ریسک پذیران: بوگاتی جواهری در تاج فولکس واگن است. به تازگی به یک بنیانگذار استارت آپ 33 ساله تحویل داده شده است

مردی که اکنون فرمان بوگاتی را برعهده می گیرد، میت ریماک، یک اعجوبه مهندسی بوسنیایی الاصل 33 ساله است – و کسی که هیچ توهمی در مورد چالش های پیش روی صنعت خود ندارد.

اما موتورهای عظیمی که با فرآورده های نفتی سوخت می گیرند، دیگر شگفتی های فناوری نیستند. آنها مدرسه قدیمی هستند. و در سال 2021، بوگاتی باید بالاخره وارد عصر خودروهای الکتریکی شود.

میت ریماک در کنار

Mate Rimac را وارد کنید، که در سال 2009 Rimac Automoblili، یک استارت آپ کروات را تاسیس کرد که ابرخودروی الکتریکی 1900 اسب بخاری Rimac Nevera را می سازد. نابغه عملکرد با وات بالا قبلاً از دوران دبیرستان سرفصل اخبار را به خود اختصاص داده بود و از آن زمان تاکنون توجه صنعت را به خود جلب کرده است.

در جولای، بوگاتی با Rimac Automobili ادغام شد – بوگاتی-ریماک را ایجاد کرد و مالکیت اکثریت نماد عملکرد لوکس فولکس‌واگن را از یکی از بزرگترین خودروسازان جهان به یک استارت‌آپ کوچک در این فرآیند انتقال داد.

چرا کسی استفاده نمی کرد [this] ماشین ها را سرگرم کننده و هیجان انگیز کنید؟

برای یک مدیرعامل صنعت خودرو، ریماک 33 ساله طرفدار جوانی است و به لطف موهای قهوه ای تیره و ریشش جوان تر به نظر می رسد. (خود نام اول مانند “matzoh” بدون Z تلفظ می شود – Maht-teh – در حالی که نام خانوادگی او و شرکت، Ree-mahts با R کمی رول شده تلفظ می شود.)

ریماک سفری باورنکردنی و سریع به چنین موقعیت پرافتخاری داشته است. زمانی شروع شد که ریماک در اواخر نوجوانی خود در حالی که با ماشین مسابقه می داد، موتور یک BMW را منفجر کرد: به جای اینکه فقط آن را تعمیر کند، تصمیم گرفت BMW را به یک ماشین مسابقه الکتریکی تبدیل کند.

این مدت ها قبل از اینکه تسلا سدان های خانوادگی با کارایی بالا را بفروشد بود، چه رسد به اینکه تبدیل به یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان شود. در آن زمان، خانواده ریماک یوگسلاوی آن زمان را ترک کرده بودند – امروز محل تولد او در کشور بوسنی و هرزگوین است – و قبل از بازگشت به یوگسلاوی سابق، حدود یک دهه را در آلمان گذرانده بودند. این بار، خانواده در کشور تازه استقلال یافته کرواسی زندگی می کردند.

او گفت: “از آنجایی که من در کرواسی بودم، درباره نیکولا تسلا که او نیز در کرواسی به دنیا آمده بود، مطالب زیادی خواندم. نیکولا تسلا 160 سال پیش موتور الکتریکی را اختراع کرده بود که ما اکنون در همه جا از آن استفاده می کنیم و من متعجب بودم، “این ماشین عالی. که نیکولا تسلا اختراع کرده است، چرا هیچ کس از آن برای ساخت ماشین های سرگرم کننده و هیجان انگیز استفاده نکرد؟

ریماک در ماه ژوئیه در کنار یک ابرخودروی الکتریکی ریماک نورا در خارج از کارخانه کرواسی این شرکت سخنرانی می کند.
بی ام و برقی او که هیولای سبز نامیده می شود، رکوردها را به ثبت رساند و توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. اما ریماک به سرعت متوجه شد که قرار دادن موتورهای الکتریکی در خودروهای قدیمی یک تجارت قابل دوام برای دراز مدت نیست. در عوض، او تصمیم گرفت که از همان ابتدا خودروهای برقی با کارایی بالا خود را مهندسی کند.

ریماک در آن زمان به تازگی دبیرستان را تمام کرده بود. او در دانشگاه علوم کاربردی VERN در زاگرب تحصیل کرد اما هرگز فارغ التحصیل نشد.

