سولدین: آرمان سولدین خبرنگار خبرگزاری فرانسه در شرق اوکراین کشته شد

چاسیو یار: آرمان هماهنگ کننده ویدیوی خبرگزاری فرانسه در اوکراین سولدین خبرنگاران خبرگزاری فرانسه که شاهد این حادثه بودند گفتند که روز سه شنبه بر اثر شلیک موشک در نزدیکی چاسیو یار در شرق اوکراین کشته شد.
این حمله حوالی ساعت 4:30 بعد از ظهر (1330 به وقت گرینویچ) در حومه شهر نزدیک باخموت، مرکز درگیری های چند ماهه در شرق اوکراین رخ داد.
تیم خبرگزاری فرانسه در حالی که در کنار گروهی از سربازان اوکراینی حضور داشتند، مورد شلیک موشک های Grad قرار گرفت.
سولدین 32 ساله بر اثر اصابت راکت به نزدیکی محل درازکش کشته شد. بقیه اعضای تیم آسیب ندیده بودند.
فابریس فرایز، رئیس خبرگزاری فرانسه گفت: «کل آژانس از از دست دادن آرمان ویران شده است.
مرگ او یادآور خطرات و خطراتی است که هر روزه خبرنگارانی که درگیری در اوکراین را پوشش می دهند، با آن مواجه می شوند.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در توییتر از سالدین ادای احترام کرد و از “شجاعیت” او قدردانی کرد.
مکرون با بیان اینکه در درد بستگانش و همه همکارانش شریک است، نوشت: “با شجاعت از اولین ساعات درگیری در جبهه حضور داشت تا حقایق را مشخص کند. برای اطلاع ما.”
وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای در توییتر به خانواده و همکاران سولدین تسلیت گفت و گفت که او در حمله موشکی روسیه به چاسیو یار در منطقه شرقی دونتسک کشته شد.
در این بیانیه آمده است: “او زندگی خود را وقف اطلاع رسانی به جهان در مورد حقیقت کرد. میراث او و همچنین هدف او زنده خواهد ماند.”
سولدین متولد سارایوو، یک تبعه فرانسوی بود که در سال 2015 برای خبرگزاری فرانسه به عنوان کارآموز در دفتر آن در رم شروع به کار کرد و بعداً در لندن استخدام شد.
او بخشی از اولین تیم AFP بود که پس از شروع تهاجم روسیه در 24 فوریه 2022 به اوکراین اعزام شد و روز بعد به این کشور رسید.
سولدین از سپتامبر در اوکراین زندگی می کرد و پوشش ویدئویی تیم را رهبری می کرد و به طور منظم به خطوط مقدم در شرق و جنوب سفر می کرد.
“متعهد به هنر خود”
بر اساس گزارش گروه‌های مدافع رسانه گزارشگران، مرگ سولدین به این معنی است که حداقل 11 روزنامه‌نگار یا تعمیرکار و رانندگان تیم‌های رسانه‌ای که جنگ در اوکراین را پوشش می‌دهند کشته شده‌اند. بدون مرز (RSF) و کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ).
در واشنگتن، کاخ سفید همچنین به سولدین ادای احترام کرد و کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی، گفت که جهان مدیون خبرنگارانی است که جان خود را در پوشش گزارش درگیری از دست دادند.
او در بیانیه ای گفت: روزنامه نگاری برای یک جامعه آزاد اساسی است.
مدیر اخبار جهانی این خبرگزاری، “کار درخشان آرمان همه چیزهایی را در بر می گیرد که باعث شده ما به روزنامه نگاری خبرگزاری فرانسه در اوکراین افتخار کنیم.” فیل چتویند گفت.
“مرگ آرمان یادآوری وحشتناکی از خطرات و خطرات پوشش این جنگ است. افکار ما امشب با خانواده و دوستان او و همه مردم ما در اوکراین است.”
کریستین بوهاگیار، مدیر اروپای خبرگزاری فرانسه، از سالدین به عنوان “یک خبرنگار واقعی روی زمین، همیشه آماده برای کار حتی در سخت ترین مکان ها” یاد کرد. او کاملاً به حرفه خود اختصاص داده بود.
همکاران گفتند سولدین به طور خاص می‌دانست که چگونه زندگی مردم عادی گرفتار در مناقشه اوکراین را بازگو کند و ناامیدانه در تلاش برای زنده ماندن در میان هرج و مرج است.
در کیف، او یک لحظه حساس بین یک پدر سرباز وظیفه و پسر خردسالش که به خارج از کشور فرار کرده بودند، پیدا کرد و در یک بازی استراتژیک آنلاین به هم پیوستند.
اوایل این ماه، او حتی یک جوجه تیغی مجروح را از یک سنگر نجات داد و او را به سلامت رساند. اسمش را لاکی گذاشت.
بنیانگذار سازمان حقوق حیوانات اوکراینی UAnimals، اولکساندر تودورچوک، از “مهربانی مطلق” سولدین زمانی که به کمک جوجه تیغی آمد صحبت کرد.
تودورچوک در فیس بوک نوشت، UAnimals برای داوطلبان و پناهگاه هایی که جوجه تیغی ها را نجات می دهند، کمک مالی ایجاد می کرد.