روچ کابوره، رئیس جمهور بورکینافاسو پس از “تلاش برای کودتا” در “مکان امن” بازداشت شد.

مکان کابوره ناشناخته است. بعدازظهر دوشنبه، پیامی از حساب توییتر وی منتشر شد که در آن از دست اندرکاران قیام خواسته شد دست های خود را پایین بیاورند.

“ملت ما روزهای سختی را پشت سر می گذارد.” توییت گفت. ما باید در این لحظه دقیق، دستاوردهای دموکراتیک خود را حفظ کنیم. من از کسانی که اسلحه به دست گرفتند دعوت می کنم که آنها را برای منافع برتر ملت پایین بیاورند. این از طریق گفتگو و گوش دادن است که ما باید تضادهای خود را حل کنیم.”

به گفته روزنامه نگاری که برای CNN کار می کند، کابوره از زمان وقوع درگیری در اطراف کاخ ریاست جمهوری در اواگادوگو، پایتخت، در انظار عمومی دیده نشده است.

به گفته این خبرنگار، صدای تیراندازی در آن منطقه از پایتخت شنیده شده و بالگردها نیز از بالای سر آن شنیده شده است.

این سربازان به سی ان ان گفتند که از رفتار دولت با حملات جهادی در کشور عصبانی هستند و معتقدند بورکینافاسو در حال حاضر تحت حاکمیت نظامی بهتر است.

تصاویر روز دوشنبه از اواگادوگو خودروهای مسلح و سربازان را نشان می‌دهد که در خارج از مقر رادیو تلویزیون دولتی، رادیو تلویزیون دو بورکینا (RTB) پارک شده‌اند.

چرا کودتاها در آفریقا باز می گردند؟
جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) روز دوشنبه بیانیه‌ای در فیس‌بوک منتشر کرد و گفت که “با نگرانی شدید وضعیت سیاسی و امنیتی بورکینافاسو، پس از کودتای 23 ژانویه” را دنبال می‌کند.

این بیانیه افزود: ECOWAS “ارتش را مسئول تمامیت فیزیکی رئیس جمهور روچ مارک کریستین کابوره می داند.”

ECOWAS خواستار آن شد که “سربازان به پادگان ها بازگردند، وضعیت جمهوری خواهان را حفظ کنند و از گفتگو با مقامات برای حل مشکلات حمایت کنند.”

روز دوشنبه، سفارت فرانسه در بورکینافاسو با انتشار پیامی در وب سایت خود به شهروندان خود در این کشور هشدار داد که وضعیت “بسیار گیج کننده باقی مانده است.”

در این پیام آمده است: «در انتظار شفاف‌سازی، توصیه می‌کنیم از حرکات غیرضروری در روز خودداری کنید و شب‌ها بیرون نروید.

طبق اعلام سفارت، دو پرواز ایرفرانس که برای عصر دوشنبه برنامه ریزی شده بود نیز لغو شد.

رویترز گزارش می دهد که ناامیدی در بورکینافاسو در ماه های اخیر و پس از کشتار غیرنظامیان و سربازان توسط شبه نظامیان، که برخی از آنها با دولت اسلامی و القاعده ارتباط دارند، افزایش یافته است.

این خبرگزاری گفت در حالی که سربازان خواستار حمایت بیشتر برای مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بودند، روز یکشنبه تیراندازی مداوم از اردوگاه‌های نظامی در این کشور غرب آفریقا شنیده شد.

هشت سرباز در بورکینافاسو به اتهام توطئه دستگیر شدند

به گزارش رویترز، معترضان روز یکشنبه برای حمایت از شورشیان بیرون آمدند و مقر حزب سیاسی کابوره را غارت کردند.

دولت از ساعت 2000 به وقت گرینویچ تا ساعت 530 به وقت گرینویچ تا اطلاع ثانوی منع رفت و آمد اعلام کرد و مدارس را به مدت دو روز تعطیل کرد.

ناآرامی در بورکینافاسو پس از کودتاهای موفق نظامی در 18 ماه گذشته در همسایگان آفریقای غربی مالی و گینه رخ می دهد، جایی که ارتش در سپتامبر گذشته آلفا کوند رئیس جمهور را برکنار کرد.

غرب آفریقا، که تا همین اواخر به نظر می رسید شهرت خود را به عنوان “کمربند کودتا” آفریقا از دست داده است، همچنان در معرض ناآرامی است.

ارتش همچنین سال گذشته پس از کشته شدن رئیس جمهور ادریس دبی در میدان جنگ چاد، قدرت را در دست گرفت.

بورکینافاسو یکی از فقیرترین کشورهای آفریقای غربی است – علیرغم اینکه تولید کننده طلا است.

به گزارش رویترز، ارتش این کشور متحمل خسارات سنگینی به دست شبه نظامیان اسلام‌گرا شده است که بخش‌هایی از کشور را کنترل می‌کنند و ساکنان آن مناطق را مجبور کرده‌اند از نسخه خشن خود از قوانین اسلامی پیروی کنند.

سام مدنیک از اواگادوگو و نیام کندی از دوبلین گزارش دادند.