روهینگیا: بنگلادش تایید کرد که هزاران مغازه روهینگیا تخریب شده است

COX’S BAZAR: مقامات بنگلادش از ماه گذشته بیش از 3000 مغازه تحت کنترل روهینگیاها را با بولدوزر تخریب کرده اند، یک مقام دولتی روز سه شنبه تایید کرد، در حالی که خانواده های پناهجو که در حال مبارزه هستند ابراز ناراحتی خود را از تخریب ها ابراز کردند.
حدود 850000 عضو اقلیت مسلمان بدون تابعیت در اردوگاه‌های پرجمعیت آوارگان در بنگلادش پراکنده شده‌اند که اکثر آنها پس از سرکوب نظامی در سال 2017 که منجر به تحقیقات بین‌المللی درباره نسل‌کشی شد، از همسایگی میانمار گریخته‌اند.
بنگلادش به دلیل پذیرش پناهجویان مورد ستایش قرار گرفته است، اما گروه های حقوق بشر از محدودیت های اعمال شده برای پناهجویان انتقاد کرده اند، که اخیراً تلاش برای تخریب مغازه های موقتی است که به جوامع آنها خدمات می دهند.
شمسود دوزا معاون کمیساریای پناهندگان کشور به خبرگزاری فرانسه گفت که “بیش از 3000 مغازه غیرقانونی” تخریب شده است.
او گفت: “تعداد روهینگیا در حال افزایش است. و آنها به سرپناه نیاز دارند. ما در حال ساخت آلونک در محل هستیم.”، وی افزود که گروه های امدادی اطمینان حاصل می کنند که پناهندگان هنوز مایحتاج روزانه خود را تامین می کنند.
اما خین مائونگ، رهبر جامعه روهینگیا و فعال حقوق بشر، به خبرگزاری فرانسه گفت که تخریب‌ها تاکنون به ده‌ها هزار پناهجو در اردوگاه‌ها آسیب رسانده است.
او گفت: “خانواده های روهینگیا بزرگ هستند و میزان جیره غذایی که به آنها داده می شود در حال کاهش است. بسیاری از خانواده ها قبلاً به درآمد مغازه ها متکی بودند.”
سلیم الله که مغازه خواربارفروشی اش ویران شد، گفت که اکنون برای تامین غذای خانواده هشت نفره خود با مشکل مواجه خواهد شد.
او گفت: “آن مغازه آخرین امید من بود. حالا چگونه خانواده ای را اداره کنم؟ چاره ای جز مرگ نیست. من درمانده هستم.”
سعد حمادی از عفو بین الملل گفت که این اقدام پناهندگان را در معرض استثمار قرار می دهد و شرایط را در کمپ ها بدتر می کند.
او گفت: «تخریب مغازه ها و بسته شدن مدارس تحت رهبری جامعه… تنش و ناامیدی را تشدید می کند.
حمادی از مقامات خواست تا “از حقوق و حیثیت آوارگان روهینگیا با مشارکت آنها در تصمیم گیری ها از جمله حق آنها برای کسب درآمد محافظت کنند”.