زنان افغان خواستار مشاغل دولتی و نمایندگی هستند

کابل: رسانه‌ها گزارش دادند که ده‌ها زن افغان از همه اقشار با برگزاری تظاهراتی در کابل از طالبان خواستند تا مشاغل دولتی و نمایندگی برابر در جامعه را فراهم کنند.
طلوع نیوز گزارش داد که برخی از زنانی که در تظاهرات روز چهارشنبه شرکت کردند، کارمندان سابق کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی بودند که پس از تسلط طالبان در ماه اوت گذشته، شغل خود را از دست دادند.
فیروزان امیری یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفت: «ما زنان شاغل در کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی و نیروی فعال ۲۸ درصدی ریاست دولتی، با سقوط جمهوری اسلامی افغانستان و سقوط جمهوری اسلامی افغانستان متحمل آسیب های بزرگ شده ایم. حکم طالبان در مورد ادارات دولتی در 15 اوت 2021.
معترضان همچنین قطعنامه ای را منتشر کردند که شامل پنج نکته بود — به زنان اجازه کار می داد. مشارکت معنادار زنان در هیئت تصمیم‌گیری دولت در مورد امور زنان؛ شکل‌گیری سیاست‌های حمایت از حقوق زنان؛ حفظ پست هایی که توسط زنان اشغال شده بود. و ایجاد محیطی امن برای زنان.
طلوع نیوز به نقل از یکی دیگر از معترضان به نام خجوستا، گفت: “زنان نگران سرنوشت مشاغل در (کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی) هستند. می دانید، این نهاد بی طرف است. حدود 28 درصد از خدمات ملکی را زنان تشکیل می دهند.” به قول الهام
در همین حال، مقامات طالبان گفته اند که هیچ تصمیمی برای کنار گذاشتن زنان از ساختار حکومت وجود ندارد.
بلال کریمی، معاون گفت: “موضوع فعالیت زنان در ادارات (دولتی) در حال بحث است. پس از ارزیابی، اگر حضور زنان در هر بخش نیاز باشد، در همان پست ها و همان ادارات مشغول به کار خواهند شد.” سخنگوی طالبان
برای به رسمیت شناختن حکومت کنونی افغانستان، جامعه جهانی نیازمند رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و تشکیل یک دولت فراگیر است.