زن‌کشی در فرانسه: سه زن در یک روز در آغاز سال جدید به طرز وحشیانه‌ای کشته شدند

در یک سال گذشته شاهد بوده است که مردم در اعتراض به مرگ وحشیانه زنان – و در برخی موارد، فرزندانشان – به دست شرکای فعلی یا سابق خود به خیابان‌ها آمده‌اند.

قتل‌های روز سال نو در فرانسه بسیاری را شوکه کرد و درخواست مجددی برای اقدام شدیدتر علیه کسانی که مرتکب خشونت علیه زنان و دختران می‌شوند را برانگیخت. مریلی برویل، سخنگوی Nous Toutes، یک گروه کمپین فمینیست فرانسوی، در صحبت با CNN گفت که اگرچه این قتل ها “تکان دهنده” بود، اما متأسفانه فعالان این کشور از چرخش رویدادها “غافلگیر نشدند”. او گفت: “خشونت با سال جدید متوقف نمی شود.”

به گفته پلیس، یک زن 56 ساله با چاقو در قفسه سینه در لابری، در شمال شرق کشور، پس از تماس با ماموران برای گزارش یک آشفتگی خانگی در 1 ژانویه، جسد پیدا شد. مردی تحت تحقیقات رسمی قرار گرفت. به جرم “قتل شریک زندگی”.

به گفته دادستان این شهر، در دومین مورد، یک زن 28 ساله که در نزدیکی سامور در غرب فرانسه با ضربات چاقو کشته شده بود، پیدا شد. مرد 21 ساله سرباز در رابطه با مرگش بازداشت شد. بازرسان به قتل احتمالی توسط شریک زندگی او مشکوک هستند.

سپس جسد یک زن 45 ساله در صندوق عقب خودرویی در نیس پیدا شد. به گفته مود مارتی، معاون دادستان در شهر جنوبی، او خفه شده بود. دادستان ها تحقیقات رسمی را برای قتل عمد و قتل عمدی علیه شوهر سابق 60 ساله او آغاز کرده اند.

در سراسر اروپا، موارد خشونت علیه زنان خشم فزاینده ای را برانگیخته است. در یونان، جایی که 17 زن‌کشی در سال 2021 بر اساس گزارش پخش عمومی ERT ثبت شد، دولت به دلیل رد اصلاحیه مخالفان که می‌توانست اصطلاح زن‌کشی را به رسمیت بشناسد مورد انتقاد قرار گرفت. در ماه نوامبر، پس از 23 ضربه چاقو به زنی 48 ساله توسط همسرش در تسالونیکی، الکسیس سیپراس، رهبر مخالفان در فیس بوک نوشت: «وقتی ما به طور چشمگیری اثرات خشونت مبتنی بر جنسیت را به صورت روزانه تجربه می کنیم، نباید اختلافات سیاسی وجود داشته باشد. “

در بریتانیا، پس از ربوده شدن و قتل سارا اورارد 33 ساله توسط یک افسر پلیس مرد در ماه مارس، و سرکوب شدید پلیس در مراسم بیداری به یاد او، فعالان از آنچه به گفته آنها فرهنگ زن ستیزی است انتقاد کردند. در داخل پلیس
در همین حال، پاپ فرانسیس در اظهاراتی که در ماه دسامبر پخش شد، گفت که مردانی که مرتکب خشونت علیه زنان می شوند، دست به کاری می زنند که «تقریباً شیطانی» است. آمارهای پلیس ایتالیا که در ماه نوامبر منتشر شد، نشان می‌دهد که روزانه حدود 90 مورد خشونت علیه زنان در این کشور رخ می‌دهد و 62 درصد موارد خشونت خانگی بوده است.

فعال: زنان باید شنیده شوند

در فرانسه، پس از انتشار خبر دو کشته اول در اول ژانویه، Nous Toutes از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواست تا اقدام کند و در توییتی نوشت: «شروع دوباره این شمارش غیرقابل تحمل است».

برویل با تاکید بر این واقعیت که یکی از این سه زن از متجاوز خود به پلیس شکایت کرده است، گفت: این قتل ها “نشان دهنده شرایط فعلی فرانسه و مصونیت از مجازات متجاوزان است.” آمارهای یک گزارش وزارت دادگستری فرانسه در سال 2019 نشان داد که 65 درصد از زنان کشته شده قبل از قتل با پلیس تماس داشته اند.
افسر پلیس سابق فرانسه به عنوان قاتل زنجیره ای و متجاوز شناسایی شد و به شکار 35 ساله پایان داد

برویل تاکید کرد: «ما متوجه می‌شویم که 65 درصد از این زنان می‌توانستند نجات پیدا کنند، اگر به درستی رسیدگی می‌شد، شکایت‌هایشان رسیدگی می‌شد، اگر به این زنان گوش می‌دادیم».

