سازمان ملل نسبت به فروپاشی “فوق العاده” سیستم بانکی افغانستان هشدار داد

در یک گزارش سه صفحه ای در مورد سیستم بانکی و مالی افغانستان که توسط رویترز مشاهده شد، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) گفت که هزینه اقتصادی فروپاشی یک سیستم بانکی – و در نتیجه اثرات منفی اجتماعی – “بسیار عظیم خواهد بود.”

پس از اینکه طالبان قدرت را در 15 اوت از دولت تحت حمایت غرب افغانستان به دست گرفتند، ناگهانی اکثر حمایت‌های توسعه‌ای خارجی، اقتصاد را به سقوط آزاد رساند و فشار شدیدی را بر سیستم بانکی وارد کرد که محدودیت‌های برداشت هفتگی را برای متوقف کردن روند سپرده‌ها تعیین کرد.

در گزارش UNDP آمده است: “سیستم های پرداخت مالی و بانکی افغانستان به هم ریخته است. مشکل بانکی باید به سرعت حل شود تا ظرفیت تولید محدود افغانستان بهبود یابد و از فروپاشی سیستم بانکی جلوگیری شود.”

یافتن راهی برای جلوگیری از فروپاشی با تحریم های بین المللی و یکجانبه علیه رهبران طالبان پیچیده است.

عبدالله الدرداری، رئیس UNDP در افغانستان به رویترز گفت: «ما باید راهی پیدا کنیم تا مطمئن شویم اگر از بخش بانکداری حمایت می کنیم، از طالبان حمایت نمی کنیم.

او گفت: «ما در شرایط بسیار بدی قرار داریم که باید به همه گزینه‌های ممکن فکر کنیم و باید خارج از چارچوب فکر کنیم. “آنچه سه ماه پیش غیرقابل تصور بود، اکنون باید قابل تفکر شود.”

بانک مرکزی سابق افغانستان پیش بینی می کند که طالبان با شرایط اقتصادی بدی روبرو هستند

سیستم بانکی افغانستان پیش از به قدرت رسیدن طالبان آسیب پذیر بود. اما از آن زمان کمک های انکشافی خشک شده، میلیاردها دالر از دارایی های افغانستان در خارج از کشور مسدود شده است و سازمان ملل متحد و گروه های کمک رسان اکنون در تلاش هستند تا پول نقد کافی را وارد کشور کنند.

“زیر تشک”

پیشنهادهای UNDP برای نجات نظام بانکی شامل طرح بیمه سپرده، اقداماتی برای اطمینان از نقدینگی کافی برای نیازهای کوتاه مدت و میان مدت، و همچنین تضمین اعتبار و گزینه های تاخیر در بازپرداخت وام است.

UNDP در گزارش خود با اشاره به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفت: “هماهنگی با نهادهای مالی بین المللی، با تجربه گسترده آنها از سیستم مالی افغانستان، برای این روند حیاتی خواهد بود.”

سازمان ملل متحد از زمان تصرف طالبان بارها هشدار داده است که اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی است که احتمالاً به بحران پناهجویان دامن می‌زند. UNDP گفت که اگر سیستم بانکی شکست بخورد، بازسازی آن ممکن است چندین دهه طول بکشد.

در گزارش UNDP آمده است که با روند فعلی و محدودیت های برداشت، حدود 40 درصد از پایه سپرده افغانستان تا پایان سال از بین خواهد رفت. در این بیانیه آمده است که بانک ها اعطای اعتبارات جدید را متوقف کرده اند و وام های غیرجاری تقریباً دو برابر شده و از پایان سال 2020 در سپتامبر به 57 درصد رسیده است.

الدرداری گفت: “اگر این نرخ وام های غیرجاری ادامه یابد، بانک ها ممکن است در شش ماه آینده فرصتی برای بقا نداشته باشند. و من خوشبین هستم.”

طالبان روی مواد معدنی به ارزش 1 تریلیون دلار نشسته اند که جهان بشدت به آن نیاز دارد

نقدینگی نیز مشکل ساز بوده است. بانک‌های افغانستان به شدت به محموله‌های فیزیکی دلار آمریکا متکی بودند که متوقف شده است. وقتی صحبت از پول محلی افغانی به میان می آید، الدرداری گفت که در حالی که حدود 4 میلیارد دلار افغانی در اقتصاد وجود دارد، تنها حدود 500 میلیون دلار در گردش است.

او گفت: «بقیه زیر تشک یا زیر بالش نشسته اند زیرا مردم می ترسند.

در حالی که سازمان ملل به دنبال جلوگیری از قحطی در افغانستان است، الدرداری همچنین در مورد عواقب یک سقوط بانکی برای تامین مالی تجارت هشدار داد.

او گفت: «افغانستان در سال گذشته حدود 7 میلیارد دلار کالا و محصولات و خدمات، عمدتاً مواد غذایی وارد کرد… اگر مالی تجارت وجود نداشته باشد، وقفه بسیار بزرگ است. بدون سیستم بانکی هیچ یک از اینها نمی تواند اتفاق بیفتد.