شرمساری عمومی از قانون شکنان احتمالی کووید باعث واکنش شدید در چین شد

پکن: رسانه های دولتی روز چهارشنبه گزارش دادند که پلیس ضد شورش مسلح در جنوب چین چهار ناقض قوانین کووید را در خیابان ها رژه داده است که منجر به انتقاد از رویکرد شدید دولت شد.
چین در سال 2010 پس از دهه ها مبارزات انتخاباتی فعالان حقوق بشر، چنین شرمساری علنی مظنونان جنایی را ممنوع کرد، اما با تلاش دولت های محلی برای اجرای سیاست ملی مقابله با کووید صفر، این عمل دوباره ظاهر شد.
به گزارش خبرگزاری دولتی گوانگشی، چهار مظنون نقابدار با لباس‌های hazmat – که پلاکاردهایی با عکس‌ها و نام‌های خود حمل می‌کردند – روز سه‌شنبه در مقابل جمعیت زیادی در شهر جینگشی در منطقه گوانگشی رژه رفتند.
عکس‌های این رویداد نشان می‌دهد که هر مظنون توسط دو افسر پلیس – با سپر صورت، ماسک و کت و شلوار ضد شورش – و توسط حلقه‌ای از پلیس با تجهیزات ضدشورش، که تعدادی اسلحه در دست دارند، محاصره شده‌اند.
به گفته این روزنامه، این چهار نفر متهم به انتقال مهاجران غیرقانونی هستند در حالی که مرزهای چین به دلیل همه گیری همه گیر همچنان بسته است.
جینگشی نزدیک مرز چین با ویتنام است.
شرمساری عمومی بخشی از اقدامات انضباطی اعلام شده توسط دولت محلی در ماه اوت برای مجازات افرادی بود که قوانین بهداشتی را زیر پا می گذارند.
گوانگشی نیوز گفت که این رژه “اخطار واقعی” را به مردم ارائه کرد و از جنایات مربوط به مرزها جلوگیری کرد.
اما با انتقاد رسانه‌های رسمی و کاربران رسانه‌های اجتماعی از این رویکرد سنگین، واکنش‌های شدیدی نیز به همراه داشت.
پکن نیوز، وابسته به حزب کمونیست چین، روز چهارشنبه گفت، اگرچه جینگشی برای جلوگیری از موارد وارداتی کروناویروس “تحت فشار فوق العاده ای” قرار دارد، “این اقدام به طور جدی روح حاکمیت قانون را نقض می کند و نمی توان اجازه داد دوباره تکرار شود.”
بر اساس گزارش‌های موجود در وب‌سایت دولت جینگ‌شی، مظنونان دیگری که متهم به قاچاق غیرقانونی و قاچاق انسان هستند نیز در ماه‌های اخیر رژه رفته‌اند.
ویدئوهای رژه مشابه در ماه نوامبر، جمعیتی از مردم را نشان می‌دهد که در حال تماشای دو زندانی بودند که در حالی که یک مقام محلی جنایات آنها را روی میکروفون می‌خواند.
سپس آنها را در حال راهپیمایی در خیابان ها با لباس های هضمات و در کنار پلیس با لباس ضد شورش مشاهده کردند.
و در ماه اوت، ده ها پلیس مسلح دیده شدند که یک مظنون را در خیابان ها به سمت زمین بازی کودکان راهپیمایی می کردند.