سفارت آمریکا در حالی که درگیری های سودان وارد هفته دوم می شود تخلیه شد

خارطوم، سودان، جو بایدن، رئیس‌جمهور سودان، روز یکشنبه گفت که ارتش آمریکا کارکنان سفارت آمریکا را از خارطوم تخلیه کرده است. ارتش سودان و یک گروه شبه نظامی پس از یک استراحت کوتاه وارد هفته دوم شدند.
جنگ در سودان صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است، در حالی که بازماندگان با کمبود برق و غذا دست و پنجه نرم می کنند.
بایدن در بیانیه ای که اواخر شنبه شب به وقت واشنگتن منتشر شد، گفت: «امروز به دستور من، ارتش ایالات متحده عملیاتی را برای بیرون کشیدن پرسنل دولت آمریکا از خارطوم انجام داد.
وی از “مهارت بی بدیل نیروهای ما که با موفقیت آنها را به امنیت رساندند” ابراز قدردانی کرد و افزود که جیبوتی، اتیوپی و عربستان سعودی در این عملیات کمک کرده اند.
نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، گروه شبه‌نظامی به شدت مسلح که در حال حاضر اقتدار ارتش عادی را در پایتخت و جاهای دیگر به چالش می‌کشد، ساعاتی قبل در توییتی اعلام کرد که «با مأموریت نیروهای ایالات متحده متشکل از 6 هواپیما برای تخلیه دیپلمات‌ها و آنها هماهنگ شده است. خانواده‌ها صبح یکشنبه».
کشورهای خارجی گفته اند که در حال آماده شدن برای تخلیه احتمالی هزاران نفر دیگر از اتباع خود هستند، اگرچه فرودگاه اصلی سودان همچنان بسته است.
بیش از 150 نفر از کشورهای مختلف یک روز قبل در اولین تخلیه غیرنظامیان اعلام شده به امنیت عربستان سعودی رسیده بودند.
با انتقال غیرنظامیان از جمله دیپلمات‌ها و مقامات بین‌المللی از بندر سودان به جده توسط نیروهای دریایی پادشاهی، درگیری‌ها در خارطوم پس از پایان آتش‌بس موقت در روز جمعه، اولین روز عید فطر، از سر گرفته شد.
عید معمولاً جشن بزرگی برای سودانی‌ها است که پایان ماه مبارک رمضان را نشان می‌دهد.
امسال با ترس، غم و گرسنگی مشخص شده است.
اوایل روز شنبه، ارتش سودان اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس این کشور، تماس هایی از رهبران چندین کشور دریافت کرده است تا “تسهیل و تضمین ایمنی برای تخلیه شهروندان و ماموریت های دیپلماتیک”.
این سازمان با اشاره به اینکه انتظار می‌رود تخلیه‌ها «در ساعات آینده» آغاز شود، افزود که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین قصد دارند اتباع خود را با استفاده از هواپیماهای نظامی از خارطوم خارج کنند.
برهان به شبکه تلویزیونی العربیه متعلق به عربستان سعودی گفت که ارتش کنترل “همه فرودگاه ها به جز فرودگاه خارطوم” و یکی در نیالا، پایتخت دارفور جنوبی را در دست دارد.
جنگ شهری در 15 آوریل بین نیروهای وفادار به برهان و معاون او، محمد حمدان داگلو، آغاز شد.
داگلو فرماندهی نیروهای RSF را برعهده دارد که از جنگجویان جنجاوید که توسط رهبر پیشین عمر البشیر در دارفور رها شده بودند، پدید آمدند و متهم به جنایات جنگی شدند.
به گفته شاهدان، علیرغم اینکه ارتش یک روز قبل از آتش بس سه روزه خبر داده بود، روز شنبه، صدای تیراندازی شدید، انفجارهای شدید و هواپیماهای جنگنده در بسیاری از مناطق پایتخت شنیده شد.
دو آتش بس 24 ساعته اعلام شده در اوایل هفته نیز نادیده گرفته شد.
RSF در بیانیه یکشنبه خود افزود: “ما تعهد خود را به آتش بس در طول آتش بس اعلام شده، برای باز کردن دالان های بشردوستانه و تضمین امنیت و رفاه شهروندان تجدید می کنیم.”
داگلو در بیانیه‌ای گفت که با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، «بحران کنونی» را مورد بحث قرار داده است و «بر آتش‌بس بشردوستانه، معابر امن و حفاظت از کارکنان بشردوستانه تمرکز کرده است».
تاکنون پنج بشردوستانه، از جمله چهار نفر از آژانس های مرتبط با سازمان ملل کشته شده اند.
در خارطوم، شهری پنج میلیون نفری، درگیری باعث شده است که غیرنظامیان وحشت زده در خانه های خود پناه بگیرند. بسیاری از آنها فقط برای تهیه مواد غذایی فوری — که ذخایر آنها رو به کاهش است — یا فرار از شهر جسارت کرده اند.
در حالی که پایتخت شاهد برخی از شدیدترین نبردها بوده است، اما در سراسر کشور رخ داده است.
نبردها در دارفور شدت گرفته است، جایی که پزشکان بدون مرز (MSF) در شهر الفاشر گفته اند که تعداد بیمارانی که با گلوله زخمی شده اند، که بسیاری از آنها کودک هستند، “غرق” شده اند.
برنامه‌های بیشتری برای تخلیه خارجی‌ها در حال انجام است و کره جنوبی و ژاپن نیروهای خود را در کشورهای مجاور مستقر کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی اقدامی مشابه است.
به گزارش هفته نامه آلمانی اشپیگل، وزرای دفاع و امور خارجه آلمان روز شنبه جلسه بحرانی را در مورد احتمال تخلیه احتمالی، پس از اینکه سه هواپیمای ترابری نظامی روز چهارشنبه مجبور به بازگشت شدند، برگزار کردند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که بیش از 420 نفر در درگیری ها در سراسر سودان کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند، اما گمان می رود تعداد واقعی کشته ها بیشتر باشد.
اتحادیه پزشکان گفت که بیش از دو سوم بیمارستان ها در خارطوم و ایالت های همجوار اکنون “خارج از خدمات” هستند و حداقل چهار بیمارستان در ایالت کردوفان شمالی گلوله باران شدند.
برنامه جهانی غذا گفت که خشونت می تواند میلیون ها نفر را در کشوری که یک سوم جمعیت آن به کمک نیاز دارند به گرسنگی بکشاند.
مناقشه برهان و داگلو بر روی ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی متمرکز بود، شرطی کلیدی برای توافقی با هدف احیای گذار دموکراتیک سودان پس از سرنگونی ارتش بشیر توسط ارتش در آوریل 2019 پس از اعتراضات مردمی.
در اکتبر 2021، برهان و داگلو به نیروهای خود ملحق شدند تا یک دولت غیرنظامی را که پس از سقوط بشیر مستقر شده بود، سرنگون کنند.
داگلو اکنون می‌گوید که کودتا یک “اشتباه” بوده است، در حالی که برهان معتقد است که “ضروری” است که گروه‌های بیشتری وارد سیاست شوند.