سو کی: سوچی میانمار به دلیل ضربه بیشتر به دموکراسی محکوم شد

بانکوک: آنگ ​​سان سوچی، رهبر غیرنظامی میانمار که در کودتای دوفاکتو امسال برکنار شد، روز دوشنبه به دو اتهام مجرم شناخته شد و به سرعت به چهار سال حبس محکوم شد که به سرعت به نصف کاهش یافت. تلاش بیشتر حاکمان نظامی کشور برای عقب انداختن دستاوردهای دموکراتیک سال های اخیر.
آنها برای تثبیت واژگونی چشمگیر اقبال برنده صلح نوبل، که 15 سال را به دلیل مقاومت در برابر ژنرال های کشور آسیای جنوب شرقی در حبس خانگی گذراندند، اما پس از آن که قول دادند حکومت دموکراتیک را آغاز کنند، پذیرفتند که در کنار آنها کار کنند. حکم روز دوشنبه اولین مورد از یک سری پرونده‌هایی بود که سوچی 76 ساله از زمان دستگیری او در 1 فوریه، روزی که ارتش قدرت را به دست گرفت و مانع از شروع دوره دوم ریاست جمهوری حزب لیگ ملی برای دموکراسی شد، صادر شد. اگر سوچی در تمام اتهاماتی که با آن روبرو است مجرم شناخته شود، ممکن است به بیش از 100 سال زندان محکوم شود. او توسط ارتش در مکانی نامعلوم نگهداری می شود – و تلویزیون دولتی گزارش داد که او حکم خود را در آنجا سپری می کند. این حکم ساعاتی پس از صدور آن به دلیل عفو عمومی به دستور ژنرال مین آنگ هلینگ، رهبر نظامی کشور کاهش یافت. یک مقام حقوقی گفت که دادگاه پیشتر پیشنهاد تخفیف 10 ماهه در مجازات را برای مدت گذرانده ارائه کرده بود.
ارتش با ادعای تقلب گسترده در رأی گیری در انتخابات نوامبر 2020، که حزب سوچی در آن پیروز شد، قدرت را به دست گرفت. پرونده‌های سوچی به طور گسترده برای بی‌اعتبار کردن او و جلوگیری از نامزدی او در انتخابات بعدی ساخته شده است. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، این روند را یک “محاکمه ساختگی” خواند.
ایالات متحده به دیگران پیوست و خواستار آزادی سوچی و دیگرانی شد که در بازداشت هستند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، با استفاده از نام سابق میانمار، گفت: «بی‌اعتنایی مداوم رژیم به حاکمیت قانون و استفاده گسترده از خشونت علیه مردم برمه، بر ضرورت بازگرداندن مسیر برمه به سوی دموکراسی تأکید می‌کند». طبق معمول، چین، همسایه ای که روابط دوستانه با رهبران نظامی میانمار حفظ کرده است، از انتقاد از این حکم خودداری کرد. یک سخنگوی پکن گفت: «همه طرف‌ها در میانمار منافع بلندمدت را در نظر داشته باشند».
روز دوشنبه، او با اتهامی تحریک آمیز مواجه شد که محور آن اظهاراتی بود که پس از بازداشت او و دیگر رهبران حزب توسط ارتش در صفحه فیس بوک حزبش منتشر شد. او متهم به انتشار اطلاعات نادرست یا تحریک آمیز بود که می توانست نظم عمومی را برهم بزند. علاوه بر این، او به دلیل حضور در یک رویداد کمپین به نقض محدودیت‌های ویروس کرونا متهم شد.