سهام قبل از بازار: بعد از عجله تعطیلات چه چیزی برای زنجیره‌های تامین قرار می‌گیرد

” [index] محققان فدرال رزرو نیویورک در این هفته گفتند که به نظر می رسد فشارهای زنجیره تامین جهانی، در حالی که هنوز از نظر تاریخی بالا است، به اوج خود رسیده است و ممکن است در آینده تا حدودی تعدیل شود.

آلودگی های بی سابقه باعث کمبود کارگران در بنادر و سایر مراکز حمل و نقل می شود، در حالی که سیاست های “کووید صفر” بر تولیدکنندگانی که به دنبال افزایش تقاضا برای کالاها از ادامه تولید ناامید شده اند تأثیر می گذارد.

مارتین دیکسون، مدیر محصولات تحقیقاتی در شرکت مشاوره Drewry، به من گفت: “ما در حال حاضر شاهد کمبود نیروی کار در سراسر زنجیره تامین هستیم.”

تراشه‌سازان سامسونگ و میکرون مجبور شده‌اند عملکرد خود را در شهر شیان چین، یک مرکز صنعتی که از 23 دسامبر در قرنطینه شدید قرار دارد، تنظیم کنند.

جودا لوین، محقق ارشد گروه Freightos، به من گفت که نرخ حمل و نقل برای کانتینرهای 40 فوتی از آسیا به ساحل غربی آمریکای شمالی در نوامبر با پایان یافتن “فصل اوج” حدود 25 درصد کاهش یافت و “از آن زمان تقریباً در سطح باقی مانده است.”

آنها قبل از تعطیلات سال نو قمری در ماه فوریه دوباره شروع به افزایش می کنند، زیرا کشورهای مصرف کننده مانند ایالات متحده قبل از بسته شدن کارخانه ها در چین اقلامی را ذخیره می کنند.

طبق داده‌هایی که Drewry به CNN Business ارائه کرد، هزینه ارسال یک کانتینر 40 فوتی از شانگهای به لس‌آنجلس این هفته با 3 درصد افزایش به 10221 دلار رسید.

لوین فکر نمی کند که نرخ ها به سطح اوج فصل بازگردد. با این حال، او فکر می‌کند که تا زمانی که تقاضا قوی باشد و بنادر همچنان با ازدحام دست و پنجه نرم کنند، آنها بالا خواهند ماند.

“آنها [factors] تنها زمانی کاهش می یابد که هزینه مصرف کننده برای کالاها کاهش یابد، که به ویژه با افزایش فعلی Omicron، قریب الوقوع به نظر نمی رسد.” او گفت.

لوین گفت که یک “بازگشت به حالت عادی” به آرامی و احتمالا در طول سال 2023 اتفاق خواهد افتاد.

خط پایانی: تعدیل جزئی در هزینه ها از پاییز گذشته زندگی را برای شرکت ها در سراسر زنجیره تامین آسان نمی کند. غول مبلمان Ikea هفته گذشته اعلام کرد که قیمت ها را در فروشگاه های خود در سال 2022 به طور متوسط ​​9 درصد افزایش می دهد تا به جبران هزینه های بالاتر از جمله برای حمل و نقل کمک کند.

برخی از خودروسازان همچنین اعلام کرده‌اند که به دلیل کمبود مداوم تراشه‌های کامپیوتری، انتظار ندارند تولید خود را در نیمه اول سال جاری افزایش دهند.

مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری شرکت دایملر، سازنده مرسدس بنز، اخیراً به خبرنگاران گفت: «کمبود تراشه نیز در سال 2022، به ویژه در نیمه اول، ما را همراهی خواهد کرد. انتظار نمی رود ظرفیت تولید در نیمه اول سال افزایش یابد.

با توجه به افزایش نرخ بهره، سهام فناوری با شدت بیشتری مواجه می شوند

سهام‌های فناوری روز چهارشنبه شکست خوردند و در آستانه زیان‌های عمیق‌تری در روز پنجشنبه هستند زیرا سرمایه‌گذاران برنامه‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ‌های بهره را برای اولین بار از زمان شیوع همه‌گیری کووید-19 ارزیابی می‌کنند.

سهام جهانی پس از یک روز سخت در وال استریت سقوط کرد

آخرین مورد: نزدک کامپوزیت در جلسه دیروز 3.3 درصد سقوط کرد، بدترین عملکرد یک روزه شاخص فناوری سنگین از فوریه 2021. معاملات پیش از بازار نشان می دهد که این روند هنوز به پایان نرسیده است.

وال استریت قبلاً به دنبال جهش بازده اوراق قرضه دولتی ایالات متحده، سهام فناوری را دامپینگ می کرد.

