شاهدانه: دولت طالبان با شرکت استرالیایی برای مرکز حشیش قرارداد امضا کرد

اسلام آباد: سخنگوی طالبان روز چهارشنبه گفت که دولت افغانستان قراردادی را با یک شرکت استرالیایی به نام Cpharm امضا کرده است که می خواهد یک مرکز پردازش حشیش در افغانستان ایجاد کند.
سعید خوستی، مدیر مطبوعاتی طالبان در توییتر خود نوشت: “تمام مراحل قرارداد با Cpharm تکمیل شده است و تا چند روز دیگر این پروژه به طور رسمی راه اندازی می شود که برای بسیاری از شهروندان شغل ایجاد می کند.”
وی گفت که نماینده این شرکت استرالیایی متعهد به سرمایه گذاری 450 میلیون دلاری برای این پروژه در افغانستان شده است. خوستی گفت: «معاون وزیر مواد مخدر افغانستان روز سه شنبه در این رابطه با نماینده شرکت Cpharm دیدار کرد.
وی افزود که این شرکت که کرم حشیش دارویی را تولید می کند، به هزاران جریب محصول شاهدانه افغانستان دسترسی خواهد داشت. خوستی به نقل از سخنگوی Cpharm در توییتر خود نوشت: “افغانستان 6000 جریب زمین برای کشت حشیش دارد و آنها (Cpharm) به 5000 جریب حشیش نیاز دارند.”
پس از کنترل افغانستان در ماه اوت، مقامات طالبان قول داده بودند که تجارت غیرقانونی مواد مخدر را سرکوب کنند.
یوسف وفا، والی طالبان قندهار، در ماه اکتبر گفت که این گروه در حال دستگیری مصرف کنندگان مواد مخدر بوده است و به کشاورزان اجازه نمی دهد حشیش یا خشخاش کشت کنند.
به گفته پرورش دهندگان خشخاش و حشیش (حشیش) افغان، از زمانی که کنترل کشور را به دست گرفته اند، هیچ تغییر واقعی در نگرش طالبان نسبت به خود مشاهده نکرده اند.
حشیش و محصولات تریاک به عنوان منابع درآمد قابل توجهی برای گروه تندرو در زمان جنگ علیه اشغال افغانستان به رهبری ایالات متحده شناخته شده بود.
افغانستان مقادیر قابل توجهی حشیش تولید می کند و متامفتامین را با استفاده از گیاه محلی افدرا تولید می کند. این کشور همچنین بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است که 85 درصد از کل تولید جهانی را در سال 2020 به خود اختصاص داده است.
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) هفته گذشته گزارش داد که تولید تریاک در افغانستان در سال 2021 8 درصد افزایش یافته است، اگرچه سطح زیر کشت خشخاش کاهش یافته است.
این گزارش همچنین هشدار داد که تجارت مواد مخدر می‌تواند از فروپاشی اقتصاد افغانستان رونق بیشتری بگیرد: «انقباض کنونی فرصت‌های اقتصادی قانونی، خانوارها را در برابر فعالیت‌های غیرقانونی آسیب‌پذیرتر می‌کند.»