شمال: کره شمالی: موشک های هدایت شونده تاکتیکی در آخرین آزمایش شلیک شدند

سئول: کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که یک روز پس از اینکه ارتش کره جنوبی متوجه شد کره شمالی در حال پرتاب دو موشک بالستیک به سمت دریا بود، آزمایشی «موشک های هدایت شونده تاکتیکی» انجام داده است.
آزمایش روز دوشنبه، چهارمین دور پرتاب موشکی کره شمالی در این ماه و دومین دور از زمانی بود که وزارت خارجه این کشور نسبت به اقدام قوی تر و صریح تر پس از اعمال تحریم های جدید دولت بایدن در هفته گذشته به دلیل تداوم نمایش تسلیحاتی کره شمالی هشدار داد.
برخی کارشناسان می گویند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حال احیای کتاب بازی قدیمی پیونگ یانگ برای گرفتن امتیاز از واشنگتن و همسایگان در حالی است که با اقتصاد شکسته و مشکلات مربوط به بیماری همه گیر دست و پنجه نرم می کند. شکست‌های اقتصادی باعث شده است که کیم برای تلاش‌های دیپلماتیک خود با ایالات متحده که در سال 2019 پس از رد درخواست‌های کره شمالی برای لغو تحریم‌های بزرگ در ازای تسلیم بخشی از قابلیت‌های هسته‌ای این کشور، از مسیر خارج شد، چیزی برای نشان دادن باقی نماند.
خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد هدف از این آزمایش ارزیابی موشک‌هایی است که قبلاً تولید و مستقر شده بودند. KCNA گفت موشک‌ها “دقیقا” به یک هدف دریایی اصابت کردند تا “دقت، امنیت و کارایی” سیستم را تایید کنند.
در این گزارش مشخص نشده که این موشک ها چه بوده اند. کیم دونگ یوب، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول، گفت: تصاویر رسانه های دولتی نشان می دهد که کره شمالی یک سلاح کوتاه برد را آزمایش کرده است که از نظر ظاهری شبیه به سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا MGM-140 است.
این موشک که اولین بار در سال 2019 آزمایش شد، بخشی از تسلیحات کوتاه برد کره شمالی است که به گفته کارشناسان، هدف آن دفاع موشکی گسترده در شمال آسیا است. پرتاب های موشکی این کشور در روز جمعه یکی دیگر از سلاح های کوتاه برد بود که ظاهراً از سیستم بالستیک متحرک اسکندر روسی الگوبرداری شده بود.
این موشک ها که به طور بالقوه دارای قابلیت حمل هسته ای هستند، به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت مانور داشته باشند و در ارتفاعات پایین پرواز کنند و از نظر تئوری شانس بیشتری برای فرار و شکست سامانه های دفاع موشکی به آنها می دهد.
پارک وون گون، استاد دانشگاه اوها زنان سئول، گفت که توسعه و تولید انبوه این سلاح‌های کوتاه‌برد توسط کره شمالی بخش مهمی از تلاش‌های این کشور برای تثبیت موقعیت خود به عنوان یک قدرت هسته‌ای است، به امید اینکه امتیازات اقتصادی بسیار مورد نیاز را از دست بدهد. رقبا
کره شمالی تاکنون پیشنهادهای بی پایان دولت بایدن برای از سرگیری مذاکرات را رد کرده و گفته است که واشنگتن ابتدا باید سیاست های «خصمانه» پیونگ یانگ را کنار بگذارد.
حتی اگر مذاکرات از سر گرفته شود، حذف کامل تمام تسلیحات کوتاه بردی که کره شمالی قبلاً تولید کرده است غیرممکن است. پارک گفت که کیم جونگ اون به وضوح تلاش می کند دیپلماسی با واشنگتن را به یک مذاکره کاهش تسلیحات بین کشورهای هسته ای تبدیل کند و هر فرآیندی را که به تسلیم یکجانبه تسلیحات به اوج می رسد را رد می کند، او قوی ترین تضمین بقای خود می داند.
هفته گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج کره شمالی را به دلیل نقش آنها در دستیابی به تجهیزات و فناوری برای برنامه‌های موشکی کره شمالی در واکنش به آزمایش‌های قبلی یک موشک مافوق صوت توسط کره شمالی، تحریم کرد.
وزارت امور خارجه به دلیل حمایت گسترده‌تر از فعالیت‌های تسلیحات کشتار جمعی کره شمالی، یک کره شمالی، یک مرد روسی و یک شرکت روسی دیگر را تحریم کرد. دولت بایدن همچنین گفت که تحریم‌های اضافی سازمان ملل را به دلیل ادامه آزمایش‌های کره شمالی دنبال خواهد کرد.