روسیه: کمک های “کشنده” آمریکا به اوکراین می رسد

به گفته سفارت آمریکا در کیف، کمک های نظامی ایالات متحده برای کمک به اوکراین برای دفاع در برابر تهاجم احتمالی روسیه از جمعه شب آغاز شده است. سفارت در یک پست توییتری نوشت که این مواد “شامل نزدیک به 200000 پوند کمک کشنده، از جمله مهمات برای مدافعان خط مقدم اوکراین” است. سفارت آمریکا در توئیتی دیگر اعلام کرد: این محموله – و 2.7 میلیارد دلار از سال 2014 – نشان دهنده تعهد ایالات متحده برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاع خود در برابر تجاوزات فزاینده روسیه است.
عکس‌های همراه با توییت‌ها، کانتینرهای سبز رنگ بزرگ را نشان می‌دهند که در فرودگاهی تخلیه می‌شوند. سفارت جزئیات بیشتری ارائه نکرد، یا اشاره ای به موارد دیگری نکرد، اما گفت که این اولین محموله کمکی است که اخیراً توسط رئیس جمهور جو بایدن هدایت شده است. این اعلامیه در پایان هفته ای مضطرب اعلام شد که در آن حمله روسیه به اوکراین محتمل تر به نظر می رسید.
نشست ژنو به رهبری آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به توافقی منجر نشد، اگرچه هر دو طرف بر ادامه گفتگوها توافق کردند. بلینکن روز جمعه در پایان یک سفر سه روزه اروپایی گفت: «اگر روسیه می‌خواهد جهان را متقاعد کند که قصد تهاجمی در قبال اوکراین ندارد، مکان بسیار خوبی برای شروع کاهش تنش است».
روسیه نیروهای مسلح بزرگی را در مرز خود با اوکراین جمع آوری کرده است و نیروها و زره پوش ها را به بلاروس، به شمال اوکراین، برای مانورهای نظامی مشترک که قرار است در 10 فوریه آغاز شود، فرستاده است. پوتین ضمانت های امنیتی خواسته است که از پیوستن اوکراین به ناتو جلوگیری می کند و نیازمند است. ائتلاف برای بازگرداندن نیروهای خود به موقعیت هایی که در سال 1997، قبل از پیوستن کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به ناتو در اختیار داشتند.
ایالات متحده و متحدانش در ناتو این خواسته ها را رد کرده اند. پوتین گفته است که هیچ برنامه ای برای حمله به اوکراین ندارد.
با مستقر شدن ده‌ها هزار نیروی روسی در نزدیکی اوکراین، کرملین آمریکا و متحدانش را در مورد اقدامات بعدی خود در بدترین بحران امنیتی که از زمان جنگ سرد بین مسکو و غرب به وجود آمده است، حدس زده است. در بحبوحه ترس از حمله قریب الوقوع به اوکراین، روسیه با اعلام مانورهای نظامی بیشتر در این منطقه، تلاش خود را بیشتر کرده است. این کشور همچنین از رد احتمال استقرار نظامی در دریای کارائیب خودداری کرده است و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رهبران مخالف غرب تماس گرفته است.