روسیه می گوید امیدوار است در ژانویه مذاکرات با آمریکا و ناتو را آغاز کند

به گزارش ریانووستی، لاوروف در مصاحبه با روسیا الیوم گفت: «ما می‌خواهیم این کار را در ژانویه انجام دهیم، از جمله درگیر کردن پلت فرم مذاکره برای بحث در مورد پیش‌نویس توافقنامه بین روسیه و کشورهای ناتو (در مورد تضمین‌های امنیتی).

این خبر تنها یک روز پس از آن منتشر می شود که ناتو اعلام کرد که آماده است تا با این کشور در میان انبوه سربازانش در نزدیکی مرز اوکراین، وارد “گفتگوی معنادار” شود.

ایالات متحده و متحدانش به روسیه در مورد عواقب خصومت‌های بیشتر در بحبوحه تداوم تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین هشدار داده‌اند – اقدامی که اطلاعات ایالات متحده آن را به‌عنوان آماده‌سازی برای تهاجم گسترده در اوایل سال 2022 ارزیابی کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در سخنانی گفت که در حالی که این ائتلاف آماده است تا با روسیه «گفتگوی معنادار» داشته باشد، به حمایت سیاسی و عملی اوکراین ادامه خواهد داد.

مات.  پوتین غرب را به دام انداخته است

در همین حال، کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، دیپلمات ارشد دولت بایدن در امور اروپا، گفت که اگر روسیه در روزهای آینده تجاوزات خود را به اوکراین افزایش دهد، ایالات متحده و اروپا آماده هستند که فورا وارد عمل شوند.

دونفرید وارد جزئیات گزینه های مورد بحث نشد، اما گفت که هیچ گزینه تحریمی وجود ندارد که خارج از میز باشد.

بر اساس پیش‌نویس پیشنهادی که روز جمعه توسط وزارت خارجه روسیه منتشر شد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواستار ضمانت‌های امنیتی از ایالات متحده و ناتو شده است، از جمله تعهد الزام‌آور مبنی بر اینکه ناتو بیشتر به شرق گسترش نخواهد یافت و اجازه نخواهد داد اوکراین به ائتلاف نظامی بپیوندد.

وی تنش های کنونی در اروپا را ناشی از گسترش ناتو پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی دانسته و گفته است که روسیه مجبور به پاسخگویی شده است.

دانفرید همچنین ژانویه را به عنوان جدول زمانی مذاکرات آتی تایید کرده است.

دونفرید روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «در مورد تعامل دوجانبه، ما با روسیه در مورد یک تاریخ تصمیم خواهیم گرفت و معتقدیم که این در ژانویه انجام خواهد شد.