سونامی پس از فوران آتشفشان تونگا در ساموآی آمریکا مشاهده شد

یک آتشفشان زیرآبی در نزدیکی تونگا روز شنبه فوران کرد و باعث هشدار سونامی برای چندین کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام جنوبی شد و تصاویری در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که امواج به خانه‌ها برخورد می‌کنند.
یک ناظر سونامی مستقر در ایالات متحده گفت که امواج سونامی در پایتخت تونگا و پایتخت ساموآی آمریکایی مشاهده شد.
اداره هواشناسی استرالیا گفت که فوران آتشفشان زیرآبی هونگا تونگا-هونگا هااپای در ساعت 410 به وقت گرینویچ، واقع در 65 کیلومتری شمال نوکوآلوفا، باعث سونامی 1.2 متری شد.
این آژانس گفت که به نظارت بر وضعیت ادامه می دهد اما هیچ گونه تهدید سونامی برای سرزمین اصلی استرالیا، جزایر یا قلمروها صادر نشده است.
مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام گفت که امواج سونامی 2.7 فوتی (83 سانتی متری) توسط سنج ها در نوکوآلوفا، پایتخت تونگا و امواج 2 فوتی در پاگو پاگو، پایتخت ساموآی آمریکا مشاهده شد.
این ناظر مستقر در ایالات متحده بعداً هشدارهای مربوط به قلمرو ایالات متحده در ساموآی آمریکایی و هاوایی را لغو کرد، اما گفت سونامی همچنان تهدیدی برای بخش‌هایی از اقیانوس آرام است که در نزدیکی آتشفشان قرار دارند.
فیجی با صدور اخطار سونامی، از ساکنان آن خواست تا از خطوط ساحلی خودداری کنند “به دلیل جریان های قوی و امواج خطرناک”.
جسی توئیسینو، گزارشگر تلویزیونی در فیجی وان، ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که نشان می‌دهد امواج بزرگی در حال شست‌وشو به ساحل هستند و افرادی که سعی می‌کنند با خودروهایشان از امواج روبرو فرار کنند. او گفت: “در بخش هایی از تونگا به معنای واقعی تاریک است و مردم به دنبال فوران فوران به سمت امن می شتابند.”
آژانس مدیریت اضطراری نیوزیلند توصیه‌ای درباره فعالیت سونامی در سواحل شمالی و شرقی این کشور با مناطقی که انتظار می‌رود جریان‌های قوی و غیرعادی و موج‌های غیرقابل پیش‌بینی در ساحل را تجربه کنند، صادر کرد.
خدمات زمین شناسی تونگا در یک پست فیس بوک اعلام کرد روز جمعه، آتشفشان خاکستر، بخار و گاز را تا 20 کیلومتری (12 مایلی) به هوا فرستاد. شعاع آن 260 کیلومتر (160 مایل) است.