روسیه: گروه ۷ به روسیه درباره «عواقب عظیم» در صورت حمله به اوکراین هشدار داد

لیورپول: گروه هفت روز یکشنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین حمله کند، روسیه با عواقب و هزینه‌های سنگینی روبرو خواهد شد.
اطلاعات آمریکا ارزیابی می‌کند که روسیه می‌تواند در اوایل سال آینده برای حمله چند جبهه به اوکراین با مشارکت 175000 سرباز برنامه‌ریزی کند.
کرملین برنامه‌اش برای حمله را رد می‌کند و می‌گوید غرب درگیر روسوفوبیا است. مسکو می‌گوید که گسترش ناتو روسیه را تهدید می‌کند و با تضمین‌هایی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به این کشور داده شده، تخطی کرده است.
در نشستی در شهر لیورپول در شمال انگلیس، نمایندگان گروه 7 گفتند که در محکومیت تقویت نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین متحد هستند و از مسکو خواستند تنش‌زدایی کند.
در این بیانیه که پیش‌نویس نسخه‌ای که قبلاً توسط رویترز گزارش شده بود، آمده است: «روسیه نباید شک داشته باشد که تجاوز نظامی بیشتر به اوکراین عواقب هنگفت و هزینه‌های سنگینی در پاسخ خواهد داشت».
ما بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین حق هر کشور مستقلی برای تعیین آینده خود تاکید می کنیم.
در بیانیه ای که سفارت روسیه در لندن شامگاه شنبه و قبل از گزارش سند مشترک G7 منتشر کرد، آمده است که استفاده مکرر بریتانیا از عبارت “تجاوز روسیه” در جریان نشست لیورپول گمراه کننده است و برای ایجاد انگیزه برای تجمع گروه 7 طراحی شده است. گرد
در بیانیه سفارت آمده است: “روسیه پیشنهادهای متعددی به ناتو در مورد راه های کاهش تنش ها ارائه کرده است. مجمع G7 می تواند فرصتی برای بحث در مورد آنها باشد، اما تاکنون چیزی جز شعارهای تهاجمی نشنیده ایم.”
‘خط قرمز’
برای مسکو، آغوش فزاینده ناتو از یک جمهوری همسایه شوروی سابق – و آنچه را که به عنوان احتمال کابوس آور موشک های اتحاد در اوکراین علیه روسیه می بیند – “خط قرمزی” است که اجازه عبور از آن را نخواهد داد.
پوتین خواستار تضمین های امنیتی الزام آور قانونی شده است که ناتو به شرق گسترش بیشتری نخواهد داد یا سلاح های خود را در نزدیکی خاک روسیه قرار نخواهد داد. واشنگتن بارها گفته است که هیچ کشوری نمی تواند امیدهای اوکراین در ناتو را وتو کند.
در سال 2014 روسیه شبه جزیره کریمه دریای سیاه را از اوکراین تصرف کرد و غرب را بر آن داشت تا روسیه را تحریم کند.
کرملین روز یکشنبه اعلام کرد که پوتین به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که نیروهای روسیه هیچ تهدیدی ندارند و مسکو به دلیل جابجایی نیروها در قلمرو خود شیطانی می شود. مسکو گفت که پوتین و بایدن برای گفتگوهای بیشتر توافق کرده اند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: اختلافات مفهومی بسیار جدی بین روسیه و ایالات متحده بر سر “خط قرمز” مسکو وجود دارد.
گروه 7 متشکل از بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کانادا و ایالات متحده و همچنین نماینده ای از اتحادیه اروپا است.
گروه هفت گفت: «ما از روسیه می‌خواهیم تنش‌زدایی کند، کانال‌های دیپلماتیک را دنبال کند و به تعهدات بین‌المللی خود درباره شفافیت فعالیت‌های نظامی پایبند باشد».
ما مجدداً حمایت خود را از تلاش‌های فرانسه و آلمان در فرمت نرماندی برای دستیابی به اجرای کامل توافق‌نامه‌های مینسک به منظور حل مناقشه در شرق اوکراین تأیید می‌کنیم.»