سو کی: سال آشوب میانمار: از کودتا تا زندان سوچی

یانگون: ارتش میانمار در 1 فوریه سال گذشته قدرت را به دست گرفت و دولت غیرنظامی را سرنگون کرد و رهبر واقعی آن، آنگ سان سوچی را دستگیر کرد.
از آن زمان تاکنون نزدیک به 1500 نفر کشته و هزاران نفر دیگر دستگیر شده اند، زیرا حکومت نظامی به سرکوب خونین مخالفان می پردازد.
در اینجا نگاهی داریم به سالی که از آخرین تصاحب قدرت ارتش می گذرد، که پس از نیم قرن حکومت نظامی به یک دهه آزمایش دموکراسی پایان داد.
سربازان سوچی و متحدان اصلی او را در جریان حملات قبل از سپیده دم در روز 1 فوریه قبل از افتتاح پارلمان جدید بازداشت کردند.
ژنرال ها در انتخابات نوامبر 2020 که حزب لیگ ملی برای دموکراسی (NLD) به رهبری سوچی با قاطعیت پیروز شد، ادعای تقلب کردند.
اقدامات آنها جرقه محکومیت جهانی، از پاپ فرانسیس تا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده را برانگیخت.
مقاومت در برابر کودتا با ضربه زدن مردم به قابلمه ها و ماهیتابه ها آغاز می شود – رویه ای که به طور سنتی با بیرون راندن ارواح شیطانی مرتبط است.
حکومت نظامی تلاش می کند پلتفرم های رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک را که در میانمار بسیار محبوب است، مسدود کند. خاموشی شبانه اینترنت بعداً اعمال می شود.
مخالفت‌های مردمی در آخر هفته 6 و 7 فوریه افزایش یافت و جمعیت عظیمی در خیابان‌ها تجمع کردند و خواستار آزادی سوچی شدند.
در هفته های بعد، این اعتراضات به صدها هزار نفر در شهرها و روستاهای سراسر کشور کشیده شد.
کارگران اعتصاب سراسری را از 8 فوریه آغاز کردند.
روز بعد هنگامی که پلیس به جمعیت در نایپیداو پایتخت شلیک کرد، یک زن 19 ساله از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
واشنگتن به زودی تحریم هایی را علیه چندین مقام نظامی از جمله مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامی اعلام می کند.
تحریم های بیشتری از سوی بریتانیا و اتحادیه اروپا به دنبال دارد.
Mya Thwate Thwate Khaing، زنی که 10 روز قبل تیراندازی شد، در 19 فوریه پس از تبدیل شدن به نماد ملی مخالفت با حکومت نظامی درگذشت.
سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات خیابانی تشدید می‌شود و تا 11 مارس، عفو بین‌الملل می‌گوید جنایات حکومت نظامی از جمله استفاده از سلاح‌های میدان جنگ علیه معترضان غیرمسلح را مستند کرده است.
یک روز بعد، یک کارشناس حقوق سازمان ملل در مورد میانمار، ارتش را به جنایت علیه بشریت متهم کرد.
بیش از 100 غیرنظامی در سرکوب اعتراضات در 27 مارس – روز نیروهای مسلح، نمایش قدرت سالانه ارتش، کشته شدند. این مرگبارترین روز از زمان کودتا است.
ماه بعد، قانونگذاران غیرنظامی برکنار شده که مجبور به مخفی شدن شدند، تشکیل یک “حکومت وحدت ملی” در سایه را اعلام کردند.
دنی فنستر، سردبیر آمریکایی در نشریه محلی مرزی میانمار، در فرودگاه یانگون در حالی که می‌خواهد در 24 می از کشور خارج شود، بازداشت می‌شود.
پس از محاکمه در زندانی در یانگون، او در ماه نوامبر به دلیل ارتباط غیرقانونی، تحریک علیه ارتش و نقض قوانین ویزا به 11 سال زندان محکوم شد.
سه روز بعد او مورد عفو قرار می گیرد و آزاد می شود و به خانه پرواز می کند تا با خانواده اش در فرودگاه JFK نیویورک متحد شود.
در ماه ژوئن، بیش از چهار ماه پس از بازداشت، سوچی در دادگاه حکومت نظامی محاکمه می شود.
او با مجموعه‌ای از اتهامات، از جمله واردات غیرقانونی واکی تاکی و نادیده گرفتن محدودیت‌های کووید-19 در طول انتخابات 2020 مواجه است.
عفونت‌های ویروس کرونا از اواخر ژوئن در سراسر میانمار افزایش یافت و بسیاری از کارکنان پزشکی حامی دموکراسی اعتصاب کردند و مردم از بیمارستان‌های نظامی اجتناب کردند.
مردم از مقررات منع آمد و شد سرپیچی می کنند تا در صف سیلندرهای اکسیژن برای عزیزان خود قرار گیرند و داوطلبان وظیفه بد بیرون آوردن مردگان برای سوزاندن مرده را بر عهده می گیرند.
در ماه ژوئیه، بانک جهانی پیش بینی کرد که اقتصاد میانمار در سال 2021 در نتیجه کودتا و شیوع ویروس کرونا 18 درصد منقبض خواهد شد و نرخ فقر نسبت به سال 2019 دو برابر خواهد شد.
در اواخر ژوئیه، حکومت نظامی نتایج نظرسنجی های سال 2020 را لغو کرد و بیش از 11 میلیون مورد تقلب در رأی دهندگان را مدعی شد.
شش ماه از روزی که ارتش قدرت را به دست گرفته است، مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامی می گوید که انتخابات جدید تا اوت 2023 برگزار خواهد شد.
در 6 دسامبر، سوچی به دلیل تحریک علیه ارتش و نقض مقررات کووید به چهار سال زندان محکوم شد. سپس مجازات به دو سال کاهش می یابد.
در 10 ژانویه، او پس از محکوم شدن به دو اتهام مربوط به واردات غیرقانونی و مالکیت واکی تاکی و یکی از آنها نقض قوانین کووید، به چهار سال زندان دیگر محکوم شد.
او در حبس خانگی در نایپیداو به سر می‌برد در حالی که با انبوهی از اتهامات دیگر در دادگاه مواجه است که ممکن است او را برای چندین دهه زندانی کند.