سازمان ملل می گوید که طالبان دست کم 72 قتل غیرقانونی در افغانستان را پشت سر گذاشته اند

ژنو: سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اوت، بیش از 100 قتل غیرقانونی در افغانستان دریافت کرده است که اکثر آنها توسط طالبان انجام شده‌اند.
نادا النشیف، معاون دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل متحد، با وجود عفو عمومی اعلام شده از سوی حاکمان جدید طالبان پس از 15 اوت، گفت که از ادامه گزارش‌های مربوط به چنین قتل‌هایی به شدت نگران است.
او به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «بین ماه اوت و نوامبر، ما ادعاهای موثقی در مورد بیش از 100 قتل نیروهای سابق امنیت ملی افغانستان و سایر افراد مرتبط با دولت سابق دریافت کردیم.
او گفت: “حداقل 72 مورد از این قتل ها “به طالبان نسبت داده شده است.”
او گفت: “در چندین مورد، اجساد در انظار عمومی به نمایش گذاشته شد. این باعث تشدید ترس در میان این دسته از جمعیت شده است.”
این اظهارات که در جریان به روز رسانی برنامه ریزی شده شورا در مورد وضعیت حقوق در افغانستان ارائه شد، پس از آن بیان شد که ایالات متحده و سایر کشورها به شدت طالبان را پس از گزارش دیده بان حقوق بشر در اوایل این ماه که مستند 47 اعدام کوتاه مدت بود، محکوم کردند.
این گزارش گفت که این قتل ها مربوط به اعضای سابق نیروهای امنیت ملی افغانستان، سایر پرسنل نظامی، پلیس و ماموران اطلاعاتی بود که از اواسط ماه اوت تا اکتبر “به نیروهای طالبان تسلیم شده بودند یا توسط آنها دستگیر شده بودند”.
قاری سید خوستی، سخنگوی طالبان این گزارش و سایر ادعاهای مربوط به قتل های فراقانونی را به صراحت رد کرد و آن را “بنیاد بر شواهد” دانست.
او گفت که مواردی از اعضای سابق نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان که اکنون منقرض شده اند وجود دارد که کشته شده اند، اما این “به دلیل رقابت ها و دشمنی های شخصی” بوده است.