سربازان میانمار در حمله تلافی جویانه 11 نفر را زنده زنده سوزاندند

بانکوک: به گفته شاهدان و گزارش‌های دیگر، نیروهای دولت میانمار به یک روستای کوچک در شمال غربی یورش بردند، غیرنظامیان را جمع کردند، دست‌هایشان را بستند و سپس زنده زنده سوزاندند.
ویدئویی از عواقب حمله روز سه‌شنبه اجساد سوخته ۱۱ قربانی را نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها گمان می‌رود نوجوان باشند، در میان آنچه که به نظر می‌رسد بقایای کلبه‌ای در روستای دونه تاو در منطقه ساگینگ دراز کشیده‌اند.
با به اشتراک گذاشتن این تصاویر گرافیکی در رسانه های اجتماعی در مورد آنچه که به نظر می رسید آخرین حملات نظامی فزاینده وحشیانه در تلاش برای سرکوب مقاومت شدید ضد دولتی پس از تسلط ارتش در فوریه بود، به اشتراک گذاشته شد.
دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه از جامعه بین‌المللی خواست اطمینان حاصل کند که فرماندهانی که دستور داده‌اند به فهرست‌های تحریم‌های هدفمند اضافه می‌شوند و به طور گسترده‌تر، تلاش‌ها برای قطع هرگونه منبع مالی برای ارتش افزایش می‌یابد.
مانی ماونگ، سخنگوی این گروه گفت: “تماس های ما می گویند که اینها فقط پسران و جوانان روستایی بودند که در زمان نامناسب در مکان نامناسب دستگیر شدند.”
وی افزود که موارد مشابه مرتباً اتفاق افتاده است، اما این مورد اتفاقاً در دوربین ها شکار شده است.
او گفت: «این حادثه کاملاً وقیحانه است و در منطقه‌ای اتفاق افتاد که قرار بود مردم را پیدا کنند و ببینند.»
این تصاویر را نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد، اما گزارشی که توسط شخصی به آسوشیتدپرس داده شده است که گفته است هنگام گرفتن تصاویر در آن حضور داشته است، به طور کلی با توضیحات رسانه‌های مستقل میانمار از حادثه مطابقت دارد.
دولت وجود نیروهای نظامی در این منطقه را رد کرده است.
برکناری نظامی دولت منتخب آنگ سان سوچی در ابتدا با اعتراضات خیابانی غیرخشونت آمیز مواجه شد، اما پس از واکنش پلیس و سربازان با نیروی مرگبار، خشونت ها تشدید شد زیرا مخالفان حکومت نظامی برای دفاع از خود سلاح به دست گرفتند.
کشتار در دون تاو توسط دولت زیرزمینی وحدت ملی میانمار که خود را به عنوان اداره جایگزین کشور به جای دولت مستقر در ارتش معرفی کرده است، محکوم کرد.
سخنگوی این سازمان، ساسا، گفت که یک کاروان نظامی مورد اصابت یک بمب کنار جاده ای قرار گرفت و سربازان ابتدا با گلوله باران دونه تاو، سپس به روستا حمله کردند و هرکس را که می توانستند دستگیر کنند، جمع آوری کردند.
وی گفت که قربانیان در محدوده سنی 14 تا 40 سال قرار دارند.
وی در بیانیه ای گفت: «صحنه های هولناکی که یادآور گروه تروریستی داعش است، شاهد تشدید اقدامات تروریستی ارتش بود.
وحشیگری محض، وحشیگری، و ظلم این اعمال، عمق جدیدی از تباهی را نشان می دهد و ثابت می کند که علیرغم تظاهر به تنش زدایی نسبی که در چند ماه گذشته مشاهده شد، حکومت نظامی هرگز قصد کاهش تشدید مبارزات خشونت آمیز خود را نداشت. ساسا که از یک نام استفاده می کند گفت.
شاهدی که با AP صحبت کرد، گفت که حدود 50 سرباز حدود ساعت 11 صبح سه شنبه به روستای دونه تاو لشکر کشی کردند و هرکسی را که موفق به فرار نمی شد دستگیر کردند.
شاهدی که خود را یک کشاورز و یک فعال توصیف کرد و خواست نامش فاش نشود، گفت: «آنها 11 روستایی بی گناه را دستگیر کردند.» وی افزود که مردان اسیر شده از نیروهای سازماندهی شده محلی دفاع مردمی نیستند که گاه ارتش را درگیر نبرد می کند. او گفت که دستان اسرا از پشت بسته شده و به آتش کشیده شده اند.
او دلیلی برای حمله سربازان ذکر نکرد.
شاهدان دیگری که در رسانه‌های میانمار ذکر شده‌اند گفتند که قربانیان اعضای یک نیروی دفاعی بودند، اگرچه شاهدی که با AP صحبت کرد، آنها را اعضای یک گروه حفاظت روستایی که به طور رسمی کمتر سازماندهی شده بودند توصیف کرد.
در ماه‌های اخیر، درگیری‌ها در ساگینگ و سایر مناطق شمال غربی جریان داشته است، جایی که ارتش نسبت به مراکز شهری نیروی بیشتری را علیه مقاومت آزاد کرده است.
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق از گزارش‌های مربوط به “قتل هولناک 11 نفر” و به شدت این خشونت‌ها را محکوم کرد و گفت: “گزارش‌های موثق نشان می‌دهد که پنج کودک نیز در میان کشته‌شدگان هستند.”
دوجاریک به مقامات نظامی میانمار تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی برای تضمین امنیت و حفاظت از غیرنظامیان را یادآوری کرد و خواستار پاسخگویی مسئولین “این اقدام شنیع” شد.
وی بار دیگر بر محکومیت خشونت نیروهای امنیتی میانمار توسط سازمان ملل تاکید کرد و تاکید کرد که این امر مستلزم پاسخ واحد بین المللی است. او گفت که تا روز چهارشنبه، نیروهای امنیتی بیش از 1300 فرد غیرمسلح از جمله بیش از 75 کودک را با استفاده از نیروی مرگبار یا در حین بازداشت از زمان تسلط ارتش در 1 فوریه کشته اند.
این اتهامات در پی محکومیت سوچی در روز دوشنبه به اتهام تحریک و نقض محدودیت‌های ویروس کرونا و محکومیت به چهار سال زندان است که به سرعت به نصف کاهش یافت. اقدام دادگاه به عنوان تلاش بیشتر حاکمان نظامی برای عقب انداختن دستاوردهای دموکراتیک سال های اخیر به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت.
در نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه «نگرانی عمیق» خود را نسبت به محکومیت سوچی، رئیس جمهور برکنار شده وین ماینت و دیگران ابراز کرد و درخواست های قبلی برای آزادی همه بازداشت شدگان خودسرانه را تکرار کرد.