سریلانکا: شرکت هواپیمایی سریلانکا سالانه 525 میلیون دلار ضرر دارد

کلمبو: شرکت هواپیمایی ملی سریلانکا با کمبود نقدینگی در روز جمعه اعلام کرد سالانه 525 میلیون دلار ضرر کرده است.
با نزدیک به 6000 پرسنل، خطوط هوایی سریلانکا بزرگ‌ترین و گران‌ترین شرکت دولتی خونریزی‌دهنده نقدینگی است که بودجه را تخلیه کرده و بدترین بحران مالی در تاریخ سریلانکا را تشدید کرده است.
کمک مالی 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به جزیره ورشکسته آسیای جنوبی مستلزم “تجدید ساختار” کلمبو – یک تعبیر برای خصوصی سازی – این شرکت هواپیمایی همراه با 51 شرکت دولتی زیان ده دیگر است.
این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که در سال منتهی به مارس 2022، 163.58 میلیارد روپیه (525 میلیون دلار) از دست داده است – بیش از سه برابر کسری آن در 12 ماه گذشته، زمانی که سفرهای هوایی تحت تأثیر همه‌گیری کووید-19 قرار گرفت.
این شرکت هواپیمایی در ماه دسامبر، هشت ماه پس از آن که خود دولت پس از اتمام ارز، بدهی خود را نپرداخت، سود اوراق قرضه 175 میلیون دلاری را پرداخت نکرد.
آشوک پاتیراج، رئیس هیئت مدیره، گفت: بحران مالی بی‌سابقه این کشور «چالش بزرگ‌تری را برای این شرکت هواپیمایی ایجاد کرد، زیرا این شرکت تازه شروع به بهبودی از بزرگترین چالشی که از زمان پیدایش خود با آن مواجه بود، یعنی همه‌گیری، داشت».
پاتیراج گفت امیدوار است «تجدید ساختار» سریلانکا را قابل دوام کند، اما در مورد طرح‌هایی برای فروش این اپراتور صحبت نکرد.
سوالاتی در مورد اینکه آیا سرمایه گذاران خصوصی مایل به سرمایه گذاری در شرکت هستند یا خیر مطرح شده است.
بحران اقتصادی سریلانکا باعث کمبود ماه‌ها غذا و سوخت شد و در اوج آن، گروهی خشمگین به ساختمان‌های دولتی یورش بردند و رئیس‌جمهور سابق را به تبعید تعقیب کردند.
دولت برای تلاش برای تقویت درآمد دولت، مالیات بر درآمد را دو برابر کرده، تعرفه های برق را افزایش داده و یارانه سوخت را حذف کرده است.
شرکت حامل پرچم این کشور از سال 2008، زمانی که مدیر اجرایی آن توسط ماهیندا راجاپاکسا، رئیس جمهور وقت، به دلیل امتناع از سرکوب مسافران کرایه برای ایجاد فضا برای اعضای خانواده رهبر که از سفر در لندن برمی‌گشتند، برکنار شد، سودی به دست نیاورد.