روسیه: روسیه و چین در بحبوحه انتقادات غرب، پیمان های اقتصادی امضا کردند

پکن: نخست‌وزیر روسیه روز چهارشنبه در جریان سفر به پکن، مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌ها را با چین امضا کرد که در آن روابط دوجانبه در اوج بی‌سابقه‌ای توصیف می‌شود، علی‌رغم انتقاد از روابط آنها در غرب با طولانی شدن جنگ اوکراین.
میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه که از زمان اعزام هزاران نیرو به اوکراین در فوریه 2022 از سوی مسکو به پکن سفر کرده است، با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و نخست‌وزیر لی کیانگ گفت‌وگو کرد.
با توجه به اینکه جنگ اوکراین در دومین سال خود قرار دارد و روسیه به طور فزاینده ای سنگینی تحریم های غرب را احساس می کند، مسکو برای حمایت از پکن متکی است، بسیار بیشتر از چین به روسیه که از تقاضای چین برای نفت و گاز تغذیه می کند.
فشار غرب هیچ نشانه ای از کاهش نشان نداده است، با بیانیه های آخر هفته گروه هفت که هر دو کشور را در مورد یک سری مسائل از جمله اوکراین متمایز می کند. گروه 7 با تشدید تحریم ها علیه مسکو موافقت کرد و از چین خواست تا روسیه را برای خروج نیروهایش از اوکراین تحت فشار بگذارد.
میشوستین در این دیدار به لی گفت: «امروز، روابط روسیه و چین در سطح بالایی بی‌سابقه است.
وی گفت: ویژگی آنها احترام متقابل به منافع یکدیگر، تمایل به پاسخگویی مشترک به چالش‌ها است که با افزایش آشفتگی در عرصه بین‌المللی و فشار تحریم‌های غیرقانونی از سوی غرب جمعی همراه است.
همانطور که دوستان چینی ما می گویند، وحدت امکان جابه جایی کوه ها را فراهم می کند.
تفاهم‌نامه‌های امضا شده شامل تفاهم‌نامه‌ای برای تعمیق همکاری‌های سرمایه‌گذاری در خدمات بازرگانی، پیمان صادرات محصولات کشاورزی به چین و پیمان دیگری در زمینه همکاری‌های ورزشی بود.
به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، پیش‌بینی می‌شود که صادرات انرژی روسیه به چین در سال جاری 40 درصد افزایش یابد و دو کشور در مورد تامین تجهیزات فناوری به روسیه بحث می‌کنند.
استیو می‌گوید: «از آنجایی که تحریم‌ها علیه روسیه فرصت‌های جدیدی را برای چین فراهم می‌کند، جای تعجب نیست که چین از تعامل اقتصادی فعال، اگر نه فعالانه، با روسیه خوشحال باشد، تا زمانی که هر گونه روابطی که آنها ایجاد کنند باعث تحریم‌های ثانویه علیه چین نشود.» تسانگ، مدیر دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی (SOAS) چین در لندن.
تسانگ گفت: «سیاست چین در قبال جنگ در اوکراین عبارت است از «اعلام بی‌طرفی، حمایت از پوتین و پرداخت نکردن بهای» و این دیدار مجدداً آن را تأیید می‌کند، به ویژه عنصر حمایت از پوتین.
‘دوست عزیز’
شی در ماه مارس از روسیه بازدید کرد و پس از تعهد به شراکت “بدون محدودیت” درست قبل از حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، که مسکو آن را “عملیات نظامی ویژه” برای “بی هویت کردن” همسایه خود می نامد، با “دوست عزیز” رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گفتگو کرد. .
پکن تلاش‌های غرب برای پیوند دادن شراکت خود با مسکو به اوکراین را رد کرده است و اصرار دارد که این رابطه هنجارهای بین‌المللی را نقض نمی‌کند، چین حق دارد با هر کشوری که انتخاب کند همکاری کند و همکاری آنها هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.
شی به میشوستین گفت، چین و روسیه باید راه‌هایی برای «ارتقا سطح همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری» بیابند و انرژی حوزه‌ای است که می‌توانند در آن همکاری‌ها را گسترش دهند.
نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه که روز دوشنبه با چن ونکینگ، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین که بر پلیس، امور حقوقی و اطلاعات نظارت دارد، گفت‌وگو کرد، تعمیق روابط با چین یک مسیر استراتژیک برای مسکو است.
پکن از محکوم کردن آشکار حمله روسیه به اوکراین خودداری کرده است. اما از ماه فوریه، شی یک طرح صلح را ترویج کرده است که با بدبینی غرب مواجه شد و کیف با احتیاط از آن استقبال کرد.
هفته گذشته، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا، لی هوی، از اوکراین بازدید کرد و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور در یک تور اروپایی دیدار کرد که پکن آن را تلاش خود برای پیشبرد گفتگوهای صلح و حل و فصل سیاسی ارزیابی کرد.
لی هوی قرار است روز جمعه به روسیه سفر کند.