او گفت: “من باید همه چیز را از ابتدا یاد می گرفتم، که در اینجا بدون مربیان و صنعت حمایت کننده بسیار دشوار بود.” “خیلی چیزها باید به روش سخت یاد می گرفتم.”

ریماک سرمایه‌گذاران بزرگی برای سرمایه‌گذاری ایده‌اش نداشت، بنابراین در حالی که او و اولین کارمندانش روی آن ابرخودروی الکتریکی کار می‌کردند، پروژه‌هایی از شرکت‌های معتبر را نیز به عهده گرفت. خودروسازان مختلف به دنبال تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی بودند و درک واضح ریماک از این فناوری برای آنها ارزشمند بود.

ریماک می‌گوید که این بخش از تجارت – فروش فناوری‌های برقی به شرکت‌های دیگر – به بزرگترین منبع درآمد واقعی شرکت تبدیل شد و دلیلی بود که Rimac Automobili تقریباً از همان ابتدا سودآور بود.

مهندسان در کارخانه Rimac در Sveta Nedelji در سال 2016 روی قطعات بدنه خودرو کار می کنند.

اکنون این خط کار به یک شرکت جداگانه به نام Rimac Technology تبدیل شده است. این شرکت به توسعه فناوری های جدید خودروهای الکتریکی برای سایر خودروسازان ادامه خواهد داد.

او گفت: «اول، این شرکت‌هایی بودند که درباره‌شان چیزی نشنیدید، و سپس شروع به کار برای خودروسازان کوچکی مانند کونیگزگ، و سپس استون مارتین، و سپس برای خودروسازان بزرگ‌تر مانند رنو کردید.»

در واقع، ممکن است اکثر مصرف کنندگان نام کونیگزگ را نشنیده باشند، اما سازنده سوئدی سوپراسپرت های چند میلیون دلاری با سوخت بنزینی، یکی دیگر از مبتکران جسور محسوب می شود. و موسس و مدیر عامل آن، کریستین فون کونیگزگ، مربی Mate Rimac و همچنین مشتری Rimac بوده است.

“من وقتی میت را در سن 17 سالگی به نمایشگاه خودرو ژنو آمد ملاقات کردم و از من پرسید: “من می خواهم ماشین بسازم. من می خواهم ماشین های الکتریکی بسازم. چگونه این کار را انجام دهم؟” کونیگزگ گفت. بنابراین من به نوعی مربی او شدم.

ریماک گفت که این رابطه امروز ادامه دارد و این دو به طور منظم صحبت می کنند.

دو خودروساز بزرگ هیوندای و پورشه به سرمایه گذاران بزرگ ریماک خودرو تبدیل شدند. هیچکدام در مورد کار خود با Rimac با CNN Business صحبت نمی کنند. با این حال، پورشه در گرد هم آوردن ریمک و برند خواهر پورشه، بوگاتی، نقش بسزایی داشت. پورشه اکنون 45 درصد از سهام بوگاتی ریماک را در اختیار دارد.

یک روز با میت ریماک

طبیعی است که از کارآفرینان صنعت خودروهای الکتریکی بشنویم که درباره اهمیت جهانی کاری که انجام می دهند صحبت کنند. همه چیز با Mate Rimac به این سادگی نیست.

مکالمه با ریماک می تواند منجر به نوعی شلاق شناختی شود. معلومه که عاشق ماشینه اما مثل این است که با نانوایی صحبت کنید که مدام در مورد خطرات مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده صحبت می کند – و سپس به این نکته اشاره می کند که واقعاً کیک خوشمزه است.

او گفت: «خودروها در واقع نقطه اوج همه رشته های انسانی هستند. “باید زیبا باشد. باید بوی خوبی داشته باشد. باید صدای خوبی داشته باشد. همه چیز، تمام حواس با ماشین کار می کند، همه علوم مواد، شبیه سازی نرم افزار، دینامیک سیالات. همه چیز در ماشین است، هر چیزی که بشریت می داند. “

اما، در درازمدت، هیچ یک از آن ها واقعاً اهمیت زیادی ندارد.

او در گفتگوی قبلی درباره هیاهوی صنعت سوپراسپرت گفت: “من این گاو نر را دوست ندارم—-.” “بیایید چیزها را آنطور که هستند بنامیم، درست است؟ این ساختن ماشین های زیبا برای قرار دادن آنها روی دیوار است و تمام.”

هیچ انزجار عمیقی در صدایش نبود. طوری گفت که انگار فقط یک واقعیت آشکار را بیان می کرد.

