سنا: دموکرات های سنای آمریکا از لایحه تحریم روسیه رونمایی می کنند

سناتور رابرت منندز گفت: دموکرات‌های سنای آمریکا روز چهارشنبه از لایحه‌ای رونمایی خواهند کرد که تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مقامات ارشد دولتی و نظامی روسیه، از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و موسسات بانکی کلیدی در صورتی که مسکو درگیر خصومت‌ها علیه اوکراین شود، وضع خواهد کرد.
قانون پیشنهادی شامل مقرراتی برای کمک به تقویت امنیت اوکراین است و ایالات متحده را تشویق می کند تا “تمام اقدامات موجود و مناسب” را برای اطمینان از خط لوله روسیه به آلمان نورد استریم 2 – که “ابزار نفوذ بدخیم فدراسیون روسیه” است – در نظر بگیرد. عملیاتی نشود
منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای گفت: «این قانون کاملاً روشن می‌کند که سنای ایالات متحده بیکار نخواهد ماند زیرا کرملین تهدید به حمله مجدد به اوکراین می‌کند». منندز این لایحه را روز چهارشنبه ارائه خواهد کرد.
روسیه حدود 100000 سرباز در مرز اوکراین جمع آوری کرده است و واشنگتن در تلاش است مسکو را از حمله مجدد به این کشور منصرف کند.
این لایحه که برای اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد، همچنین شرکت‌هایی در روسیه را هدف قرار می‌دهد که سیستم‌های پیام‌رسان ایمن مانند SWIFT را ارائه می‌کنند که بانک‌ها از آن برای تبادل اطلاعات کلیدی با سایر موسسات مالی استفاده می‌کنند.
سخنگوی منندز گفت که نزدیک به دوجین دموکرات سنا، از جمله چاک شومر، رهبر اکثریت، این لایحه را تایید کرده اند.
سخنگوی شورای امنیت ملی به واشنگتن پست گفت که کاخ سفید از لایحه منندز حمایت می کند که در صورت تهاجم روسیه، “هزینه های سنگینی برای اقتصاد روسیه ایجاد خواهد کرد”.
این سخنگو گفت که لایحه دیگری که توسط سناتور جمهوری خواه تد کروز حمایت می شود، “مقابله با تجاوز بیشتر روسیه یا محافظت از اوکراین نخواهد بود.”
کروز ماه گذشته با شومر قراردادی منعقد کرد که طی آن سناتور تگزاس، ده ها تن از نامزدهای سفارت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را آزاد کرد. لایحه کروز در این هفته به رای گیری گذاشته می شود، اما برای تصویب به 60 رای نیاز دارد که مانعی بزرگ در سنا است.
لایحه منندز جایگزینی برای دموکرات‌هایی که از تحریم‌های 11 میلیارد دلاری خط لوله نورد استریم 2 حمایت می‌کنند، که تکمیل شده اما در انتظار تاییدیه آلمان است، ارائه می‌کند و تصویب لایحه کروز را دشوارتر می‌کند.
بسیاری از دموکرات ها از تحریم این خط لوله حمایت کرده اند، زیرا این خط لوله اوکراین را دور می زند و این کشور را از هزینه های ترانزیت محروم می کند.
لایحه کروز بدون در نظر گرفتن اینکه روسیه دوباره به اوکراین حمله می کند یا نه، تحریم ها را در عرض 15 روز پس از تصویب، اعمال می کند و به کنگره اجازه می دهد در صورتی که رئیس جمهور تحریم ها را لغو کند، به بازگرداندن تحریم ها رأی دهد.
این خط لوله که توسط شرکت گاز دولتی روسیه گازپروم حمایت می شود، سوخت را برای آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، که نیروگاه های زغال سنگ و هسته ای را تعطیل می کند، و همچنین سایر کشورهای بزرگ تامین می کند.
چند سناتور دموکرات اواخر روز دوشنبه، پس از دیدار با مقامات دولت بایدن، گفتند که معتقدند تحریم‌های کروز بر نورد استریم 2 می‌تواند به روابط با آلمان آسیب برساند.