با پیش بینی افزایش نرخ بهره از نزدیک به صفر در حالی که فدرال رزرو برای مهار تورم حرکت می کند، بازدهی افزایش یافته است. این می تواند به درآمدهای آینده شرکت های با رشد بالا آسیب برساند، زیرا سرمایه گذاری های کمتر جذاب به نظر می رسند.

اما انتظارات برای اقدام قریب الوقوع فدرال رزرو روز چهارشنبه با انتشار صورتجلسه در ماه دسامبر افزایش یافت.

آنها نشان دادند که بانک مرکزی می تواند نرخ بهره را سریعتر از آنچه سرمایه گذاران پیش بینی می کردند افزایش دهد. برخی از سیاست گذاران نیز می خواهند با کوچک کردن ترازنامه فدرال رزرو به زودی پس از شروع به حرکت بالاتر نرخ بهره، ترمز کنند.

لارنس گیلوم، استراتژیست درآمد ثابت در LPL Financial، گفت: «صورتجلسات، تغییرات اخیر فدرال رزرو و تمایل آن برای شروع حذف تسهیلات پولی در سال جاری را تأیید می کند. در حالی که بیشتر اطلاعات شناخته شده بود، برخی از اعضا می خواستند به زودی پس از اولین افزایش نرخ بهره، شروع به کاهش ترازنامه 8.5 تریلیون دلاری فدرال رزرو کنند، احتمالاً در جلسات آتی بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این فضا را تماشا کنید: فدرال رزرو تحت ریاست جروم پاول بسیار محتاط بوده است که مراحل بعدی خود را به بازارها ارسال کند. اما ظرفیت غافلگیری در سال جاری بیشتر است زیرا سیاست گذاران تورم سخت را ارزیابی می کنند و به روند ظریف کاهش سطوح بی سابقه حمایت از اقتصاد ادامه می دهند.

این بانک فکر می کند بیت کوین می تواند به 100000 دلار برسد

قیمت بیت کوین اخیراً کاهش یافته است. در روز پنج‌شنبه، زیر 43000 دلار معامله شد که نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در چند ماه اخیر بود.

اما گلدمن ساکس فکر می کند که به مراتب بالاتر می رود – اگر سرمایه گذاران مایل به صبر باشند.

این بانک سرمایه‌گذاری این هفته اعلام کرد که با ارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان می‌تواند تا پنج سال آینده بیش از دو برابر شود و به بیش از 100000 دلار در هر سکه برسد.

زک پاندل، استراتژیست در گزارشی گفت: “ما فکر می کنیم که سهم بازار بیت کوین به احتمال زیاد در طول زمان به عنوان محصول جانبی پذیرش گسترده دارایی های دیجیتال افزایش می یابد.”

پاندل استدلال می کند که بیت کوین به طور فزاینده ای سهم بازار را از طلا که در حدود 1800 دلار در هر اونس متوقف شده است، ربوده است. این فلز به عنوان یک پوشش موثر در برابر تورم و افت در سایر بخش های بازار دیده می شود.

او گفت که بیت کوین در حال حاضر حدود 20 درصد از بازار دارایی هایی را تشکیل می دهد که به عنوان فروشگاه های ارزش دیده می شوند. پاندل فکر می کند که بیت کوین می تواند شاهد افزایش سهم خود به 50 درصد باشد و در این فرآیند قیمت آن سالانه 17 تا 18 درصد افزایش یابد.

گفته شد: طرفداران بیت کوین دوست دارند در مورد پتانسیل این ارز دیجیتال به عنوان “طلای دیجیتال” بحث کنند. اما در حال حاضر، نوسانات و همبستگی قوی آن با چرخش در بازار سهام، آن را به یک فروش سخت تبدیل کرده است. موفقیت بیت کوین، حداقل در این زمینه، به این بستگی دارد که آیا نوسانات آن می تواند کوچکتر شود و آیا تجارت می تواند از سایر سرمایه گذاری های مخاطره آمیز جدا شود.

تا بعدی

Bed Bath & Beyond (BBBY)، برندهای صورت فلکی (STZ) و والگرین (WBA) نتایج را قبل از باز شدن بازارهای ایالات متحده گزارش دهید.

همچنین امروز:

  • درخواست های اولیه بیکاری ایالات متحده برای هفته گذشته در ساعت 8:30 صبح به وقت شرقی می رسد.
  • شاخص غیر تولیدی ISM، که بخش خدمات ایالات متحده را ردیابی می کند، در ساعت 10 صبح به وقت شرقی منتشر می شود.

فردا: گزارش مشاغل ایالات متحده در ماه دسامبر در کانون توجه قرار خواهد گرفت. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی Refinitiv انتظار دارند بدانند که 400000 شغل اضافه شده است.