ما در بلدرچین، یکی از رویدادهای مهم در هفته خودروی مونتری در کالیفرنیا، کنار هم نشسته بودیم. مشتاقان ثروتمند اتومبیل در حال بررسی اتومبیل های کلاسیک زیبا بودند که روی چمن های مرتب و مرتب پارک شده بودند. همچنین جدیدترین مدل‌های برندهایی مانند لامبورگینی، لوتوس، بنتلی و پینین فارینا، شرکتی که ابرخودروی الکتریکی خود را با مهندسی ریماک می‌فروشد، به نمایش گذاشته شد. ریماک نورا درست کنار ما نشسته بود.

CNN Business در آگوست 2021 در The Quail، یک گردهمایی ورزش‌های موتوری در کارمل، کالیفرنیا، با Rimac ملاقات کرد. ابرخودروی الکتریکی لوکس Rimac Nevera در آنجا به نمایش گذاشته شد.

ریماک در مورد خودروهایی مانند Nevera گفت: “تصویر بزرگ، شما بزرگنمایی می کنید، تا 10 سال دیگر بسیار بی ربط خواهند بود زیرا خودروها دیگر توسط مردم رانندگی نمی شوند. آنها خودران خواهند بود و غیره.”

غروب عصر خودرو

اما مبادا کسی فکر کند که Rimac ممکن است روزی از این همه فناوری پیشرفته میلیون دلاری EV در Nevera استفاده کند و از آن برای ایجاد خودروهای خانوادگی برقی مقرون به صرفه استفاده کند، واضح است که او قصد ندارد در مقابل ایلان ماسک قرار بگیرد. او گفت که دیگران ممکن است این کار را با فناوری Rimac انجام دهند، اما او آن را معادل کار بر روی سی‌دی‌های موسیقی بهتر درست زمانی که سرویس‌های پخش پخش می‌شوند، می‌داند.

به گزارش ریماک، امروز در غروب عصر خودرو هستیم. او فقط وظیفه خود را انجام می دهد تا مطمئن شود غروب خورشید تماشایی است.

و همچنین، برای کسب سود در حالی که پولی برای تولید خودروهای خصوصی وجود دارد. ریماک سوپراسپرت های برقی خود را در کرواسی تولید خواهد کرد، در حالی که بوگاتی به مونتاژ ابرخودروهای بنزین سوز با ارزش دلار در مقر فعلی خود در مولشیم فرانسه، جایی که این برند در ابتدا در سال 1909 تأسیس شد، ادامه خواهد داد.

“ساده ترین [move] برای ما این است که یک Nevera را برداریم و طرحی متفاوت روی آن بگذاریم و آن را بوگاتی بنامیم، ریماک ناراحت شد.

در حال حاضر، بوگاتی در حال ساخت چند ده نمونه آخر از Chiron، مدل اصلی فعلی خود است. پس از آن، ریماک اشاره کرد که یک ابرخودروی جدید بوگاتی وجود خواهد داشت که احتمالاً یک پلاگین هیبریدی خواهد بود. اما آنها همچنین می‌توانند مدل‌های دیگری از بوگاتی را بسازند – البته شاید نه سوپراسپرت‌های دو سرنشینه – که کاملاً الکتریکی باشند.

یک ابرخودروی بوگاتی شیرون در ماه می سال جاری در هرتفوردشایر بریتانیا به تصویر کشیده شده است.

ریماک در تناقض آشکار با بدبینی اظهار شده خود در مورد آینده خودروها، می گوید که انتظار دارد بوگاتی، که 112 سال پیش تأسیس شد، برای مدت طولانی از او بیشتر عمر کند. او اکنون «مسئولیتش را بر عهده دارد [of] 112 سال آینده.»

آنچه قرن آینده و سپس برخی ممکن است به ارمغان بیاورد را نه تنها بوگاتی-ریماک، بلکه شرکت دیگر ریماک، ریماک فناوری، می‌توان تعیین کرد.

او گفت: “من عاشق ماشین هستم، با فروش ماشین درآمد کسب می کنم، اما فکر می کنم تغییر بزرگی که در دهه های آینده رخ خواهد داد.” “در دهه های گذشته، تلفن ها فقط صنعت تلفن را تغییر ندادند. اپل فقط نوکیا و سایرین را مختل نکرد. در واقع زندگی ما را تغییر داد.”

Rimac هنوز آماده نیست بگوید که آینده چگونه خواهد بود، آینده ای که توسط برخی بازتعریف بنیادی از خودرو شکل گرفته است. اما او دارد روی آن کار می کند.