دولت فرانسه به سرعت قتل‌های اول ژانویه را محکوم کرد و الیزابت مورنو وزیر برابری در توییتر نوشت که از مرگ‌های خشونت‌آمیز ابراز تاسف کرد و نسبت به فرزندان قربانیان و سایر بستگان داغدار ابراز تاسف کرد. او گفت که پلیس، قضات، خدمات بهداشتی و سایر نهادها “به طور مداوم” برای مبارزه با “این بلا” بسیج شده اند. با این حال، مبارزان از واکنش دولت به این تراژدی ها تحت تأثیر قرار نگرفته اند.

برویل گفت: «به دنبال سه زن‌کشی که ظرف 24 ساعت در فرانسه رخ داد، تنها کاری که انجام شد این بود که وزیر برابری برای گفتگو با انجمن‌ها رفت.

این اولین بار نیست که دولت فرانسه به دلیل برخورد با خشونت خانگی مورد انتقاد قرار می گیرد.

از سال 2019، زمانی که فرانسه شاهد اعتراضات گسترده به خشونت علیه زنان بود، دولت مجموعه ای از اصلاحات را اعلام کرد. اینها شامل بودجه بیشتر برای مسکن اضطراری برای افراد آسیب دیده و افسران پلیس متخصص برای رسیدگی به شکایات، و همچنین تلاش برای تشویق انتصاب دادگاه‌ها و دادستان‌های تخصصی برای ساده‌سازی تعقیب قضایی است.
مقامات می گویند که یک زن فرانسوی به دلیل افزایش خشم از زن کشی توسط همسرش که از او جدا شده بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و سوزانده شد.
جرالد دارمینین وزیر کشور در اکتبر خطاب به خبرنگاران تاکید کرد که مقابله با خشونت خانگی “باید در اولویت” نهادهای مجری قانون باشد.

با این حال، Nous Toutes معتقد است که ماکرون و دولت او “کاملاً با آنچه در قلمرو فرانسه در حال وقوع است، سازگار نیستند.” وی افزود: برای ما مکرون و دولت سکوت کرده اند و این شرم آور است.

در ماه مه، کشور از ماجرای یک زن 31 ساله به نام شاهینز داوود شوکه شد، که به گفته مقامات، توسط همسرش در مرینیاک، نزدیک بوردو، در خیابان زنده زنده سوزانده شد. پلیس مدت کوتاهی پس از این حادثه، شوهر را به نام منیر ب. دستگیر کرد. فردریک پورتری، دادستان بوردو، در آن زمان به خبرنگاران گفت که این مرد هفت بار سابقه محکومیت داشته است، از جمله اتهامی در سال 2020 برای خشونت همسر در حضور یک خردسال. شاهینز تنها دو ماه قبل از مرگش از او شکایت کرده بود.

سخنگوی رئیس پلیس ملی به سی ان ان تایید کرد که این هفته، پنج افسر در رابطه با قتل داوود تحریم شدند.

برویل از پلیس فرانسه انتقاد می کند، زیرا او ادعا می کند که “اصلاً برای رسیدگی به این نوع پرونده ها به درستی آموزش ندیده اند”.

افسران پزشکی قانونی در 5 مه 2021 در مریگناک، بوردو به خانه شاهینز داود می رسند.

‘نوک کوه یخ’

به گزارش گروه دفاعی فرانسوی Féminicides par compagnons ou ex (زنان کشی توسط شرکای سابق یا سابق)، داود یکی از 113 زن در سال 2021 در فرانسه بود که توسط شرکای فعلی یا سابق خود کشته شدند.

به گفته یک نهاد وزارت کشور مرتبط با پلیس ملی فرانسه، این نشان دهنده افزایش آشکار در سال 2020 است، زمانی که 102 زن توسط شریک یا شریک سابق خود کشته شدند. 146 زن دیگر در سال 2019 توسط شریک فعلی یا سابق خود کشته شدند و 121 زن در سال 2018 کشته شدند. ارقام دولتی برای سال 2021 هنوز منتشر نشده است.

'بهترین مکان دنیا برای زن بودن'  به اتهام زن ستیزی مورد شکایت قرار گرفته است
زن کشی که به عنوان زنان کشی نیز شناخته می شود، به طور گسترده به عنوان «قتل عمدی زنان به دلیل زن بودن» تعریف می شود. با این حال، هیچ داده جهانی، استاندارد یا ثبت شده به طور مداوم در مورد زن کشی وجود ندارد.
به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، “بیشتر موارد زنان کشی توسط شرکای جنسی یا شریک قبلی انجام می شود و شامل سوء استفاده مداوم در خانه، تهدید یا ارعاب، خشونت جنسی یا موقعیت هایی است که زنان از قدرت کمتر یا منابع کمتری نسبت به خود برخوردار هستند. شریک.”

قانون جزایی فرانسه “قتل توسط شریک زندگی” را به رسمیت می شناسد اما بین قربانیان زن و مرد تفاوتی قائل نمی شود. بنابراین اصطلاح “زن کشی” به طور رسمی استفاده نمی شود.

