واکنش نشان دهیم.
باربوک تاکید کرد که غرب آماده ادامه گفت‌وگو با روسیه برای کمک به کاهش تنش است.
او گفت: «ما برای یک گفت‌وگوی جدی درباره توافق‌های متقابل و گام‌هایی برای ایجاد امنیت بیشتر برای همه در اروپا آماده‌ایم» و خاطرنشان کرد که مذاکرات امنیتی هفته‌های گذشته «اولین گام معقول به سوی چنین گفت‌وگویی» بود.
روسیه شبه جزیره کریمه را در سال 2014 پس از برکناری رهبر مسکو دوست اوکراین از اوکراین ضمیمه کرد و همچنین از شورش جدایی طلبان در شرق اوکراین حمایت کرد. بیش از 14000 نفر در نزدیک به هشت سال جنگ در آنجا کشته شده اند.