سازمان المپیک می‌گوید پنگ شوآی «دوباره تأیید می‌کند» که در دومین تماس با IOC سالم و خوب است

یکی از شناخته‌شده‌ترین ستاره‌های ورزشی چین، پنگ در پستی که از تاریخ 2 نوامبر در شبکه‌های اجتماعی حذف شده بود، علناً یک مقام ارشد سابق حزب کمونیست، معاون نخست‌وزیر، ژانگ گائولی را متهم کرد که او را سه سال پیش در خانه‌اش مجبور به رابطه جنسی کرده است.

پنگ بلافاصله توسط سانسور عمومی خفه شد و برای بیش از دو هفته از دید عموم ناپدید شد، و باعث شد که دنیای تنیس زنان در مورد محل اختفای او – و همچنین تحقیقات کامل در مورد اتهامات او علیه ژانگ، پاسخ دهد.

در میان اعتراضات روزافزون جهانی، افرادی که برای رسانه‌های تحت کنترل دولت چین و سیستم ورزش دولتی کار می‌کردند تعدادی عکس و فیلم «اثبات زندگی» از پنگ منتشر کردند.

در 21 نوامبر، IOC در بیانیه‌ای اعلام کرد که توماس باخ، رئیس آن، یک مکالمه تصویری 30 دقیقه‌ای با پنگ المپیکی سه‌بار، در کنار یک مقام ورزشی چینی و یک نماینده دیگر IOC برقرار کرد و گفت که طی این تماس، پنگ به نظر می رسد که “خوب کار می کند” و “آرام” است و می گوید که “دوست دارد به حریم خصوصی او احترام گذاشته شود.” IOC توضیحی درباره نحوه سازماندهی تماس ویدیویی با پنگ نداد و ویدیو را در دسترس عموم قرار نداده است.

پنگ شوآی در بازی انفرادی خود در اوپن چین 2019 به داریا کاساتکینا ضربه زد.

در جمع بندی تماس دوم، IOC گفت که به ستاره تنیس “پشتیبانی گسترده” ارائه کرده است و متعهد شد که به طور منظم با او در تماس باشد و افزود که “از قبل بر سر یک ملاقات شخصی در ژانویه به توافق رسیده است.”

IOC همچنین به CNN گفت که در بحبوحه شک و تردیدهای فزاینده در مورد اینکه چگونه آزادانه پنگ اجازه برقراری ارتباط داشته است و همچنین نگرانی برای امنیت او، هیچ ویژگی بصری از دومین تماس ویدیویی روز چهارشنبه ارائه نکرده است.

اتحادیه تنیس زنان (WTA) روز چهارشنبه در واکنش به سکوت پکن در مورد اتهامات تجاوز جنسی، تمام مسابقات در چین از جمله هنگ کنگ را به حالت تعلیق درآورد.

بعداً روز پنجشنبه، سخنگوی WTA به CNN گفت که ایمیل جدیدی از Peng دریافت کرده است.

به گفته WTA، این سومین ایمیلی است که از Peng دریافت می کند.

رسانه دولتی چین با استناد به یک “منبع تایید شده” در پست توییتری روز پنجشنبه خبرنگار شن شیوی گفت که ایمیل Shuai “شکه او را از تصمیم ناعادلانه WTA برای تعلیق همه مسابقات در چین ابراز می کند.”

سخنگوی WTA در واکنش به این ایمیل اخیر گفت که این سازمان بر تصمیم خود مبنی بر تعلیق مسابقات در چین می ایستد.

چین به تحریم پاسخ می دهد

استیو سیمون، رئیس و مدیرعامل WTA، گفت که این تصمیم بر اساس پاسخ “غیرقابل قبول” مقامات چینی از جمله عجله در سانسور ادعاهای پنگ و نادیده گرفتن درخواست‌ها برای تحقیقات کامل و شفاف است.

سیمون گفت: “با وجدان خوب، نمی دانم چگونه می توانم از ورزشکارانمان بخواهم در آنجا مسابقه دهند، در حالی که پنگ شوآی اجازه ندارد آزادانه ارتباط برقرار کند و ظاهراً تحت فشار قرار گرفته است تا با ادعای خود در مورد تجاوز جنسی مخالفت کند.”

