رویارویی عمران خان با ارتش پاکستان پس از دستگیری تشدید می شود

اسلام آباد: عمران خان از زمان برکناری خود از سمت نخست وزیری در سال گذشته، بازی پرمخاطره ای را برای به چالش کشیدن ارتش قدرتمند پاکستان انجام داده است. اکنون به نقطه شکست رسیده است.
دستگیری چشمگیر خان توسط ده‌ها تکاور شبه‌نظامی در هفته گذشته به‌خاطر اختلاس، اعتراض‌هایی را برانگیخت که حداقل هشت نفر را کشته و صدها نفر را مجروح کردند و خطر خشونت‌های بیشتری را در کشوری که در تلاش برای عقب‌نشینی از فروپاشی اقتصادی است، در پی داشت. با بازداشت نخست‌وزیر سابق، مقامات پاکستانی خط و نشانی کشیده‌اند: خان از نظر دولت، از جمله در میان متحدان سابق ارتش، طرد شده است و بسیاری به‌طور فزاینده‌ای آماده تحمل عواقب توقف او هستند.

آویناش پالیوال، معاون موسسه جنوب آسیا در دانشگاه SOAS لندن گفت: «این لحظه بسیار شکننده است. «آنچه برای خان اتفاق می‌افتد واقعاً به دو عامل بستگی دارد: مقاومت معترضان برای حمایت از کسی که رهبر خود می‌دانند، و میزان نیرویی که ارتش مایل است برای سرکوب مخالفان استفاده کند.»
اگرچه دادگاه عالی پاکستان دستور آزادی خان را صادر کرد و ماهیت دستگیری وی را غیرقانونی خواند و دادگاه عالی اسلام آباد بعداً به وی در پرونده اختلاس زمین وثیقه اعطا کرد، اما سرنوشت رهبر سابق به دور از قطعیت است، حتی با وجود اینکه او به دنبال وثیقه پیشدستانه در ده ها پرونده دیگر است. مواردی که او با آن مواجه است

