شکست فناوری چین با جسارت بیشتر دیدی به 1.5 تریلیون دلار می رسد

سهام فناوری چین در هنگ‌کنگ به پایین‌ترین سطح خود رسید، زیرا اعلام شرکت دیدی گلوبال مبنی بر آغاز خروج ایالات متحده از فهرست و نظارت فزاینده بر شرکت‌های سرزمین اصلی که در آنجا معامله می‌شوند، ضربه بیشتری به احساسات تضعیف شده در این بخش وارد کرد.
شاخص فناوری Hang Seng که عمدتاً غول‌های فناوری بزرگ چینی را که در هنگ‌کنگ معامله می‌شوند را دنبال می‌کند، تا 2.6 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از زمان راه‌اندازی این سنج در جولای سال گذشته رسید. اعضای این شاخص از زمان اوج گیری در ماه فوریه شاهد کاهش حدود 1.5 تریلیون دلار ارزش بازار ترکیبی بوده اند.

غول راید هایلینگ دیدی روز پنجشنبه اعلام کرد که آماده‌سازی برای خروج از بورس‌های آمریکا را آغاز کرده است و کار خود را برای فروش سهام هنگ کنگ آغاز می‌کند و به درخواست‌های پکن که با عرضه آن در آمریکا مخالفت کرده بود، عمل می‌کند. این خبر پس از آن منتشر شد که تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده طرح نهایی را برای وضع قانون جدیدی اعلام کردند که شرکت‌های خارجی را موظف می‌کند کتاب‌های خود را در معرض نظارت آمریکایی‌ها قرار دهند یا اینکه در عرض سه سال مبادلات خود را آغاز کنند.
گری چینگ، تحلیلگر شرکت مالی Guosen Securities (HK) گفت: «سرمایه‌گذاران آمریکایی در صورتی که مجبور به خروج از فهرست ایالات متحده شوند، مشتاق فروش ADR خواهند بود، که این امر بر قیمت سهام آنها در هنگ کنگ فشار می‌آورد.
شاخص فناوری Hang Seng در سال 2020 به پایین ترین سطح از زمان آغاز به کار رسیده است
شرکت‌های فناوری چینی قبلاً با مقررات سخت‌تر پکن در حوزه‌هایی از مالی دیجیتال و امنیت داده‌ها گرفته تا بازی‌های آنلاین و فهرست‌های خارج از کشور دست و پنجه نرم کرده‌اند. به طور جداگانه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در ماه ژوئیه قول داد که به اطلاعات بیشتری برای شرکت های چینی که به دنبال فهرست در این کشور هستند، نیاز دارد.
افرادی که از این موضوع مطلع هستند گفتند که دیدی قصد دارد تا در ماه مارس برای فهرست هنگ کنگ تشکیل پرونده دهد.
بر اساس گزارش ماه گذشته بانک آمریکا، خروج از بورس آمریکا می تواند هزینه سرمایه شرکت های چینی را افزایش دهد. در این گزارش آمده است که بیش از 270 ADR چینی در ایالات متحده با ارزش بازار مجموع 1.8 تریلیون دلار معامله می شود و بیش از 150 مورد از آنها واجد شرایط فهرست شدن در هنگ کنگ نیستند.
ماروین چن، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، گفت: «به طور کلی، سهام هنگ کنگ با چند برابر پایین تر از همتایان آمریکایی خود معامله می شود. او افزود: «در شرایط فعلی، قطعاً انتظارات ارزش گذاری آنها بازنشانی خواهد شد»، اگر آنها به دنبال ثبت مجدد در هنگ کنگ باشند.
NetEase Inc.، Bilibili Inc. و JD.com Inc.، که همگی دارای رسیدهای سپرده گذاری آمریکایی هستند، در میان بازندگان برتر در شاخص فناوری Hang Seng در روز جمعه بودند که هر کدام بیش از 7.3 درصد از دست دادند. این کاهش به دنبال افت شاخص Nasdaq Golden Dragon China در یک شبه به کمترین میزان در تقریباً 19 ماه گذشته در ایالات متحده بود.
گیج هنگ کنگ از اوج ماه فوریه حدود 45 درصد از دست داده است، با کاهش در هفته های اخیر پس از فصل سود ناامیدکننده و گزارشی مبنی بر اینکه چین قصد دارد شرکت ها را از عرضه عمومی در بازارهای سهام خارجی از طریق نهادهای با بهره متغیر منع کند.
ادامه فروش این هفته پس از آن اتفاق افتاد که موسسات مالی بزرگ بین المللی در ماه گذشته درخواست های خود را برای شکار معامله افزایش دادند. گلدمن ساکس، سهام فراساحلی چین را از وزن بازار به اضافه وزن ارتقا داد، در حالی که شرکت بلک راک نسبت به کمبود وزن، موقعیت های خنثی تری نسبت به چین داشته است.