سیل برزیل: سیل مرگبار در برزیل حداقل 20 کشته و هزاران آواره برجای گذاشت و واکسن های کووید-19 را زیر آب گذاشت.

دولت ایالت باهیا روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که دست کم 358 نفر در این سیل زخمی شده اند. این بیماری بیش از 470000 نفر را که در 116 شهر زندگی می کنند تحت تأثیر قرار داده است.

روی کاستا، فرماندار ایالت باهیا روز سه شنبه گفت: “خسارات زیرساختی بسیار زیاد است.”

کاستا در مورد یک “طوفان کامل” ناشی از اثرات فاجعه بار سیل در میان یک بیماری همه گیر دو طرفه هشدار داد.

وی گفت: “ما بلای طبیعی را داریم و دو بیماری همه گیر داریم که همزمان اتفاق می افتد: همه گیری ویروس کرونا و ویروس آنفولانزا – که کل کشور را تحت تاثیر قرار داده است.”

کوستا گفت که داروها و واکسن های مهم کووید-19 در شهرها و شهرداری های سیل زده مانند جوکوروچو و ایتورورو نابود شده اند.

وی گفت: در برخی نقاط 100 درصد کل داروها و واکسن ها از بین رفته است زیرا برخی از دبیرخانه های بهداشت و درمان شهرداری و انبارهای دارویی آنها به طور کامل زیر آب رها شده است.

سد Duas Ilhas روز یکشنبه در شهر Jussiape پاره شد و رودخانه‌های متورم را پر کرد و مناطق اطراف را سیل کرد. یک روز بعد، سدی در شهر ایتامبه – همچنین در باهیا – جای خود را گرفت.

ادر آگویار، شهردار جوسیاپه، تغییرات آب و هوایی را عامل این ویرانی دانست. آگیار گفت: “می دانیم که باران می تواند به عنوان یک نعمت از جانب خداوند تلقی شود، اما به دلیل عدم تعادل زیست محیطی که ما انسان ها ایجاد کرده ایم، ممکن است بیش از حد آن وجود داشته باشد و آسیب جدی به بار آورد.”

کاستا یکشنبه گفت که مقیاس سیل مانند چیزی است که او در تاریخ اخیر باهیا ندیده است “با توجه به تعداد شهرها و خانه های درگیر. این واقعاً وحشتناک است، خانه ها و خیابان های زیادی وجود دارد که کاملاً زیر آب هستند.”

مردم وسایل خود را از خانه های ویران شده در اثر سیل در ایتاپتینگا نجات می دهند.
خانه های ویران شده پس از سیل در ایتاپتینگا در ایالت باهیا برزیل دیده می شوند.

او گفت که روز دوشنبه، کوستا به ایتورورو سفر کرد، جایی که دو طبقه اول مجتمع دفتر شهردار “کاملاً زیر آب رفته بود و مرکز بهداشت آنها تمام واکسن های خود را از دست داده بود.”

او روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: بزرگترین اولویت اکنون ذخیره مجدد واکسن‌ها، داروها و لوازم ضروری برای ارائه مراقبت‌های پزشکی است.

کاستا افزود که میزان کامل خسارت “بسیار عظیم” است اما تا زمانی که آب فروکش نکند نمی توان به طور کامل محاسبه کرد.

کاستا گفت: ما هنوز آن اطلاعات را نداریم. ما هنوز نمی دانیم چند جاده باید بازسازی کنیم، چند پل باید بازسازی کنیم.»

فرماندار گفت که چندین مکان در باهیا شبیه عواقب یک حمله هوایی — یا جنگ است.

او گفت: «احساس از تصاویری که از چندین مکان داریم، این است که قربانی یک حمله هوایی بزرگ شده‌ایم، انگار در میانه جنگ هستیم و چندین چیز ویران شده‌اند».

رئیس جمهور برزیل، ژایر بولسونارو، که در حال حاضر در تعطیلات خود در ایالت جنوبی سانتا کاتارینا به سر می برد، روز سه شنبه در توییتی گفت که 200 میلیون ریال (حدود 35 میلیون دلار) اعتبار برای «بازسازی زیرساخت های جاده ای آسیب دیده از باران در ایالت ها» تصویب کرده است. از باهیا (بیشترین آسیب دیده)، آمازوناس، میناس گرایس، پارا و سائوپائولو.”

فلورا چارنر و سوزانا کولینان از CNN در این گزارش مشارکت داشتند.