سناتورهای آمریکایی: روسیه: توافق بر سر لایحه تحریم های روسیه در این هفته امکان پذیر است

دو سناتور برجسته روز یکشنبه گفتند که سناتورهای آمریکایی به توافق بر سر قانونی برای تحریم روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین، از جمله برخی اقداماتی که ممکن است قبل از هر گونه تهاجمی عملی شوند، بسیار نزدیک هستند.
سناتورها باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، و جیمز ریش، جمهوری خواه ارشد آن، امیدوار بودند که این لایحه را در این هفته پیش ببرند.
منندز در برنامه “State of the Union” شبکه سی ان ان با استفاده از یک مرجع فوتبال آمریکایی به معنای بسیار نزدیک به دروازه گفت: “من آن را اینگونه توصیف می کنم که ما در خط یک یارد هستیم.”
منندز گفت که عزم قوی دو حزبی برای حمایت از اوکراین و مجازات روسیه در صورت حمله به اوکراین وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا توافقی در این هفته حاصل می شود، گفت: من معتقدم که به نتیجه خواهیم رسید.
یکی از دستیاران سنا گفت، مقامات ارشد دولت بایدن روز پنجشنبه برای همه سناتورهای آمریکایی یک جلسه توجیهی محرمانه برگزار خواهند کرد. رهبران کنگره درخواست کرده بودند که در مورد این وضعیت توضیحاتی ارائه کنند.
روسیه ماه‌هاست که نیروهای خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است و از ناتو خواسته است تا نیروها و تسلیحات خود را از شرق اروپا خارج کند و این کشور شوروی سابق را از پیوستن به ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده منع کند.
رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی از اقدام فوری حمایت می کند و از غرب به خاطر انتظار برای اعمال تحریم های مخرب بیشتر انتقاد کرده است.
لایحه سنا مهم‌ترین بانک‌های روسیه و بدهی‌های دولتی روسیه را هدف قرار می‌دهد و همچنین کمک‌های نظامی بیشتری به اوکراین ارائه می‌کند.
منندز گفت: برخی از تحریم‌های موجود در این لایحه ممکن است قبل از هرگونه تهاجم به دلیل اقداماتی که روسیه قبلا انجام داده است، از جمله حملات سایبری به اوکراین، عملیات پرچم دروغین و تلاش‌ها برای تضعیف دولت اوکراین در داخل اعمال شود.
او گفت که اگر روسیه حمله کند، تحریم‌های کوبنده‌تری به دنبال خواهد داشت، “اما کمک‌های مرگبار هر چه باشد به شما منتقل خواهد شد.”
هنوز هم بین سناتورهای دو حزب اختلاف نظر وجود دارد، به ویژه در مورد اعمال تحریم ها بر خط لوله گاز طبیعی نورد استریم 2.
ریش گفت: “ما در حال کار روی آن هستیم. من فکر می کنم که این آخرین عبور از T خواهد بود، قبل از اینکه همه آنها را در خط پایان قرار دهیم.”
اوکسانا مارکارووا، سفیر کیف در ایالات متحده، در شبکه CBS گفت: اوکراین خواستار هر دو اقدام است – تحریم‌ها در حال حاضر و پس از هر حمله‌ای بیشتر.
مارکارووا تنش‌هایی را که روز جمعه آشکار شد، زمانی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ایالات متحده را به دامن زدن به وحشت در مورد حمله احتمالی روسیه متهم کرد، کم اهمیت جلوه داد.
او گفت: “هیچ اصطکاک وجود ندارد.” “ما می توانیم نظرات متفاوتی داشته باشیم” اما ایالات متحده شریک و دوست استراتژیک اوکراین است و روابط در بالاترین سطح خود در دهه های اخیر است.