شمال: کره شمالی یک موشک بالستیک مشکوک به دریا شلیک کرد | اخبار هندوستان

سئول: ارتش کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره شمالی روز چهارشنبه یک موشک بالستیک مشکوک را به سمت آب های شرقی این کشور شلیک کرد که اولین پرتاب از این نوع در حدود دو ماه گذشته در بحبوحه دیپلماسی بین المللی طولانی مدت در مورد برنامه هسته ای شمالی بود.
پرتاب اخیر پس از آن صورت گرفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در کنفرانس حزب حاکم هفته گذشته قول داد توانایی نظامی خود را بیشتر تقویت کند.
رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد کره شمالی صبح چهارشنبه یک موشک بالستیک مشکوک را به سمت آب های شرقی این کشور شلیک کرد. در این بیانیه آمده است که مقامات اطلاعاتی کره جنوبی و ایالات متحده در تلاش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بیشتر در مورد این پرتاب هستند.
وزارت دفاع ژاپن نیز پرتاب موشک توسط کره شمالی را شناسایی کرد و گفت که این کشور احتمالا موشکی شلیک کرده است.
فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت: «ما واقعاً متأسفانه می دانیم که کره شمالی به شلیک موشک از سال گذشته ادامه داده است.
کیشیدا گفت که جزئیات دیگری درباره پرتاب موشک از سوی کره شمالی، از جمله محل فرود موشک مشکوک و اینکه آیا آسیبی وارد شده است، فوراً در دسترس نیست. او گفت که به مقامات دستور داده است که ایمنی کشتی ها و هواپیماها را در منطقه ای که موشک مشکوک احتمالا پرواز کرده و سقوط کرده است، تایید کنند.
پرتاب روز چهارشنبه اولین شلیک از این دست از زمانی است که کره شمالی یک سری تسلیحات جدید توسعه یافته را بین ماه های سپتامبر و نوامبر آزمایش کرد که شامل موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای می شود که کره جنوبی و ژاپن، هر دو متحد کلیدی آمریکا در منطقه را در فاصله ی ضربتی قرار می دهند.
برخی کارشناسان می گویند کره شمالی فشار بیشتری بر رقبای خود اعمال می کند تا کره شمالی را به عنوان یک کشور قدرت هسته ای بپذیرند و تحریم های بین المللی علیه این کشور را کاهش دهند.
دولت بایدن بارها گفته است که آماده از سرگیری دیپلماسی هسته‌ای با کره شمالی «در هر کجا و در هر زمان» بدون پیش‌شرط است. کره شمالی تاکنون چنین پیشنهادهایی را رد کرده و گفته است که خصومت ایالات متحده بدون تغییر باقی مانده است.
دیپلماسی تحت رهبری ایالات متحده با هدف متقاعد کردن کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود، در سال 2019 به دلیل مشاجره بر سر اینکه چه مقدار از تحریم ها باید به کره شمالی در ازای برچیدن مجموعه اصلی هسته ای خود، یک گام محدود برای خلع سلاح هسته ای، کاهش یابد، سقوط کرد. کیم از آن زمان تهدید کرده است که زرادخانه های هسته ای و موشکی خود را افزایش خواهد داد.
در جریان جلسه عمومی هفته گذشته کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران، کیم قول خود را برای تقویت ظرفیت نظامی کشورش تکرار کرد و دستور تولید سیستم‌های تسلیحاتی قوی‌تر و پیشرفته‌تر را صادر کرد.
رسانه‌های دولتی در این نشست گفتند که کره شمالی «جهت‌های تاکتیکی» را برای روابط خارجی کره شمالی از جمله با کره جنوبی تعیین کرده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. هیچ اشاره ای به ایالات متحده نکرد.
ماه گذشته، کیم 10 سال در قدرت را جشن گرفت. کیم جونگ اون از زمان به دست گرفتن کنترل پس از مرگ پدرش و کیم جونگ ایل، حاکم دیرینه اش در دسامبر 2011، قدرت مطلق را در داخل کشور ایجاد کرده و زرادخانه های هسته ای و موشکی خود را تقویت کرده است. اما اقتصاد کشورش به شدت تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا، تحریم‌های سازمان ملل و سوء مدیریت قرار گرفته است، اگرچه تعداد کمی از کارشناسان قدرت او را زیر سوال می‌برند.