روسیه ملاقات کنسولی آمریکا با روزنامه نگار زندانی را تکذیب کرد

مسکو: مسکو روز پنجشنبه اعلام کرد که دیدار آتی کنسولی با خبرنگار آمریکایی بازداشت شده ایوان گرشکویچ را در انتقام از عدم صدور روادید واشنگتن برای چند خبرنگار روسی رد کرده است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، آخر هفته گذشته شکایت کرد که ایالات متحده به خبرنگاران روسی به دلیل سفر با وی به مقر سازمان ملل، ویزا را رد کرده است.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: به سفارت آمریکا اطلاع داده شد که درخواست آن برای بازدید کنسولی در 11 می از شهروند آمریکایی (ایوان) گرشکویچ که به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، رد شده است.
این تصمیم پس از آنچه وزارتخانه آن را تصمیم “تحریک آمیز” ایالات متحده برای ممنوعیت پرواز خبرنگاران روسی به ایالات متحده خواند.
این سازمان هشدار داد که «سایر اقدامات تلافی جویانه بالقوه در حال انجام است».
گرشکویچ ماه گذشته در روسیه دستگیر و به جاسوسی متهم شد.
کارفرمای او، وال استریت ژورنال، و مقامات آمریکایی این اتهامات را رد کردند.
گرشکویچ که قبلا برای خبرگزاری فرانسه کار می کرد، اولین خارجی است روزنامه نگار پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در روسیه به اتهام جاسوسی دستگیر شد.
گرشکویچ در بیانیه ای که توسط ژورنال از طریق وکلای روسی خود منتشر شد، از افرادی که در دوران بازداشتش از او حمایت کردند تشکر کرد.
در این بیانیه آمده است: «من از تمام نامه‌هایی که دریافت کردم متاثر و متأثر هستم. “من هر یک را با دقت خوانده ام، با سپاسگزاری.”
پس از رد روادید روزنامه نگاران این کشور در روز یکشنبه، روسیه متعهد شد که پاسخ دهد.
به نقل از خبرگزاری های دولتی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه گفت: ما قالب هایی برای پاسخ به این موضوع پیدا خواهیم کرد تا آمریکایی ها برای مدت طولانی به یاد داشته باشند که چنین کارهایی نباید انجام شود.
از زمان آغاز مداخله نظامی روسیه در اوکراین در سال گذشته، مسکو شرایط را برای دریافت مجوزهای لازم برای کار به عنوان روزنامه نگار در این کشور تشدید کرده است.