شریف نخست وزیر پاکستان: عمران خان ژنرال منیر را از سمت رئیس آی اس آی به دلیل مطرح کردن فساد همسرش برکنار کرد.

اسلام آباد: شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان روز دوشنبه گفت که ژنرال عاصم منیر، فرمانده فعلی ارتش، در سال 2019 توسط سلف وی از سمت رئیس آی اس آی برکنار شد. عمران خان به این دلیل که رئیس جاسوسی او را با مدرکی مبنی بر فساد مربوط به همسرش مواجه کرد.
منیر پس از جانشینی ژنرال فیض حمید در سال 2019، زمانی که خان در راس آن بود، به عنوان رئیس اطلاعات بین‌سرویس (ISI) خدمت کرد.
من این را با مسئولیت کامل می گویم که رئیس فعلی ارتش (منیر) زمانی که او DG ISI بود، به نخست وزیر وقت (خان) گفته بود که همسرش بوشرا بی بی در فساد دست دارد. او این را بر اساس حقایق گفت.» نخست وزیر شریف روز دوشنبه هنگام سخنرانی در مجلس ملی گفت.
«اما بدیهی است که خان از این موضوع عصبانی شد و آن را دوست نداشت. و بقیه تاریخ است،” نخست وزیر گفت.
خان، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) اخیراً در توئیتی محتوای گزارش اخیر روزنامه «دیلی تلگراف» انگلیس را رد کرد که در آن ادعا شده بود منیر به دلیل اختلافات شخصی توسط خان برکنار شده است. .
در این گزارش ادعا شده بود که خان در ژوئن 2019، هشت ماه پس از انتصاب، منیر را برکنار کرد، زیرا می‌خواست از همسر و حلقه او به اتهام فساد تحقیق کند. «مقاله ادعا می کند که من ژنرال عاصم را مجبور کردم از سمت DG ISI استعفا دهد زیرا او پرونده های فساد همسرم بوشرا بیگم را به من نشان داده بود. این کاملا نادرست است. نه ژنرال عاصم هیچ مدرکی دال بر فساد همسرم به من نشان نداد و نه من او را مجبور به استعفا به این دلیل کردم.»
در 9 می، خان، 70 ساله، در حالی که در ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد بود که باعث ناآرامی در سراسر کشور شد، توسط تکاوران شبه نظامی پاکستان در یک پرونده فساد دستگیر شد.
برای اولین بار در تاریخ پاکستان، معترضان به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند و همچنین خانه یک فرمانده سپاه در لاهور را به آتش کشیدند. پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر اعلام کرد، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.
مجلس ملی، مجلس سفلی پارلمان پاکستان، روز دوشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس قوانین موجود از جمله قانون ارتش و قانون ضد تروریسم، شورشیان 9 مه را که در حملات به تأسیسات نظامی و دولتی دست داشتند، محاکمه خواهد کرد.
این قطعنامه که از سوی خواجه آصف وزیر دفاع مطرح شد، پس از رای موافق اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب رسید.
خان، یک بازیکن کریکت که تبدیل به سیاستمدار شده بود، در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته او بخشی از توطئه ایالات متحده بود که او را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه هدف قرار داده بود. ، چین و افغانستان.