سایت خبری هنگ کنگ بسته می شود. قانونگذاران طرفدار پکن سوگند یاد کردند

هنگ کنگ: گروهی از قانونگذاران وفادار به حزب کمونیست چین روز دوشنبه پس از برگزاری انتخابات بدون نامزدهای اپوزیسیون در مجلس قانونگذاری هنگ کنگ سوگند یاد کردند، در حالی که یکی دیگر از رسانه های خبری حامی دموکراسی اعلام کرد که دیگر نمی تواند در بحبوحه سرکوب فزاینده آزادی ها در این کشور فعالیت کند. قلمرو
مستعمره سابق بریتانیا که در سال 1997 به چین بازگردانده شد زمانی به عنوان پناهگاه مخالفان و آزادی مطبوعات و بیان شناخته می شد که در سرزمین اصلی دیده نمی شد. اما دولت مرکزی در پکن در سال گذشته سرکوب کرده است که منجر به بسته شدن خبرگزاری‌های مستقل، حذف بناهای یادبود مخالفان و برگزاری انتخابات ضعیفی شد که توسط سیاستمداران طرفدار پکن انجام شد.
بنیانگذاران پایگاه خبری شهروند نیوز اعلام کردند که انتشار این پایگاه خبری از روز سه شنبه متوقف می شود. در حالی که آنها هیچ دستوری برای تعطیلی دریافت نکرده اند، آنها روز دوشنبه گفتند که بدتر شدن آزادی رسانه ها در مرکز مالی آنها را در موقعیت غیرممکن قرار داده است.
«همه ما عمیقاً این مکان را دوست داریم. شهروند نیوز روز یکشنبه در بیانیه ای که تعطیلی آن را اعلام کرد، گفت: متأسفانه آنچه در پیش روی ما بود، فقط بارش باران یا وزش باد نیست، بلکه طوفان و سونامی است.
پس از بسته شدن آخرین روزنامه چاپی طرفدار دموکراسی منطقه، اپل دیلی، و سایت آنلاین Stand News، این رسانه سومین رسانه ای است که در ماه های اخیر بسته شده است.
شهروند نیوز در سال 2017 توسط گروهی از روزنامه نگاران پیشکسوت تاسیس شد. این سایت کوچک بر اخبار و تحلیل‌های سیاسی و همچنین تحقیقات تمرکز داشت و در ماه‌های اخیر به پناهگاه بسیاری از روزنامه‌نگارانی تبدیل شد که با بسته شدن سایر رسانه‌ها یا با فشارهای دیگر شغل خود را از دست داده بودند.
ویوین دبلیو دبلیو تام می‌گوید: «با تعطیلی ناگهانی اپل دیلی در تابستان گذشته، رشته‌های روزنامه‌نگاری که در ابتدا قرار بود با آنها کارآموزی کنند، سیتیزن نیوز تمهیداتی را برای پذیرش آنها اتخاذ کرد تا دانشجویان این فرصت کارآموزی را از دست ندهند.» ، یک مدرس ارشد در دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه چینی هنگ کنگ، در یک پست عمومی در فیس بوک. تام از مصاحبه خودداری کرد.
اما قانون امنیت ملی فراگیر جدید، که توسط قانونگذار مرکزی چین بر هنگ کنگ تحمیل شده است، گزارش های مستقل را به طور فزاینده ای خطرناک کرده است. روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی بر اساس قانون بازداشت شده‌اند و گروه‌های حقوق مدنی و اتحادیه‌ها را مجبور به انحلال کرده است. بسیاری دیگر از فعالان فرار کرده اند.
در همین حال، قوانین جدید نحوه رای دادن مردم هنگ کنگ به نمایندگان خود را تغییر داده است، از جمله این الزام که هر کسی که به دنبال پست است باید “وطن پرست” باشد و عملاً بدنه را تحت کنترل پکن قرار داده است.
کریس یونگ، بنیانگذار و نویسنده ارشد سیتیزن نیوز، می گوید: «آنچه ما در مورد آزادی مطبوعات فهمیدیم بسیار تغییر کرده است.
یونگ در یک کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که محرک تصمیم آنها برای تعطیلی همان اتفاقی بود که برای Stand News افتاد. هفته گذشته، مقامات به استند نیوز یورش بردند و هفت نفر از جمله سردبیران و اعضای سابق هیئت مدیره را به اتهام توطئه برای انتشار مطالب فتنه انگیز دستگیر کردند. استند نیوز در همان روز اعلام کرد که فعالیت خود را متوقف خواهد کرد.
دو تن از سردبیران سابق استند نیوز که دستگیر شدند، بعداً رسماً به فتنه انگیزی متهم شدند.
در تابستان، مقامات مجبور به تعطیلی اپل دیلی، روزنامه متعلق به سرمایه‌دار رسانه‌ای و فعال دموکراسی جیمی لای شدند. لای در حال حاضر در زندان است و هفته گذشته به تازگی به فتنه انگیزی متهم شده است.
انجمن ناشران در آسیا، گروهی مستقر در هنگ کنگ که میزبان جایزه سالانه روزنامه نگاری است، روز دوشنبه گفت که نگران فشارها علیه رسانه های مستقل در این شهر است.
در بیانیه ای آمده است: «ما از مقامات هنگ کنگ می خواهیم به آزادی بیان و مطبوعات که برای موفقیت صنعت ما حیاتی هستند، احترام بگذارند.
ایالات متحده و دیگر دولت‌های غربی محدودیت‌های آزادی رسانه‌ها و مدنی را که پکن وعده داده بود تا ۵۰ سال پس از تحویل هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ حفظ کند، محکوم کرده‌اند.
کری لام، رهبر هنگ کنگ، هفته گذشته از حمله به استند نیوز دفاع کرد و به خبرنگاران گفت که «تحریک افراد دیگر… نمی‌توان تحت عنوان گزارش خبری قابل چشم پوشی بود».
تنها رسانه خبری مستقل باقیمانده که در شهر قابل دسترسی است عبارتند از Hong Kong Free Press، یک خبرگزاری انگلیسی زبان، و Initium، یک رسانه خبری چینی زبان که دفتر مرکزی خود را در ماه اوت به سنگاپور منتقل کرد، اما هنوز کارکنانی در شهر دارد.
شهروند نیوز خود را به یک قایق کوچک در آب های خروشان تشبیه کرد.
«در مرکز یک طوفان در حال وقوع، ما (خودمان) را در یک موقعیت بحرانی دیدیم. در مواجهه با یک بحران، ما باید از ایمنی و رفاه همه کسانی که در کشتی هستند اطمینان حاصل کنیم.