توضیح داد: چگونه دولت پاکستان با دستگیری عمران خان می‌خواست PTI را کنترل کند؟

03:25

توضیح داد: چگونه دولت پاکستان با دستگیری عمران خان می‌خواست PTI را کنترل کند؟

بازداشت او پس از ماه‌ها جدال عمومی تلخ با دولت و ارتش نخست‌وزیر شهباز شریف، لحظه‌ای اوج است. بحران سیاسی در حالی رخ می دهد که پاکستان با بدترین بحران اقتصادی خود در سال های اخیر دست و پنجه نرم می کند. تورم بی سابقه، ذخایر ارزی اندک و کمک های مالی که هنوز به تعویق افتاده از سوی صندوق بین المللی پول از جمله چالش های این کشور آسیای جنوبی است.
ارتش به یک ایمیل و چندین پیامک که به دنبال نظر برای این داستان بود، پاسخ نداد.
مبارزه با ژنرال ها
اما خان با آن درگیر است ارتش پاکستان که در نهایت می تواند سرنوشت سیاسی او را تعیین کند و اینکه آیا او توانایی رقابت در انتخابات مورد انتظار در پاییز را خواهد داشت یا خیر. اگرچه ارتش نقش مهمی در به قدرت رساندن خان در سال 2018 تلقی می شد، اما روابط در اواخر سال 2021 زمانی که خان تلاش کرد مانع برکناری یک ژنرال مورد علاقه از سمت خود به عنوان رئیس شاخه جاسوسی آن، آژانس اطلاعات بین سرویس ها شود، تیره شد.
چند ماه بعد، در آوریل 2022، خان با رأی عدم اعتماد از سمت نخست وزیری برکنار شد. او شریف و دیگر سیاستمداران را به توطئه با ژنرال رهبر سابق ارتش متهم کرد قمر جاوید باجوا برای سرنگونی دولتش، گفت – بدون شواهد – به این دلیل است که او از ایالات متحده انتقاد کرده و به دنبال روابط نزدیکتر با روسیه و چین است.
خان همچنین – یک بار دیگر بدون ارائه مدرک – مدعی شد که دولت شریف و یک ژنرال ارشد در پشت حمله تیراندازی در تظاهرات خیابانی در ماه نوامبر بودند که باعث آسیب دیدگی از ناحیه پا شد. این ادعا نیز رد شد.
ارتش پاکستان برای مدت طولانی در این کشور تسلط داشته و مستقیماً در 32 سال از 76 سال پس از استقلال حکومت کرده و از بسیاری از رژیم های غیرنظامی آن حمایت می کند. اگرچه ارتش سال گذشته با اعتراف غافلگیرکننده‌ای به دخالت گذشته خود قول داد که از سیاست دور بماند، دستگیری خان اکنون این وعده را مورد تردید قرار داده است.
عایشه صدیقه، محقق مسائل جنوب آسیا در کالج کینگز در لندن، گفت: «این لزوماً دولت سیاسی نیست که او را برکنار می کند. “این ارتش است که از دولت سیاسی برای برکناری او استفاده می کند.”
استراتژی مخاطره آمیز
با این حال، تلاش برای نگه داشتن خان 70 ساله در پشت میله های زندان یک استراتژی مخاطره آمیز است. رهبر سابق همچنان از حمایت گسترده در پاکستان برخوردار است و تمایل او برای مقابله با ارتش در میان بسیاری از رای دهندگان محبوبیت دارد. این نیروی 650000 نفری پس از سال‌ها که مردم جرأت صحبت کردن نداشتند با محکومیت بی‌سابقه‌ای در رسانه‌های اجتماعی روبرو هستند.
پس از دستگیری خان توسط آژانس ضد اختلاس پاکستان، شورشیان به مقر ارتش در راولپندی حمله کردند و خانه یک فرمانده را به آتش کشیدند. شریف به مقامات امنیتی دستور داده است که دست اندرکاران را دستگیر کنند.
وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفت: «ما از شرورانی که به مؤسسات دولتی تخریب و حمله کردند، نمونه ای ایجاد خواهیم کرد تا دیگر هرگز چنین حادثه ای در پاکستان رخ ندهد».
روز جمعه، خان در هشت پرونده علیه وی وثیقه صادر شد و از بازداشت های بعدی حمایت گسترده ای به عمل آمد. اما دولت متعهد شده است که راه‌های دیگری برای ساکت کردن او بیابد و این نشان می‌دهد که این رقابت هنوز به پایان نرسیده است. حتی اگر خان از محکومیت در پرونده اختلاس اجتناب کند، با نزدیک به 150 اتهام دیگر از جمله تروریسم، مخفی کردن دارایی ها و توهین به یک قاضی زن روبرو است – که همه آنها را رد کرده است.
در تمام این مدت، بحران اقتصادی تاریخی پاکستان تنها در حال بدتر شدن است و نمونه‌های واضحی از افزایش قیمت‌ها، فقر و ناامیدی هر روز در حال ظهور است. نرخ بهره معیار به بالاترین حد خود یعنی 21 درصد رسیده است. و پس از دستگیری خان، روپیه – بدترین ارز آسیایی در سال گذشته – به پایین ترین سطح خود یعنی 300 دلار در هر دلار سقوط کرد.
بحران اقتصادی
حتی اگر صندوق بین‌المللی پول وجوهی را از برنامه وام 6.7 میلیارد دلاری متوقف کند – پول نقد حیاتی برای پاکستان برای جلوگیری از نکول – این کشور هنوز مجموعاً حدود 240 میلیارد دلار بدهی دارد. وام دهنده مستقر در واشنگتن گفته است که به تعامل با دولت ادامه می دهد، اما نسبت به بدتر شدن چشم انداز سیاسی ابراز نگرانی کرده است.
هفته گذشته از طریق ایمیل گفت: “در این مرحله، حفظ ثبات اقتصادی و مالی مهم است و ما در مورد سیاست ها و تامین مالی مورد نیاز در دوره پیش رو با مقامات بحث خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که این برنامه می تواند ادامه یابد.”
سیل های مرگبار سال گذشته تنها چشم انداز مالی را تیره و تار کرده است، حدود یک سوم کشور را زیر آب برده، میلیون ها نفر را آواره کرده و میلیاردها دلار خسارت به بار آورده است.
در همین حال، نبرد بر سر انتخابات ادامه دارد. شریف در برابر تقاضای خان برای برگزاری انتخابات زودهنگام مقاومت کرده و گفته است که کشور باید بر تامین کمک مالی صندوق بین المللی پول تمرکز کند. دولت او با انجام اصلاحات دردناک در تلاش برای به دست آوردن منابع مالی، به طور فزاینده ای منفور شده است.
در سطح استانی، خان و متحدان سیاسی اش از اکثریت خود در پارلمان برای انحلال دو مجلس و ایجاد حرکت برای رای گیری زودهنگام ملی استفاده کردند. این از آن زمان به یک بحران قانون اساسی تبدیل شده است، زیرا دولت از دستور دادگاه عالی برای انجام انتخابات جدید عقب نشینی می کند.
در حال حاضر، دشوار است که بگوییم این بن بست چگونه پیش خواهد رفت – یا ارتش چه خواهد کرد. پس از دستگیری خان، شریف معترضان را به “تروریست” تشبیه کرد و ارتش قبلاً برای مهار تجمعات از جمله اعمال ماده 245 در پنجاب اقدام کرده است. این امر اساساً پرجمعیت ترین ایالت کشور را تحت کنترل ارتش قرار داد.
ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش در بیانیه‌ای در آخر هفته گفت: «نیروهای مسلح هیچ تلاش دیگری برای نقض حرمت و امنیت تأسیسات خود یا خرابکاری را تحمل نمی‌کنند».
امبارین جاوید، رئیس دپارتمان علوم سیاسی در دانشگاه پنجاب، انتظار دارد در صورت برگزاری انتخابات، خونریزی بیشتری صورت گیرد.
او گفت: “من پیش بینی می کنم که تعداد زیادی کشته شوند.” «قبلاً ما نابردباری مذهبی داشتیم و اکنون این عدم تحمل سیاسی. این یک تراژدی است.»