ساعت متعلق به آخرین امپراتور چین به قیمت 5 میلیون دلار به فروش می رسد

هنگ کنگ: ساعت مچی Patek Philippe که زمانی متعلق به آخرین امپراتور چین بود، روز سه شنبه در بلوک حراجی در هنگ کنگ به قیمت بیش از 5 میلیون دلار فروخته شد.
ساعت Ref 96 Quantieme Lune که دارای فاز ماه مانند تاج است، در اصل متعلق به Aisin-Gioro Puyi، آخرین پادشاه سلسله چینگ چین بود.
امپراتور در دو سالگی در سال 1908، پویی با فیلم برناردو برتولوچی برنده اسکار جاودانه شد اما میراثی متفاوت از خود به جای گذاشت.
بیش از 20 سال بعد، او به عنوان رهبر دست نشانده منچوری تحت اشغال ژاپن منصوب شد، قبل از اینکه در سال 1945 پس از سقوط ژاپن دستگیر و به اردوگاه زندانیان شوروی منتقل شود.
خانه حراج بریتانیایی فیلیپس گفت اسنادی در اختیار دارد که نشان می دهد پویی ساعت را با خود به کمپ آورده است.
پیش بینی می شد که حدود 3 میلیون دلار فروخته شود، اما پس از حدود پنج دقیقه مناقصه پر شور، به قیمت 40 میلیون دلار هنگ کنگ (5.1 میلیون دلار) فروخته شد. با کارمزد کمیسیون، قیمت کل به حدود 6.2 میلیون دلار رسید.
توماس پراتزیرئیس ساعت های فیلیپس در آسیا گفت که او “از این فروش پیشگامانه هیجان زده است” زیرا رکوردهایی را به ثبت رساند.
بر اساس یک انتشار خبری، این رکوردها شامل “بالاترین نتیجه از هر مرجع پاتک فیلیپ 96 تا کنون فروخته شده است.”
Ref 96 – در مقایسه با قطعات لوکس معمولی که در خانه‌های حراج به فروش می‌رسند، سخت است – اولین ساعت مچی پیچیده‌ای بود که توسط Patek Philippe تولید شد و پراتزی گفت در حال حاضر تنها “سه نمونه شناخته شده” در جهان وجود دارد.
بر اساس خاطرات برادرزاده پویی، آیسین-گیورو یویوان، ساعت «اقلام شخصی» امپراتور مخلوع بود که هنگام خروج از اردوگاه زندان، آن را برای نگهداری به مترجم روسی خود، گئورگی پرمیاکوف، تحویل داد.
راسل ورکینگ، روزنامه‌نگاری که بیش از 20 سال پیش با پرمیکوف مصاحبه کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت که مترجم سالخورده وقتی ساعت را از کشوی خود بیرون می‌آورد، هیچ ایده‌ای از ارزش آن نداشت.
ورکینگ که عضوی از تیم تحقیقاتی خانه حراج بود، می‌گوید: «به‌صورت ناگهانی و ناگهانی بعد از این همه سال، مانند صندوقچه گنجی بود که در ساحل آب می‌شد.»
یکی دیگر از کالاهای موجود در حراج یک پنکه کاغذ قرمز بود که روی آن شعری از پویی نوشته شده بود “تقدیم به رفیقم پرمیکوف”. این رقم به بیش از 77800 دلار رسید – شش برابر تخمین پیش فروش آن.
ساعت پویی، اگرچه از نظر تاریخی مهم است، اما از گران‌ترین ساعتی که تا به حال در بلوک حراج فروخته شده است، فاصله زیادی دارد.
یک پاتک فیلیپ “Grandmaster Chime” در سال 2019 به قیمت 31 میلیون دلار فروخته شد. گفته می شود که پیچیده ترین ساعتی است که این ساعت ساز لوکس تا به حال ساخته است، با 20 پیچیدگی.