سودان: آمریکا و عربستان سعودی از طرف‌های درگیر در سودان خواستند آتش‌بس ناقص را تمدید کنند.

قاهره: ایالات متحده و عربستان سعودی از طرف‌های درگیر در سودان خواستند آتش‌بس شکننده‌ای را که روز دوشنبه منقضی می‌شود، تمدید کنند، زیرا هفته‌ها درگیری در پایتخت و سایر نقاط این کشور آفریقایی به بن‌بست رسیده است.
ارتش سودان و یک نیروی شبه‌نظامی رقیب که از اواسط آوریل برای کنترل سودان می‌جنگند، هفته گذشته با میانجیگری آمریکا و سعودی‌ها با آتش‌بس یک هفته‌ای موافقت کردند. با این حال، آتش بس، مانند آتش بس های قبل از آن، نبرد را در پایتخت خارطوم و سایر نقاط کشور متوقف نکرد.
آمریکا و عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترک بامداد یکشنبه خواستار تمدید آتش‌بس فعلی شدند که در ساعت 9:45 شب دوشنبه به وقت محلی منقضی می‌شود.
در این بیانیه آمده است: «در حالی که تمدید آن ناقص است، با این وجود، تحویل کمک‌های بشردوستانه ضروری فوری به مردم سودان را تسهیل می‌کند».
در این بیانیه همچنین از دولت نظامی سودان و نیروهای پشتیبانی سریع رقیب خواست تا به مذاکرات برای دستیابی به توافق در مورد تمدید آتش بس ادامه دهند.
نبرد در اواسط آوریل بین ارتش و نیروهای قدرتمند RSF درگرفت. هم فرمانده نظامی ژنرال عبدالفتاح برهان و هم RSF رهبر ژنرال محمد حمدان داگالو کودتای سال 2021 را رهبری کرد که دولت نخست وزیر عبدالله حمدوک تحت حمایت غرب را برکنار کرد.
این درگیری صدها نفر را کشته، هزاران نفر را زخمی کرده و کشور را نزدیک به فروپاشی کرده است. به گفته آژانس مهاجرت سازمان ملل، این کشور نزدیک به 1.4 میلیون نفر را مجبور به ترک خانه های خود به مناطق امن در داخل سودان یا کشورهای همسایه کرده است.
ساکنان از تجدید درگیری های پراکنده در روز یکشنبه در بخش هایی از شهر همجوار پایتخت، امدورمان خبر دادند، جایی که هواپیماهای ارتش در حال پرواز بر فراز شهر دیده شدند. درگیری در الفاشر، مرکز استان دارفور شمالی نیز گزارش شده است.
در بیانیه‌ای جداگانه، ایالات متحده و عربستان سعودی ارتش و نیروهای RSF را به نقض آتش‌بس متهم کردند و گفتند که چنین نقض‌هایی «به طور قابل‌توجهی مانع ارائه کمک‌های بشردوستانه و بازگرداندن خدمات ضروری شده است».
در این بیانیه به حملات هوایی ارتش از جمله حمله‌ای که بر اساس گزارش‌ها دست‌کم دو نفر در روز شنبه در خارطوم کشته شدند، اشاره کرد. RSF همچنین به اشغال خانه های غیرنظامی، مشاغل خصوصی و ساختمان های عمومی و غارت برخی از منازل ادامه داد.
در بیانیه آمده است: «هر دو طرف به تسهیل‌کنندگان گفته‌اند که هدفشان کاهش تنش برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه و تعمیرات ضروری است، با این حال هر دو طرف برای تشدید بیشتر موضع‌گیری می‌کنند.»
درگیری به بن بست رسیده است زیرا هیچ یک از طرفین نتوانسته اند پس از شش هفته درگیری ضربه قاطعی به طرف مقابل وارد کنند.
در دو هفته اول جنگ، حملات هوایی ارتش، اردوگاه های RSF را در داخل و خارج از پایتخت هدف قرار داد و پایگاه های نیروهای شبه نظامی را فلج کرد. این امر نیروهای RSF را مجبور کرد در مناطق پرجمعیت مستقر شوند، جایی که خانه‌ها و سایر اموال مردم را تصرف کردند و از آنها به عنوان پوششی در برابر حملات هوایی ارتش استفاده می‌کنند.
بازداشت دکتر علا الدین عوض هنوز طلاستیک جراح برجسته و فعال دموکراسی، در Omdurman غوغایی در کشور ایجاد کرد و گروه های پزشکی و حقوق بشر در سودان و خارج از سودان خواستار آزادی او شدند.
به گفته سندیکای پزشکان سودان، گروهی از مردان مسلح یکشنبه به خانه نوغود یورش بردند و او را بازداشت کردند. گفته می شود او به مکان نامعلومی منتقل شد.
نیروهای آزادی و تغییر، ائتلاف حامی دموکراسی، گفت که مردان مسلح ادعا کردند که اعضای ارتش و سرویس اطلاعاتی هستند. در این بیانیه آمده است که بازداشت نوغود بخشی از کارزاری است که فعالان دموکراسی خواه را هدف قرار داده است و خواستار آزادی فوری او شد.
به گزارش رسانه های محلی، این تحول پس از آن صورت گرفت که نوگود هفته گذشته به یک ایستگاه تلویزیونی گفت که ارتش کمک های پزشکی ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی را ضبط کرده و آن را در یک بیمارستان نظامی در Omdurman ذخیره کرده است.
وی گفت که پزشکان از دسترسی به این مرکز محروم شده اند که آنها خواستار سهمی در کمک به سایر بیمارستان ها شده اند. او گفت که به آنها گفته شد که ابتدا برای دسترسی به مجوز نیاز است.
سخنگوی ارتش روز یکشنبه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.
این بیانیه آمریکا و عربستان دو روز پس از آن صادر شد که برهان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار برکناری نماینده سازمان ملل در کشورش شد، سخنگوی سازمان ملل متحد از این نامه “شوک” شد.
فرستاده، ولکر پرتس، ابتدا در طول تلاش های نامناسب این کشور برای گذار به دموکراسی و سپس در طول تلاش ها برای پایان دادن به جنگ فعلی، یک میانجی کلیدی در سودان بوده است.
نامه برهان پس از آن منتشر شد که پرتس طرف های درگیر را به بی توجهی به قوانین جنگ با حمله به خانه ها، مغازه ها، عبادتگاه ها و تاسیسات آب و برق متهم کرد.
پرتس هفته گذشته در جلسه توجیهی خود در شورای امنیت سازمان ملل، رهبران ارتش و نیروهای RSF را مسئول این جنگ دانست و گفت که آنها تصمیم گرفته اند “درگیری حل نشده خود را در میدان نبرد حل و فصل کنند تا روی میز.”