سعد حریری: حریری لبنان از سیاست کناره گیری کرد و خلاء فرقه ای را پشت سر گذاشت

در یک سخنرانی تلویزیونی بعد از ظهر دوشنبه، حریری – که سه بار نخست وزیر و برجسته ترین سیاستمدار سنی کشور بود – اعلام کرد که از زندگی سیاسی کناره گیری می کند. او از همه اعضای حزب جنبش آینده خود که بزرگترین بلوک پارلمانی سنی کشور را تشکیل می دهد، خواست که همین کار را انجام دهند.

حریری گفت که نه او و نه هیچ یک از اعضای حزبش برای انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه مه 2022 برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

حریری در کشوری با یک سیستم تقسیم قدرت اعترافی ظریف که در تعادل است، خلاء را در رهبری سنی بر جای می گذارد. چندین رسانه محلی گزارش داده اند که متحدان و دشمنان حریری تلاش کرده اند او را از حرکت بازدارند.

لبنان در تنگنای رکود مالی قرار دارد که با یک سری بن بست سیاسی با محوریت فساد، اختلافات اعترافی تقسیم قدرت و مسئله تسلیحات حزب الله مورد حمایت ایران تشدید شده است.

حریری 50 ساله که دارای تابعیت دوگانه لبنانی-سعودی است، گفت: «من متقاعد شده‌ام که در لبنان با توجه به نفوذ ایران، سردرگمی بین‌المللی، شکاف ملی، فرقه‌گرایی و خستگی دولت، جایی برای فرصت وجود ندارد. در سخنرانی خود

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در اقامتگاه پاین، اقامتگاه رسمی سفیر فرانسه در لبنان، در بیروت، در 31 اوت 2020 ملاقات می‌کند.

حریری بلافاصله پس از ترور پدرش، رفیق حریری، نخست وزیر فقید و سرمایه دار تجاری، در فوریه 2005 وارد صحنه سیاسی پرتلاطم لبنان شد. او با اندک تجربه سیاسی، ردای رهبری اهل سنت را به خود گرفت. آنچه پس از آن رخ داد دوره ای پر از خشونت، از جمله جنگ با اسرائیل و یک رشته ترورهای سیاسی – و همچنین بحران های اقتصادی بود.

حریری در بیشتر دوران فعالیت سیاسی خود مورد حمایت عربستان سعودی بود. وفاداری های سیاسی او او را در مقابل گروه ستیزه جو و سیاسی حزب الله قرار داد، رقابتی که صحنه سیاسی لبنان را برای نزدیک به دو دهه شکل داد. در سال 2017، ریاض به طور غیررسمی از حمایت حریری خودداری کرد.

به گفته منابع متعدد، در نوامبر 2017، عربستان سعودی به طور موقت نخست وزیر را بازداشت کرد و او را تحت فشار مجبور به استعفا کرد.

حریری از آن زمان به نخست وزیری بازگشت، اما بدون حمایت ریاض، شاهد کاهش مداوم در قدرت سیاسی خود بود. در اکتبر 2019، یک قیام مردمی علیه تشکیلات سیاسی لبنان، سومین دولت وی را سرنگون کرد.

حریری در پایان سخنرانی خود در روز دوشنبه به سخنرانی استعفای پدرش درست قبل از ترورش اشاره کرد.

حریری در حالی که اشک هایش را خفه می کرد، گفت: در نهایت بهترین کلمات برای این لحظه همان چیزی است که رفیق حریری 17 سال پیش در بیانیه غیبت خود گفت: «این کشور عزیز لبنان و مردم مهربانش را به خداوند متعال می سپارم». و از همه کسانی که در این دوره گذشته با من همکاری کردند صمیمانه تشکر می کنم.»