با توجه به وضعیت فعلی، من همچنین به شدت نگران خطراتی هستم که همه بازیکنان و کارکنان ما ممکن است در صورت برگزاری رویدادهایی در چین در سال 2022 با آن مواجه شوند.

ژانگ گائولی معاون سابق نخست‌وزیر چین (که در سال 2012 در اینجا دیده شد) علناً توسط پنگ متهم شد که سه سال پیش او را مجبور به رابطه جنسی در خانه‌اش کرده است.

پکن به این تصمیم واکنش نشان داد و نشریه دولتی چین، گلوبال تایمز، در سرمقاله ای بسیار انتقادی که روز پنجشنبه منتشر شد، WTA را متهم کرد که “نمونه بدی برای کل جهان ورزش قرار می دهد”.

این مقاله تصمیم WTA را یک «نمایش اغراق‌آمیز» خواند که قصد دارد به عنوان «اهرم افکار عمومی غرب علیه نظام سیاسی چین» عمل کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت: چین با هر اقدامی که ورزش را سیاسی کند، قاطعانه مخالف است.

'نتیجه گیری اتفاق آرا'  که پنگ شویی

“متاسفانه، رهبری در چین به هیچ وجه معتبر به این موضوع بسیار جدی توجه نکرده است. در حالی که ما اکنون می دانیم پنگ کجاست، من تردید جدی دارم که او آزاد، امن است و در معرض سانسور، اجبار و ارعاب نیست.” سیمون گفت.

دیک پاوند، عضو دیرینه IOC، گفت که “نتیجه گیری متفق القول” توسط کسانی که در تماس 21 نوامبر با پنگ بودند این است که حال او خوب است و افزود که وی از واکنش بین المللی به این تماس “متحیر” شده است.

مقامات چینی اتهامات پنگ علیه ژانگ – که از زمان بازنشستگی اش در سال 2018 از زندگی عمومی محو شده است – را تایید نکرده اند و هیچ نشانه ای وجود ندارد که تحقیقات در این باره در حال انجام باشد. هنوز مشخص نیست که آیا پنگ ادعاهای خود را به پلیس گزارش کرده است یا خیر.

بازیکنان از WTA پشتیبانی می کنند

نواک جوکوویچ مرد شماره 1 جهان گفت که از تحریم WTA حمایت می کند.

جوکوویچ در مادرید پس از بازی دیویس کاپ گفت: “من کاملاً از موضع WTA حمایت می کنم زیرا ما اطلاعات کافی در مورد شوای پنگ و وضعیت رفاهی او نداریم.” زندگی یک تنیس باز در اینجا زیر سوال است، بنابراین ما به عنوان جامعه تنیس باید در کنار هم باشیم.

مارتینا ناوراتیلووا بزرگ تنیس تماس گرفت حرکت WTA یک “موضع شجاعانه” بود و پرسید: “تو چه می گویی، @IOC ؟!؟ #IOC – تا اینجا به سختی می توانم صدایت را بشنوم!!! #WhereisPengShuai.”
در همین حال، بیلی جین کینگ، بنیانگذار WTA و برنده 12 گرند اسلم انفرادی گفت این سازمان در “سمت درست تاریخ در حمایت از بازیکنان ما” قرار داشت و افزود که او از سیمون و WTA به دلیل ” موضع قوی در دفاع از حقوق بشر در چین و در سراسر جهان” تحسین کرد.

ژانگ از زمان بازنشستگی خود در سال 2018، خود را پایین نگه داشته و از زندگی عمومی محو شده است، و هیچ اطلاعات عمومی در مورد مکان فعلی او وجود ندارد.

ژانگ قبل از بازنشستگی به عنوان معاون نخست وزیر، رئیس گروه کاری دولت چین برای بازی های پکن بود. او در این نقش، مکان ها را بازرسی کرد، از ورزشکاران بازدید کرد، از نشان های رسمی رونمایی کرد و جلساتی را برای هماهنگی کار آماده سازی برگزار کرد.

ژانگ پیش از این حداقل در یک مناسبت با باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ملاقات کرده بود و در سال 2016 در پایتخت چین از این دو عکس گرفته شد.

الکس کلوسک از سی ان ان در گزارشی مشارکت داشت.