سنگاپور و مالزی مرزهای زمینی خود را در میان نگرانی ها در مورد نوع Omicron باز می کنند

سنگاپور: سنگاپور و مالزی یکی از شلوغ ترین مرزهای زمینی جهان را روز دوشنبه بازگشایی کردند و به مسافران واکسینه شده پس از نزدیک به دو سال تعطیلی به دلیل همه گیری کووید-19 اجازه عبور دادند.
اگرچه مسافران از فرصت دیدار مجدد با خانواده و دوستان استقبال کردند، اما نگرانی هایی وجود داشت که ممکن است مرز دوباره به دلیل نوع جدید ویروس کرونا Omicron بسته شود.
در پایانه اتوبوس کوئین استریت در سنگاپور، چند ده نفری که منتظر سوار شدن به اولین اتوبوس های مالزی بودند، ابراز احتیاط کردند.
یوجین هو، یک بانکدار 31 ساله که سنگاپور را برای اولین بار در نزدیک به دو سال ترک می کند، گفت: “مرزها ممکن است به زودی به دلیل نوع جدید بسته شوند.” “من در واقع بسیار نگران گیر افتادن هستم.”
مسافران باید قبل از حرکت آزمایش کووید-19 منفی داشته باشند، و مالزی همچنین مسافران را ملزم به انجام آزمایش هنگام ورود می‌کند، اقدامی که سنگاپور روز یکشنبه به دلیل نگرانی در مورد نوع Omicron دنبال کرد.
اسماعیل صبری یعقوب نخست وزیر مالزی روز دوشنبه در یکی از گذرگاه های مرزی زمینی از سوی لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور مورد استقبال قرار گرفت که اولین سفر رسمی وی به عنوان نخست وزیر به سنگاپور بود.
سیوا کومار، یک مهندس 41 ساله در صنعت نیمه هادی، با تماس های دو پسر نوجوانش که مشتاقانه منتظر بازگشت او بودند غرق شده بود.
کومار گفت: “تمام صبح آنها مدام زنگ می زنند، “الان کجایی؟ هنوز سوار اتوبوس شدی؟” “(می خواهم) آنها را در آغوش بگیرم، ببوسمشان. واقعا دلم برایشان تنگ شده بود.”
حدود 300000 مالزیایی روزانه قبل از همه گیری به سنگاپور رفت و آمد داشتند.
بسته شدن ناگهانی مرز در مارس 2020 ده‌ها هزار نفر را از هر دو طرف سرگردان کرد، از خانواده‌ها جدا شدند و از شغل خود ترسیدند.
براساس دستورالعمل‌های منتشر شده توسط دولت سنگاپور، طبق ترتیبات جدید، حداکثر 1440 مسافر از هر طرف می‌توانند هر روز بدون قرنطینه از مرز زمینی عبور کنند، در صورتی که تابعیت، اقامت دائم یا ویزای طولانی‌مدت در کشور مقصد داشته باشند.
خط هوایی واکسینه شده بین دو کشور نیز از روز دوشنبه آغاز شد.
سنگاپور 85 درصد از کل جمعیت خود را واکسینه کرده است، در حالی که حدود 80 درصد از جمعیت مالزی واکسینه شده اند.
سنگاپور، با جمعیت 5.5 میلیون نفری سالخورده، به شدت به مالزیایی‌های ساکن ایالت جوهور در جنوب این کشور برای کارکنان مشاغل مختلف از رستوران‌ها تا تولید نیمه‌رساناها متکی است.
سنگاپور روز یکشنبه 747 مورد ابتلای محلی کووید-19 را گزارش کرد که کمترین آمار از اواسط سپتامبر است. مالزی روز یکشنبه 4239 مورد ابتلا را گزارش کرد که کمترین تعداد از اوایل نوامبر است.