و اگرچه آنها ارزش آمار را می بینند، اما Nous Toutes معتقد است که به گفته برویل، این ارقام “تنها بخشی قابل مشاهده از آزارهایی است که در بین زوج ها رخ می دهد.” او گفت: «آنها فقط نوک کوه یخ هستند»، و تأکید کرد که قبل از هر قتلی معمولاً طیف وسیعی از سوء استفاده ها صورت می گیرد که عموم مردم از آن بی خبرند.

شمارش هزینه واقعی زن کشی

در همین حال، در روز سال نو در اسپانیا، سیستم جدیدی وارد شد که دولت می گوید این کشور را به اولین کشور در اروپا تبدیل می کند که به طور رسمی تمام زنان کشی را شمارش می کند – از جمله مواردی که کودکان توسط مردان برای آزار دادن زنان کشته می شوند.
تعداد زنان کشته شده در خشونت جنسیتی در اسپانیا در سال 2021 تا 27 دسامبر به 43 نفر رسید. به گفته هیئت دولت برای خشونت جنسی. به گفته این سازمان، از سال 2003، 1125 زن در اثر خشونت های جنسیتی در کشور کشته شده اند.

اسپانیا قبلاً هر گونه قتل زنان را که شواهدی وجود داشته باشد به عنوان خشونت مبتنی بر جنسیت ثبت کرده است.

اما از آغاز سال جاری، آمار رسمی خشونت مبتنی بر جنسیت به قتل هر زن یا کودکی که جنسیت در آن نقش داشته است، گسترش خواهد یافت.

سازمان جهانی بهداشت می گوید از هر سه زن در سراسر جهان یک نفر در طول زندگی خود خشونت را تجربه می کند

این پنج دسته از قتل های زنان مرتبط با خشونت جنسی، از جمله قاچاق و فحشا، تا قتل توسط مردان در خانواده زن، مانند قتل های ناموسی، را شامل می شود. آنها همچنین شامل “زن کشی جانشین” هستند که به عنوان “قتل یک زن یا فرزندان خردسال توسط مرد به عنوان ابزاری برای آسیب رساندن یا آسیب رساندن به زن دیگر” تعریف می شود.

اسپانیا از موارد اخیر خشونت علیه زنان و فرزندانشان متزلزل شده است.

یک دختر سه ساله در اواخر دسامبر در مادرید در یک مورد احتمالی خشونت مبتنی بر جنسیت کشته شد. دولت گفت — یکی از هفت کودکی که سال گذشته در این راه جان خود را از دست دادند.
به گزارش رویترز، در ماه ژوئن پس از متهم شدن مردی به قتل دو دخترش، اولیویا شش ساله و آنا یک ساله، و انداختن اجساد آنها در دریا در نزدیکی جزیره تنریف اسپانیا، تظاهرات خشمگینی در شهرهای سراسر کشور برگزار شد.

به گفته این خبرگزاری، در یک سند دادگاه آمده است: “برنامه متهم این بود که با ایجاد ابهام عمدی در مورد سرنوشتی که اولیویا و آنا از دست او متحمل شده بودند، بزرگترین دردی را که می توانست تصور کند به شریک سابق خود وارد کند.”

یک زن در اعتراض به خشونت جنسی و حقوق زنان در مقابل کنگره نمایندگان در مادرید، اسپانیا در 18 مه 2021 شرکت می کند.

ایرنه مونترو، وزیر برابری، گفت که سیستم جدید به این معنی است که همه «قتل‌های جنسیتی زنان، زیرا آنها زن هستند» شمارش می‌شود. او در یک خبرنامه دولتی گفت: “نامگذاری زنان کشی برای اجرای عدالت است، اساسی ترین تمرین غرامت برای همه قربانیان خشونت جنسی.”

به این ترتیب، مونترو گفت، “ما در حال پیشرفت در قابل مشاهده کردن همه اشکال خشونت جنسی به منظور اجرای سیاست های عمومی لازم برای ریشه کن کردن آنها هستیم. چیزی که شما نام نمی برید، وجود ندارد.”

مبارزان فرانسوی از این اقدام حمایت می کنند و برای اتخاذ چارچوبی مشابه در کشورشان تلاش می کنند. برویل می‌گوید که Nous Toutes می‌خواهد قتل‌های زنان و دختران جوان در خارج از زوج‌ها نیز «شمرده شود تا بتوانیم میزان آزار و اذیت زنان در فرانسه را نشان دهیم».

برویل در پایان گفت: جامعه فرانسه “آماده دیدن تغییر است” زیرا “می‌داند که این سوءاستفاده‌ها اجتناب‌ناپذیر نیستند” و می‌توان از آنها اجتناب کرد.

Duarte Mendonca، Anaëlle Jonah، Chris Liakos و Camille Knight از CNN در این گزارش مشارکت داشتند.