روسیه: روسیه می گوید دانشمندان موشک های مافوق صوت با اتهامات “بسیار جدی” خیانت روبرو هستند

مسکو: کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد، سه دانشگاه روسی که روی فناوری موشک های مافوق صوت کار کرده اند، در تحقیقاتی درباره خیانت که باعث نگرانی جامعه علمی روسیه شده است، با «اتهامات بسیار جدی» روبرو هستند.
دیمیتری سخنگوی کرملین پسکوف گفت که از نامه سرگشاده دانشمندان سیبری در دفاع از این افراد آگاه است، اما این پرونده مربوط به سرویس های امنیتی است.
در نامه ای که روز دوشنبه منتشر شد، همکاران آناتولی ماسلوف، الکساندر شیپلیوک و والری زوگینتسف به بی گناهی خود اعتراض کردند و گفتند که پیگرد قانونی تهدید کرده است که به علم روسیه آسیب جدی وارد خواهد کرد.
آنها گفتند: “ما هر یک از آنها را به عنوان یک وطن پرست و فردی شایسته می شناسیم که قادر به انجام آنچه مقامات تحقیق به آنها مشکوک هستند، نیستند.”
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌بالد که روسیه رهبر جهانی در زمینه موشک‌های مافوق صوت است که می‌توانند با سرعتی تا حداکثر حرکت کنند. ماخ 10 (12250 کیلومتر در ساعت) برای فرار از پدافند هوایی دشمن. روز سه‌شنبه، اوکراین اعلام کرد که موفق شده است شش تسلیحات را در یک شب منهدم کند، اگرچه روسیه در این مورد مخالفت کرد.
اعلامیه‌های کنفرانس‌های آکادمیک که در طول سالیان متمادی انجام می‌شود، نشان می‌دهد که دانشمندان دستگیر شده مکرراً شرکت می‌کردند.
در سال 2012، ماسلوف و شیپلیوک نتایج آزمایشی را در مورد طراحی موشک های مافوق صوت در سمیناری در تورز فرانسه ارائه کردند. در سال 2016، هر سه نفر از نویسندگان فصلی از کتاب با عنوان “تاسیسات کوتاه مدت هایپرسونیک برای تحقیقات آیرودینامیکی در ITAM، روسیه” بودند.
در نامه سرگشاده همکارانشان در ITAM – موسسه مکانیک نظری و کاربردی کریستیانوویچ در نووسیبیرسک – آمده است که موادی که دانشمندان در مجامع بین المللی ارائه کرده بودند به طور مکرر بررسی شده است تا اطمینان حاصل شود که شامل اطلاعات محدود نشده است.
در نامه سرگشاده آمده است که این موارد نشان می دهد که “هر مقاله یا گزارشی می تواند به اتهام خیانت بزرگ منجر شود.”
در این شرایط، ما نه تنها از سرنوشت همکاران خود می ترسیم، بلکه نمی دانیم چگونه به کار خود ادامه دهیم.»
در این نامه همچنین به پرونده دیمیتری کولکر، دانشمند سیبری دیگری اشاره شده است که سال گذشته به ظن خیانت دولتی دستگیر و با وجود ابتلا به سرطان پیشرفته پانکراس به مسکو منتقل شد. کولکر، متخصص لیزر، دو روز بعد درگذشت.
این گزارش می‌گوید که چنین مواردی بر دانشمندان جوان روسی تأثیر وحشتناکی دارد.
حتی در حال حاضر، بهترین دانشجویان از آمدن به کار با ما امتناع می‌کنند و بهترین کارمندان جوان ما علم را ترک می‌کنند. تعدادی از حوزه‌های تحقیقاتی که برای ایجاد زمینه‌های اساسی برای فناوری هوافضا در آینده بسیار مهم هستند، به سادگی بسته می‌شوند، زیرا کارمندان از شرکت در چنین تحقیقاتی می ترسند.”
پسکوف سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره این نامه گفت: “ما واقعاً این درخواست را دیده ایم، اما سرویس های ویژه روسیه در حال کار روی این موضوع هستند. آنها کار خود را انجام می دهند. اینها اتهامات بسیار جدی هستند.”