ریچارد لیکی: محافظه‌کار مشهور جهانی کنیایی در ۷۷ سالگی درگذشت

در بیانیه کنیاتا آمده است: «امروز بعد از ظهر یکشنبه 2 ژانویه 2022، با اندوه عمیق خبر درگذشت دکتر ریچارد ارسکین فری لیکی، رئیس سابق خدمات عمومی کنیا را دریافت کردم.

از طرف مردم کنیا، خانواده‌ام و از طرف خودم به خانواده، دوستان و همراهان دکتر ریچارد لیکی در این دوران سخت سوگواری صمیمانه تسلیت و همدردی می‌کنم.»

لیکی از خانواده ای از باستان شناسان مشهور بود. مادرش، مری لیکی، شواهدی را در سال 1978 کشف کرد که نشان می‌داد انسان خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد راست راه می‌رفت. او و همسرش، لوئیس لیکی، جمجمه‌های انسان‌های اولیه میمون‌مانند را کشف کردند و نور تازه‌ای را بر اجداد ما انداختند.

ریچارد لیکی تعدادی مناصب رسمی برجسته در کنیا داشت.
ریچارد لیکی شاید بیشتر به خاطر کشف فسیل‌هایش، به‌ویژه حفاری استخوان‌های «پسر تورکانا» در سال 1984، اسکلت تقریباً کامل یک انسان جوان مرد هومو ارکتوس که قدمت آن به 1.6 میلیون سال پیش می‌رسد، شناخته شده است. به گفته انجمن سلطنتی، او همچنین به یک نیروی پیشرو در تلاش برای جلوگیری از شکار غیرقانونی فیل ها و کرگدن ها در کنیا تبدیل شد.

او علاوه بر کار خود به عنوان یک دانشمند، چندین سمت رسمی در کنیا داشت، از جمله مدیر موزه های ملی کنیا و رئیس سازمان حیات وحش کنیا.